Ossian K Olsson
C cpalm skrev:
Trodde uttaget skulle sitta på utsidan av sockeln, men vad f-n, har du julgran nere i krypgrunden? 😆
Trädgård med grävt markrör för elinstallation. Ett staket, husvägg, träd och skottkärra syns. Röda och gula markeringar visar kabelvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mössen ska väl också ha en julgran? ;)

Det är en del av en större åtgärd! Uttaget i krypgrunden ska ge ström till transformatorn för lågvoltslampan som är inringad. Samt att jag kan sätta transformator till julgranen i uttaget i krypgrunden och dra ner den tunna sladden i en av de två markrören jag har grävt ner mellan krypgrund och staketet. Ett rör för lågvolt och ett rör för kabel till laddbox om 0-10 år typ!

Sen där krysset är har jag, jag menar elektrikern, satt ett uttag på baksidan av staketet för att plugga i typ gräsklipparen eller sågen när jag ska stå där och såga/fräsa. Det är kopplat vidare från uttaget i krypgrunden och går upp genom ett markrör. Ett markrör som även det är förberedelse för en eventuell laddbox.

Har man inte jobb så skaffar man sig!

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
T
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Mössen ska väl också ha en julgran? ;)

Det är en del av en större åtgärd! Uttaget i krypgrunden ska ge ström till transformatorn för lågvoltslampan som är inringad. Samt att jag kan sätta transformator till julgranen i uttaget i krypgrunden och dra ner den tunna sladden i en av de två markrören jag har grävt ner mellan krypgrund och staketet. Ett rör för lågvolt och ett rör för kabel till laddbox om 0-10 år typ!

Sen där krysset är har jag, jag menar elektrikern, satt ett uttag på baksidan av staketet för att plugga i typ gräsklipparen eller sågen när jag ska stå där och såga/fräsa. Det är kopplat vidare från uttaget i krypgrunden och går upp genom ett markrör. Ett markrör som även det är förberedelse för en eventuell laddbox.

Har man inte jobb så skaffar man sig!
Skönt med en elektriker som verkar så samarbetsvillig och lyssnar på kundens önskemål.
Kommer han på utsatt tid och gör klart också så är det grymt! 😁

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mange_64 och 5 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Lagt finish på undersidan av epoxibordet och första varvet på toppen. Epoxin är ännu rå då kunden/grannen/arbetskraften ville ha ett varv Osmo nature med lite vitpigment på träet, därav tejpas epoxin av första varvet för att imorgon få ett varv osmo 3031 sidenmatt ofärgat över hela bordet.

Korsben i stål beställda, i 110mm profilrör. Det närmar sig!
Snyggt! Var köper du benen?

Oskick Oskick skrev:
Motionerat kobenet och lyft upp lite golv i förberedelse inför morgondagens installation.
Gamla trotjänaren byts ut till en induktionsspis, som sedan gästas av en Viking 30.
[bild]

Här ser vi även ’lager på lager’ i ny tappning 🧐
Nu har både elis och muris(?)
Förlåt, elektriker och murare gjort sitt.
Nu är det bara fortsätta!
Vedspis och ugn i kök, med murade väggar och kakel, visar renoveringsframsteg i köket.
Skapa konto

• Gilla
P-plats och 8 till
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Trodde uttaget skulle sitta på utsidan av sockeln, men vad f-n, har du julgran nere i krypgrunden? 😆
Ja, det var ju så han skrev.

Måste upp med vägguttag där nere till julgransbelysningen så det är dags att skynda på!

Epoxy och glasfiber håller nu ihop den mosade ellådan på lillklyven
Trasig ellåda i glasfiber med färgade kablar fixade på en bänk, omgiven av verktyg och hjul.
Skapa konto

Lyckades också pilla kablarna rätt på 1:a 😮

• Gilla
P-plats och 3 till
  • Laddar…
Lagt en timme till på hyveln och nu hoppas jag att resten av transplantationen går smidigare.
Hyvel uppfälld för reparation med verktyg som skruvmejslar och måttband på bord i snickeriverkstad.
Skapa konto

• Gilla
P-plats och 11 till
  • Laddar…
Färdigställt rullbocken. Lite stuvbitar, några kullager och lite pill ..
Rullbock byggd av stuvbitar och kullager, placerad på arbetsbänk i verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 17 till
  • Laddar…
Fick städat garaget idag och fixat mig en handstamp som jag saknat länge.
Tyvärr tog gasen självklart slut men det var inte så mycket kvar att svetsa så jag fick testat den lite alla fall och verkar funka fint... 👍

Handstamp i metall på grus underlag med några träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
T
P-plats P-plats skrev:
Fick städat garaget idag och fixat mig en handstamp som jag saknat länge.
Tyvärr tog gasen självklart slut men det var inte så mycket kvar att svetsa så jag fick testat den lite alla fall och verkar funka fint... 👍

[bild]
Hur har du gjort plattan i botten?

T Testarn skrev:
Hur har du gjort plattan i botten?
Hittade en rejäl järnbit i en skrotbinge som nästan var bättre än jag vågat hoppas på.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Snyggt! Var köper du benen?
Metalopro.se får se vad som dyker upp!

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Mekat bromsar på a-traktorn.. 🫣
Tack vare snälla kollegor med induktionsvärmare att låna gick det lätt.
Närbild av bromsok på a-traktorhjul med synlig bromsskiva och fälg.
Skapa konto
Induktionsvärmare med svart handtag ligger på ett bord, används för att reparera bromsar på a-traktor enligt inlägget.
Skapa konto

Runddragen luftnippel, av tidigare ägare eller sonen lossades på några sekunder.

Trevlig apparat, synd att priset rusat de senaste åren.

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
@FredrikR Vevor har en för drygt 1500, finns på ebay.

pjgb pjgb skrev:
@FredrikR Vevor har en för drygt 1500, finns på ebay.
1000W va?

Denna jag lånade är på 1500W och nu verkar efterföljaren vara på 2100W.

Jag är ju så osugen att skruva bil och framförallt bromsar och avgassystem där allt är rostigt och sitter fast, men måste man så underlättar vettiga hjälpmedel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.