3 941 557 läst ·
20 126 svar
3942k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Avgassystem byter man mot Rostfritt så slipper man tänka fler ggr. på det.FredrikR skrev:
20+år sedan jag satte på detta Feritta på gammelMercan, fungera lika bra idag som då, tror jag bytt nått gummi för 10+ år sedan dock
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok ok, I hear you. 😇👍Tokslut skrev:
Får erkänna att det varit sonens bromsar i omgångar som gett mig gråa(re) hår..🫣
Bytt växelhusolja i drevet på träbåten idag.
Lagt under en ren kartongbit så får jag kolla imorgon om det kommit fram någon oljedroppe. Fläcken i nedre bilden är inte olja, utan en kvarvarande droppe propylenglykol från höstens konservering.
Imorgon blir det demontage av drevet samt bälg och kylslangsbyte i förebyggande syfte, dessutom ska hon få en ny impeller.
Igår målade jag klart vattenlinjen och lite annat smått och gott.
Mvh
Lagt under en ren kartongbit så får jag kolla imorgon om det kommit fram någon oljedroppe. Fläcken i nedre bilden är inte olja, utan en kvarvarande droppe propylenglykol från höstens konservering.
Imorgon blir det demontage av drevet samt bälg och kylslangsbyte i förebyggande syfte, dessutom ska hon få en ny impeller.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Igår målade jag klart vattenlinjen och lite annat smått och gott.
Logga in
Skapa konto
Mvh
Inte idag men senaste dagarna har jag tillverkat ett linjalförvaringsfodral till UJK Parf Guide System-linjalerna och ett par andra stållinjaler som jag samlat på mig:
”Byggtråd” med fler bilder finns på länken:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ujk-parf-guide-linjalfoervaring.550183/
Logga in
Skapa konto
”Byggtråd” med fler bilder finns på länken:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ujk-parf-guide-linjalfoervaring.550183/
Jag sticker ut hakan nu och påstår att 95% av alla avbrott är i ett och samma hörn av tomten, mot hästhage och dike.mexitegel skrev:
Kan vara lite ärgad och hård kabel som går av, ihop med sork..
Hade medhjälpare så passade på att barnsäkra kompressorn med Cejn esafe. Har sån koppling på slangen så då är det bäst att ha även på anslutningen för att slippa smällar och att slangen hugger som en kobra
Ettåringen tyckte känslan var bättre i Knipex än hans set från gröna Bosch.
Lagade också utemöblerna. Måste varit något fabrikationsfel för soffan började luta kraftigt varje gång jag satte mig (men märkligt nog inte för någon annan).
Avslutade med lite fulsnickrande på kaninburen. Täcker nätkanter, som 1-åringen river händerna på, med lister. Anhåll på cirkelsågen klyver snabbt fram lämplig tjocklek, rundar med kantfräs och skjuter fast med 15g-dyckert.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lagade också utemöblerna. Måste varit något fabrikationsfel för soffan började luta kraftigt varje gång jag satte mig (men märkligt nog inte för någon annan).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Avslutade med lite fulsnickrande på kaninburen. Täcker nätkanter, som 1-åringen river händerna på, med lister. Anhåll på cirkelsågen klyver snabbt fram lämplig tjocklek, rundar med kantfräs och skjuter fast med 15g-dyckert.
Logga in
Skapa konto
Jag tror också på fabrikationsfel... eller kanske designfel på soffan.nanowire skrev:
Hade medhjälpare så passade på att barnsäkra kompressorn med Cejn esafe. Har sån koppling på slangen så då är det bäst att ha även på anslutningen för att slippa smällar och att slangen hugger som en kobra[bild]Ettåringen tyckte känslan var bättre i Knipex än hans set från gröna Bosch.[bild][bild]
[video]
Lagade också utemöblerna. Måste varit något fabrikationsfel för soffan började luta kraftigt varje gång jag satte mig (men märkligt nog inte för någon annan). [bild][bild][bild]
Avslutade med lite fulsnickrande på kaninburen. Täcker nätkanter, som 1-åringen river händerna på, med lister. Anhåll på cirkelsågen klyver snabbt fram lämplig tjocklek, rundar med kantfräs och skjuter fast med 15g-dyckert.[bild]
Skönt att du kunde fixa det. 😁
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Nött ut en diamantklinga med vinkelslipen (den främre var också 125mm någon gång i tiden).
All puts borta från en sida av huset, imorgon blir det att börja spika reglar för tilläggsisolering! Går det lika fort på riktigt som i mitt huvud hinner jag även med panelen men det tvivlar jag på
All puts borta från en sida av huset, imorgon blir det att börja spika reglar för tilläggsisolering! Går det lika fort på riktigt som i mitt huvud hinner jag även med panelen men det tvivlar jag på
Lyckades köra av ena handtaget på fräsen när jag fräste bort 5kg 4140 stål på en press till jobbet för någon månad sedan , sänkte pinolen 2mm per gång och körde matning med ändlägesstopp så jag kunde göra annat medans. Tillslut tog handtaget i pressen och matningen var tydligen stark nog för att bryta av det...
Punkta fast och rikta, med hänsyn till att den kommer dra sig när man svetsar, lite av en gissningslek...
Så lite svets
Fräsa bort onödig svets
Så blev det såhär
Ja, jag missade lite när jag skulle hitta ursprungskanten...
Sen sätta upp den otrasiga och mäta ut var hålet skulle vara i förhållande till klacken på spetsen (den är till för att aktivera pinolmatningen)
Så nu är den tillbaka till där den var innan.
Edit, fattar inte varför några bilder kommer med i slutet som dubletter???
Logga in
Skapa konto
Punkta fast och rikta, med hänsyn till att den kommer dra sig när man svetsar, lite av en gissningslek...
Logga in
Skapa konto
Så lite svets
Logga in
Skapa konto
Fräsa bort onödig svets
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så blev det såhär
Ja, jag missade lite när jag skulle hitta ursprungskanten...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen sätta upp den otrasiga och mäta ut var hålet skulle vara i förhållande till klacken på spetsen (den är till för att aktivera pinolmatningen)
Logga in
Skapa konto
Så nu är den tillbaka till där den var innan.
Logga in
Skapa konto
Edit, fattar inte varför några bilder kommer med i slutet som dubletter???
Redigerat: