3 940 938 läst ·
20 126 svar
3941k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
12mm fintrådig wire gick av till bryggans bojsänke, efter typ 30år.
Eftersom bojen har sjunkit ner så den inte syns blev det till att göra en ny.
Eftersom bojen har sjunkit ner så den inte syns blev det till att göra en ny.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det här är delorsaker till min vana att gräva upp granstubbar. En bit av stammen och en bit av en lämplig rot blir ett bra ämne till någon krokig del i någon träbåt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag när jag kom hem så hade svärfar varit och köpt en domkraft och lyft upp / rätat upp Boden som stått snett / för långt ner..
I och med lyftet behövdes ett trappsteg in numera. Så vi byggde en liten "minialtan" 😇
Tur man alltid har lite virke hemma...
/Jocce
I och med lyftet behövdes ett trappsteg in numera. Så vi byggde en liten "minialtan" 😇
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tur man alltid har lite virke hemma...
/Jocce
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Fått rekommendationen av en gammal träbåtsägare att täta igen sprickor och springor i träkonstruktioner utomhus före målning med ett traditionellt spackel som heter ettan.
Låter vettigt. Torkar aldrig. Möglar inte. Övermålningsbart med alla oljefärger och oljor. Så… har googlat runt för att hitta någon som säljer ettan inom rimligt avstånd. Verkar omöjligt.
Ge upp och använda nåt modernt patronskräp känns inte som något jag vill göra. Efter lite sökande tog jag istället reda på hur ettan görs.
Enligt en tråd i ”Träbåtsforum” består ettan av två ingredienser. Trätjära och bivax. Proportionerna är inte kritiska. Ett till ett blir ett mjukt spackel som passar under vattenlinjen. Därifrån går det att få ett hårdare spackel genom att minska mängden tjära. Tillverkas genom att smälta och blanda. Hälla upp i lämpliga kärl och svalna.
Har inte gjort något liknande tidigare men tänkte så här.
Potentiellt kan det börja brinna. Låter otrevligt och svårsläckt.
Bivaxet är förmodligen lätt att bränna.
Tjäran (som för övrigt var svår att få tag i) är troligen svår att få bort om jag spiller.
Det skonsammaste sätt jag kunde komma på var att värma med varmluft. För att kunna hantera smältan och få ner spacklet i burkar ville jag ha ett metallkärl med bra hällkant och handtag.
Orkade inte åka runt till lumpbodar utan köpte den billigaste kastrull jag hittade. Riggade upp på lämpligt avstånd över min varmluftspistol.
Ett halvkilo bivax och ett kvartskilo tjära senare har jag spackel i en skala från mjukt till hårt. Har gett bort en del. Nu återstår att testa på utsatta trädetaljer och se om det fungerar.
Mvh Findus
Låter vettigt. Torkar aldrig. Möglar inte. Övermålningsbart med alla oljefärger och oljor. Så… har googlat runt för att hitta någon som säljer ettan inom rimligt avstånd. Verkar omöjligt.
Ge upp och använda nåt modernt patronskräp känns inte som något jag vill göra. Efter lite sökande tog jag istället reda på hur ettan görs.
Enligt en tråd i ”Träbåtsforum” består ettan av två ingredienser. Trätjära och bivax. Proportionerna är inte kritiska. Ett till ett blir ett mjukt spackel som passar under vattenlinjen. Därifrån går det att få ett hårdare spackel genom att minska mängden tjära. Tillverkas genom att smälta och blanda. Hälla upp i lämpliga kärl och svalna.
Tjäran (som för övrigt var svår att få tag i) är troligen svår att få bort om jag spiller.
Det skonsammaste sätt jag kunde komma på var att värma med varmluft. För att kunna hantera smältan och få ner spacklet i burkar ville jag ha ett metallkärl med bra hällkant och handtag.
Orkade inte åka runt till lumpbodar utan köpte den billigaste kastrull jag hittade. Riggade upp på lämpligt avstånd över min varmluftspistol.
Logga in
Skapa konto
Ett halvkilo bivax och ett kvartskilo tjära senare har jag spackel i en skala från mjukt till hårt. Har gett bort en del. Nu återstår att testa på utsatta trädetaljer och se om det fungerar.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Vattenbad!! Med en vanlig spis/enkelplatta är det säkrare. Lite spill i pistolen och du har en eldkastare, mycket och du har en brandbomb.
Om inte bivaxet råkar nå flampunkten ändå och det säger whoosh..
Receptet låter intressant.
Om inte bivaxet råkar nå flampunkten ändå och det säger whoosh..
Receptet låter intressant.
useless skrev:
Sänkte till 5 bar innan jag gjorde kväll.
Logga in
Skapa konto
Nu på morgonen är det oförändrat.
Logga in
Skapa konto
Då är det bara att flytta propparna och pumpen till den andra ledningen och upprepa.
Berätta gärna vad du tycker om det, - när du testat det i praktiken.findus42 skrev:
Fått rekommendationen av en gammal träbåtsägare att täta igen sprickor och springor i träkonstruktioner utomhus före målning med ett traditionellt spackel som heter ettan.
[bild]
[bild]
Mvh Findus
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 412 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 412 inlägg
Har för mig att vi använde nån blanding av stenkolstjära och nafta eller terpentin från det lokala båtbyggeriet på den tiden vi seglade blekingsekor. Stenkolstjära finns väl som tur knappt längre, men bitumen tror jag är den "moderna" ersättaren. Gissar att den blanding vi använde var tämligen miljövidrig då de mesta träet båtbyggeriet var byggt av inte var från varken detta eller förra seklet och inte såg ut att vara nära att ruttna... Så jag hoppas att inte alla "gamla recept" får leva vidare
Kletigt är det i alla fall, och fastnar överallt vare sig man vill eller inte.
Kletigt är det i alla fall, och fastnar överallt vare sig man vill eller inte.