FredrikR FredrikR skrev:
1000W va?

Denna jag lånade är på 1500W och nu verkar efterföljaren vara på 2100W.

Jag är ju så osugen att skruva bil och framförallt bromsar och avgassystem där allt är rostigt och sitter fast, men måste man så underlättar vettiga hjälpmedel.
Avgassystem byter man mot Rostfritt så slipper man tänka fler ggr. på det.

20+år sedan jag satte på detta Feritta på gammelMercan, fungera lika bra idag som då, tror jag bytt nått gummi för 10+ år sedan dock

Rostfritt avgassystem monterat under en äldre Mercedes, visas från bilen lyft i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Avgassystem byter man mot Rostfritt så slipper man tänka fler ggr. på det.

20+år sedan jag satte på detta Feritta på gammelMercan, fungera lika bra idag som då, tror jag bytt nått gummi för 10+ år sedan dock

[bild]
Ok ok, I hear you. 😇👍

Får erkänna att det varit sonens bromsar i omgångar som gett mig gråa(re) hår..🫣

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Bytt växelhusolja i drevet på träbåten idag.

Lagt under en ren kartongbit så får jag kolla imorgon om det kommit fram någon oljedroppe. Fläcken i nedre bilden är inte olja, utan en kvarvarande droppe propylenglykol från höstens konservering.

Imorgon blir det demontage av drevet samt bälg och kylslangsbyte i förebyggande syfte, dessutom ska hon få en ny impeller.
Bilden visar en båtdrivrem och drev där växelhusolja byts ut. En balja med röd vätska står under drevet, samt en liten flaska och en slang.
Skapa konto
Träbåtsdrev med kartongskiva under för att upptäcka oljeläckage. Blå hink och träblock syns bredvid.
Skapa konto

Igår målade jag klart vattenlinjen och lite annat smått och gott.

Träbåtens skrov med nymålad vattenlinje och kartongbit under för att kontrollera eventuellt oljeläckage. Reflektioner syns i lacken.
Skapa konto

Mvh

• Gilla
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Inte idag men senaste dagarna har jag tillverkat ett linjalförvaringsfodral till UJK Parf Guide System-linjalerna och ett par andra stållinjaler som jag samlat på mig:
Fodral med flera linjaler, inklusive UJK Parf Guide System-linjaler, placerat på ett träbord.
Skapa konto

”Byggtråd” med fler bilder finns på länken:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ujk-parf-guide-linjalfoervaring.550183/

• Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Skruvat på väldigt knepiga ställen vid montering av hemsvetsade ben för skåpen i tvättstugan. 😂

• Batteridriven Bosch-skruvdragare med vinkelbart skaft på klinkergolv.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Logiek och 17 till
  • Laddar…
Inte första i år, och högst troligt inte sista slingbrottet.
Gick fort att hitta dock.
Brutet blått snöre liggandes i gräs och löv, omgiven av gröna växter. En grön pinne ligger bredvid snöret.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Knappt jag vågar skriva det, men har inte haft slingbrott på flera år. Har du några genetiskt störda gnagar-djur hos dig?

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Knappt jag vågar skriva det, men har inte haft slingbrott på flera år. Har du några genetiskt störda gnagar-djur hos dig?
Jag sticker ut hakan nu och påstår att 95% av alla avbrott är i ett och samma hörn av tomten, mot hästhage och dike.
Kan vara lite ärgad och hård kabel som går av, ihop med sork..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Återkom med rapport om hur lång tid det tog att fixa imorgon när du hittat det första. 😆

• Haha
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Hade medhjälpare så passade på att barnsäkra kompressorn med Cejn esafe. Har sån koppling på slangen så då är det bäst att ha även på anslutningen för att slippa smällar och att slangen hugger som en kobra En kompressor med Cejn esafe-koppling visas, hålls av en hand över ett träbord. Två tryckmätare och en röd ventilknapp är synliga.
Skapa konto
Ettåringen tyckte känslan var bättre i Knipex än hans set från gröna Bosch. Barnsäkra anslutningar på en kompressor, med slang, kopplingar och verktyg som tång och skiftnyckel på ett träbord. Ett barns hand syns vid verktyget.
Skapa konto
Barn vid bord med verktyg och en kompressor, bland annat en skruvmejsel och polygrip i närheten.
Skapa konto

Lagade också utemöblerna. Måste varit något fabrikationsfel för soffan började luta kraftigt varje gång jag satte mig (men märkligt nog inte för någon annan). Borrmaskin med hålsåg skapar runda hål i träplanka, omgiven av träspån och verktyg i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
Slipmaskin och träcirklar på en sten, användes i en byggprojektsammanhang med barnsäkring av verktyg och reparationer av utemöbler.
Skapa konto
Grön metallbänk i trädgård, fotad enkligt från sidan, stående på gräs.
Skapa konto

Avslutade med lite fulsnickrande på kaninburen. Täcker nätkanter, som 1-åringen river händerna på, med lister. Anhåll på cirkelsågen klyver snabbt fram lämplig tjocklek, rundar med kantfräs och skjuter fast med 15g-dyckert. Cirkelsåg, kompressor och träplankor på ett arbetsbord vid en kaninbur.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Sthlm1891 och 19 till
  • Laddar…
T
nanowire nanowire skrev:
Hade medhjälpare så passade på att barnsäkra kompressorn med Cejn esafe. Har sån koppling på slangen så då är det bäst att ha även på anslutningen för att slippa smällar och att slangen hugger som en kobra[bild]Ettåringen tyckte känslan var bättre i Knipex än hans set från gröna Bosch.[bild][bild]

[video]

Lagade också utemöblerna. Måste varit något fabrikationsfel för soffan började luta kraftigt varje gång jag satte mig (men märkligt nog inte för någon annan). [bild][bild][bild]

Avslutade med lite fulsnickrande på kaninburen. Täcker nätkanter, som 1-åringen river händerna på, med lister. Anhåll på cirkelsågen klyver snabbt fram lämplig tjocklek, rundar med kantfräs och skjuter fast med 15g-dyckert.[bild]
Jag tror också på fabrikationsfel... eller kanske designfel på soffan.
Skönt att du kunde fixa det. 😁

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Cejn ’a esafe är toppen 👍
Har bytt mina gamla också.

//AA

Den manuella trommeln klar. Slår skottkärresikten med hästlängder.
Manuell trumma monterad på stativ bredvid traktor och jordhög, omgiven av grönska.
Skapa konto

Provade med 1480rpm motor, men...
Jordcentrifug var inte planen 😳

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Nött ut en diamantklinga med vinkelslipen (den främre var också 125mm någon gång i tiden).
All puts borta från en sida av huset, imorgon blir det att börja spika reglar för tilläggsisolering! Går det lika fort på riktigt som i mitt huvud hinner jag även med panelen men det tvivlar jag på :)

• Två diamantklingor, en uttöjd och en ny, på en metallisk yta mot en mörk bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Lyckades köra av ena handtaget på fräsen när jag fräste bort 5kg 4140 stål på en press till jobbet för någon månad sedan , sänkte pinolen 2mm per gång och körde matning med ändlägesstopp så jag kunde göra annat medans. Tillslut tog handtaget i pressen och matningen var tydligen stark nog för att bryta av det...
Avbrutet och helt handtag för fräs maskin ligger på en kartong, med ett avbrutet metallstycke bredvid. En skruvmejsel syns i hörnet.
Skapa konto

Punkta fast och rikta, med hänsyn till att den kommer dra sig när man svetsar, lite av en gissningslek...
Närbild av ett metallhandtag med svetsreparation och borrat hål, monterat på en fräs i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Så lite svets
Svetsade handtag på fräs, fastklämt med tving, efter reparation av avbrutet handtag. Verkstadsmiljö på betonggolv.
Skapa konto

Fräsa bort onödig svets
Fräsprocess på en arbetsbänk med verktyg och borrhål, där ett metallhandtag bearbetas efter att ha skadats.
Skapa konto

Bilden visar en fräsmaskin i arbete med kylvätska på metallstycket under bearbetning.
Skapa konto

Så blev det såhär
Ja, jag missade lite när jag skulle hitta ursprungskanten...
Verktygshandtag av stål med ny svetsskarv, placerat på ett kartongunderlag. Rest från en fräsoperation.
Skapa konto

Ett metallhandtag från en fräs, svetsat och bearbetat, ligger på en kartongskiva.
Skapa konto

Trasigt metallhandtag från fräs, delvis avbrutet och lagat med svets, ligger på kartongskiva.
Skapa konto

Trasigt fräshandtag i metall, reparerat med svetsning. Ligger på en arbetsbänk av trä, svårt utsatt på grund av tidigare misstag.
Skapa konto

Sen sätta upp den otrasiga och mäta ut var hålet skulle vara i förhållande till klacken på spetsen (den är till för att aktivera pinolmatningen)
Digitalt display från maskin visar koordinaterna X: 16,660 mm, Y: 2,935 mm, Z: 111,720 mm.
Skapa konto

Så nu är den tillbaka till där den var innan.
Metallfräs med utbytt och svetsat handtag, omgiven av verktyg och utrustning i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Edit, fattar inte varför några bilder kommer med i slutet som dubletter???

• Fräsprocess på metall med skärvätska och ett bortslaget fräshandtag samt svetslagning, visande bearbetning av en arbetsdel.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.