3 941 557 läst ·
20 126 svar
3942k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag lyfte upp den här spånsugen från golvet vilket var ett litet projekt i sig själv. Block och talja löste det, biltema har en trevligt paket menat för slakt av typ älgar som funkade bra för ändamålet.
Sen gjorde jag ett hål igenom väggen.
Kommer inte att montera cyklonen, byggnaden är ej isolerad eller uppvärmd så lika bra att blåsa ut allting, cyklon bara stjäl effekt och tar utrymme. Men inga vibrationer i stommen på huset, jag var inte säker om det skulle ha det eller ej då jag bara skruvade fast den i väggen, fast med en gummimatta mellan. Ström måste dras på ett mera permanent vis också.
Den har jäkligt mycket ljud på utsidan då jag testkört den... Inte riktigt klart med hur jag ska göra, kanske bara förlänga röret och låta den blåsa ut damm och småbitar till skogs, eller lägga en böj på den och låta den gå ner i nåt uppsamlingskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen gjorde jag ett hål igenom väggen.
Logga in
Skapa konto
Kommer inte att montera cyklonen, byggnaden är ej isolerad eller uppvärmd så lika bra att blåsa ut allting, cyklon bara stjäl effekt och tar utrymme. Men inga vibrationer i stommen på huset, jag var inte säker om det skulle ha det eller ej då jag bara skruvade fast den i väggen, fast med en gummimatta mellan. Ström måste dras på ett mera permanent vis också.
Den har jäkligt mycket ljud på utsidan då jag testkört den... Inte riktigt klart med hur jag ska göra, kanske bara förlänga röret och låta den blåsa ut damm och småbitar till skogs, eller lägga en böj på den och låta den gå ner i nåt uppsamlingskärl.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Är det verkligen dubbletter i inlägget, eller hade du laddat upp bilden två gånger? Alla bilder man laddat upp kommer nämligen med, och har man inte lagt in dem i inlägget själv så läggs de in sist.Gimp skrev:
Logga in
Skapa konto
Inlagd bild
Logga in
Skapa konto
Men bilden är uppladdad två gånger, så kopian kommer komma med den med, nedan utan att vara inlagd där:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Logga in
Skapa konto
I år kommer tomatodlingen vara mer satsig än tidigare! Har satt 2,4 meter höga stolpar och fått upp armeringsnät som tomaterna ska växa på. Det har borrats, sågats, grävts, lasrats och skruvats. Ett nät av 4 är uppe resten får bli imorgon!
Logga in
Skapa konto
Den riktiga elektrikern har också varit här idag så nu är uttaget i krypgrunden inkopplat. Totalt ca 6-7 timmars jobb för att få upp ett eluttag så jag slipper snubbla på sladden till julgranen på vintern! Helt klart värt det!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Köpte för en herrans massa år sedan en lite större handöverfräs från England som var trevligt prissatt (innan Brexit iaf) med målet att få till ett billigt fräsbord med nån slags youtube-influencer-DIY-fräslyft. Förutom priset var det lockande att den var stark och hade både 1/4”, 8 mm, 12 mm och 1/2” spänntänger.
Men den har blivit på hyllan i takt med att jag insett att jag inte förmår att bygga/renovera verktyg först utan behöver börja med bra (fungerande) grejer för att sen kunna bygga.
Så nu öppnade jag plånboken och köpte en (dyr) fräslyft för att kunna komma igång med bordsfräsandet över huvud taget. Så nu skulle bara fräsen monteras i lyften.
Fräslyften känns väldigt gedigen och är av universaltyp och passar typ alla olika vedertagna märkesfräsar.
Tyvärr passade inte nån av hålbilderna min fräs från typ motsvarande brittiska Biltema direkt, utan jag fick borra upp ett extra hål i aluminiumbasen och gänga försiktigt med en av M6-bultarna som annars passade i tre andra hål som användes för att hålla fast fräsens parallellanslag.
Men nu sitter den där iaf och nu är jag riktigt sugen på att fälla in lyften i ett bord och börja fräsa!
Logga in
Skapa konto
Men den har blivit på hyllan i takt med att jag insett att jag inte förmår att bygga/renovera verktyg först utan behöver börja med bra (fungerande) grejer för att sen kunna bygga.
Så nu öppnade jag plånboken och köpte en (dyr) fräslyft för att kunna komma igång med bordsfräsandet över huvud taget. Så nu skulle bara fräsen monteras i lyften.
Logga in
Skapa konto
Fräslyften känns väldigt gedigen och är av universaltyp och passar typ alla olika vedertagna märkesfräsar.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr passade inte nån av hålbilderna min fräs från typ motsvarande brittiska Biltema direkt, utan jag fick borra upp ett extra hål i aluminiumbasen och gänga försiktigt med en av M6-bultarna som annars passade i tre andra hål som användes för att hålla fast fräsens parallellanslag.
Logga in
Skapa konto
Men nu sitter den där iaf och nu är jag riktigt sugen på att fälla in lyften i ett bord och börja fräsa!
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· gotland
· 455 inlägg
Rensat lite fog
någon som vet vart man hittar bladet?
Kollegan sa att det var ifrån typ 80talet och att de skulle skära någon typ av sten skiva med dem men det fungerade inge vidare, men jag tyckte det var suveränt när man skulle rensa fogar!!
Logga in
Skapa konto
någon som vet vart man hittar bladet?
Kollegan sa att det var ifrån typ 80talet och att de skulle skära någon typ av sten skiva med dem men det fungerade inge vidare, men jag tyckte det var suveränt när man skulle rensa fogar!!
Bra val av luft. Rätt ofta spöar européerna fortfarande kineserna vad gäller både kvalitet och värde per krona.Klaugust skrev:
Köpte för en herrans massa år sedan en lite större handöverfräs från England som var trevligt prissatt (innan Brexit iaf) med målet att få till ett billigt fräsbord med nån slags youtube-influencer-DIY-fräslyft. Förutom priset var det lockande att den var stark och hade både 1/4”, 8 mm, 12 mm och 1/2” spänntänger.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jaja, jag skrev fel. Fast jag är lite ursäktad tycker jag. För en dryg vecka sedan kunde jag postat i den här tråden och skrivit att jag skyfflat jord med grävare, skottkärra och spade. Jag hade också kunnat lägga till att jag skrapade i benet lite skottkärran, men det kändes bara fånigt då. Efter några byten av antibiotika är bakterierna i blodet äntligen på tillbakagång. Synd att det tog lite tid, för benet hade hunnit ta lite stryk. Nu är första operationen gjord och tryck och var borta. Får se hur många operationer det blir innan öppningarna kan sys ihop. Sånt stök påverkar stavningen.
Så, nu har jag fått gnälla lite i vänta på mer morfin. Hoppas på återkomst i tråden när jag gjort något vettigt.
Så, nu har jag fått gnälla lite i vänta på mer morfin. Hoppas på återkomst i tråden när jag gjort något vettigt.
Krya på dig!Hep skrev:
Jaja, jag skrev fel. Fast jag är lite ursäktad tycker jag. För en dryg vecka sedan kunde jag postat i den här tråden och skrivit att jag skyfflat jord med grävare, skottkärra och spade. Jag hade också kunnat lägga till att jag skrapade i benet lite skottkärran, men det kändes bara fånigt då. Efter några byten av antibiotika är bakterierna i blodet äntligen på tillbakagång. Synd att det tog lite tid, för benet hade hunnit ta lite stryk. Nu är första operationen gjord och tryck och var borta. Får se hur många operationer det blir innan öppningarna kan sys ihop. Sånt stök påverkar stavningen.
Men jösses vilken otur du haft. Vi håller alla tummarna för att du frisknar till så fort det går!Hep skrev:
Därför man inte ska ha skottkärror utan minst en minigrävare eller avant. Och för att undvika skador så går den ju inte ens på verktygs- eller maskinbudgeten, utan det är ju att likställa med skyddsutrustningHep skrev:
Vi hade en minigrävare och en skottkärra och turades om. När vi var klara garvade vi lite åt att vi måste varit exakt lika klantiga som skrapat upp smalbenet likadant. Jag behöver kanske inte berätta att min kompis är väldigt nervös nu och håller sitt sår otroligt rent.K kniv skrev: