4 131 201 läst ·
21 108 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Kvällens projekt var att kapa vinkeljärn i lagom längd. Tänkte plocka fram vinkelslipen men kom på att jag köpte ju en plasmaskärare för ett bra tag sedan.
Har aldrig förut använt en men vilket roligt verktyg😀 så lätt att kapa. Blev väl inte lika rakt som med vinkelslipen men men… får väl öva lite mer
Har aldrig förut använt en men vilket roligt verktyg😀 så lätt att kapa. Blev väl inte lika rakt som med vinkelslipen men men… får väl öva lite mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte bara så att de inte vill att man ska montera klingan så att klyvkniven tar i? Alltså att man ska säkerställa att klingan går fri mnanowire skrev:
För mig är det priset som avgör om den är bra för det även om de skriver nail-though och liknade på förpackningar. Brukar ha bra prisvärda klingor, även lite tunnare som denna, bara goda erfarenheter sedan tidigare.
Nej, verkligen en gåta med klyvknivsförbudet. Att den inte får varva mer än 4k rpm är inte heller förtroendeingivande.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
En annan gissning, är klingan tunnare än vanligt klinga?nanowire skrev:
Har läst här på Byggahus om en som köpte ny klinga men sen gick det inte såga för den där styrmetallbiten var bredare än klingan.
Det kanske är för att det är en extra tunn skiva för batterimaskiner som skulle göra att en klyvkniv nyper fast.nanowire skrev:
/Höghus
”Tunn klinga X tjock klyvkniv” låter som bästa gissningarna. Aldrig sett det tidigare på någon av alla tunna klingor klingor jag har, inkl DW. Säkert juridiska skäl att de trycker dit bilden.
Har gjort samma resa... kommer att undvika dylika påfund framledes. Så dyra hjul så att det behövs skruvar som i längden kostar mer än fyra nya hjul kommer ändå inte på våra bilar.T trojlee skrev:
Till CNCn jag arbetade med finns det klämmor som drivs av vacum. Man ersätter m.a.o vakumkoppen med en klämma. Då behövs inga tvingar för dylika processer. Det måste bli väldigt lång ställtid och en lång process då man måste tillverka en jigg för varje nytt mått.S sinuslinus skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 807 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 807 inlägg
Misstänker att Sinuslinus har likande iaf tvåCheesen skrev:
https://www.byggahus.se/k/6159483/?m=image&u=131017&a=881320
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Välkommen till specialsnickeriets underbara värld där man får hitta på nya lösningar varje dag och låtsas som om man vet vad man håller på med. 😉Cheesen skrev:
Ja, vi har några såna klämmor som jag visat tidigare men de är rätt stora och man behöver klämma på flera punkter så att bågen ontr bågnar och att den ligger platt mot mallen.
Jag tycker tvingmetoden funkar rätt bra. Använde klotsar i innerhörnen som referens eftersom ytterkanterna blir bortsågade och insidan av bågen (dagmåttet) ska vara samma mellan inner- och ytterbågar så det blir samma mall.
Dessutom är det inte jättemånga fönster.
Så här blev de när de skickades till målaren. Saknas på bilden är två fönsterdörrar.
Logga in
Skapa konto
Kaninernas spåntak behövde bytas och en av orsakerna hjälpte till. Hoppas råspont håller bättre 😅
En såg fixar kap och klyv i alla vinklar direkt på brädhögen.
Skjuter fast med 18G.
Avslutar med att renkapa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En såg fixar kap och klyv i alla vinklar direkt på brädhögen.
Logga in
Skapa konto
Skjuter fast med 18G.
Logga in
Skapa konto
Avslutar med att renkapa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är små verktyg men likväl verktyg.. 😎
Har sedan nån gång förra säsongen haft avbrott på slingan på den delen som vätter mot hästhagen vi har bakom huset och diket mot grannen.
Löste det quick and dirty genom att koppla bort begränsningskabeln och köra på ena guiden då och har gjort så till idag. 🫣
Nu lyser det grönt och hela gräsmattan klipps. 😎🌞
Finns absolut förbättringspotential på dagens lagning men jag ska ju ha nåt att göra en annan dag också. 😂
Har sedan nån gång förra säsongen haft avbrott på slingan på den delen som vätter mot hästhagen vi har bakom huset och diket mot grannen.
Löste det quick and dirty genom att koppla bort begränsningskabeln och köra på ena guiden då och har gjort så till idag. 🫣
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu lyser det grönt och hela gräsmattan klipps. 😎🌞
Finns absolut förbättringspotential på dagens lagning men jag ska ju ha nåt att göra en annan dag också. 😂
nanowire skrev:
Din lilla medhjälpare har verkligen en fin maskinpark… 😁
Snyggt jobbat, hoppas hyresgästerna uppskattar renoveringen!
//Ronnie