4 132 028 läst ·
21 117 svar
4132k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Adopterade en Kina-laser för säkert ett år sedan, har nu hunnit ge den lite kärlek.
Botten styvades upp med lite aluprofil, vem kunde ana att tunnast möjliga plåt ihopsatt med minsta möjliga antal punktsvetsar skulle dallra så mycket?!
Sen i med alla delar igen, svära över att hålbilder bara är rekommendationer och att plåten ändå är så tunn att man kan böja allt lite lagom.
Installade K40-whisperer på en dator och körde en testfil jag hittade.
Nöjd med att det gick att köra provkörde jag också en snabbt komponerad fil för att kolla hur rakt saker blir och den klarar cirklar..
Pew pew sa lasern och det luktade bränt i hela garaget.
Diagonalen som är 145mm diffar 1mm, så kanske behövs en våldsbaserad justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Botten styvades upp med lite aluprofil, vem kunde ana att tunnast möjliga plåt ihopsatt med minsta möjliga antal punktsvetsar skulle dallra så mycket?!
Logga in
Skapa konto
Sen i med alla delar igen, svära över att hålbilder bara är rekommendationer och att plåten ändå är så tunn att man kan böja allt lite lagom.
Installade K40-whisperer på en dator och körde en testfil jag hittade.
Nöjd med att det gick att köra provkörde jag också en snabbt komponerad fil för att kolla hur rakt saker blir och den klarar cirklar..
Pew pew sa lasern och det luktade bränt i hela garaget.
Logga in
Skapa konto
Diagonalen som är 145mm diffar 1mm, så kanske behövs en våldsbaserad justering.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Logga in
Skapa konto
Idag var jag stenläggare! Uppfarten har sett ut som hejkomochhjälpmig sedan vi flyttade in. Men den har pö om pö förbättrats och idag var det dags att lägga de sista stenarna.
Logga in
Skapa konto
Verktygen kom in i att jag behövde kapa byastenen. Så fick plocka fram store vinkelslipen.
Sen av en händelse så såg jag ett tips på Instagramkontot Enkort_enlang att köra med lövblås för att slippa dammet. Det fungerade riktigt riktigt bra. Byggde också upp en ”bänk” för att kunna stå bekvämt och kapa samt att spänna fast stenen.
Logga in
Skapa konto
Arbete jag skjutit upp i 1 år tog 3 timmar (med paus)! Så nu ligger stenen på uppfarten där den ska!
Jag har plockat ner lite mexisten och sålt.
Har bytt fönster i mitt nya badrum och det blir tilläggsisolering och panel framöver.
//AA
Har bytt fönster i mitt nya badrum och det blir tilläggsisolering och panel framöver.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//AA
”Hoppas det löser sig, annars får vi kanske ha en insamling.”
Insamling, ja tack. 😆
Går i alla fall lätt att riva med lilla makita proppmaskinen med bilspett.
Måste ju isolera kåken så elförbrukningen sjunker lite.
Ska även byta lite fönster.
//AA
Insamling, ja tack. 😆
Går i alla fall lätt att riva med lilla makita proppmaskinen med bilspett.
Måste ju isolera kåken så elförbrukningen sjunker lite.
Ska även byta lite fönster.
//AA
Inte gjort ett skit med verktyg o maskiner idag men då detta är tråden för allmänna framsteg på området så får det hamna här.
Fine Woodworking har hittat filmen om bordet till pelarborren. WOOOOHOOOO! https://www.finewoodworking.com/2025/04/29/made-you-look-deck-out-your-drill-press
Fine Woodworking har hittat filmen om bordet till pelarborren. WOOOOHOOOO! https://www.finewoodworking.com/2025/04/29/made-you-look-deck-out-your-drill-press
Logga in
Skapa konto
Idag har det enbart varit verktyg för tapetsering. En del av väggen har jag fått tapetsera om 3 ggr eftersom underlaget lyste igenom. Men jag saknade en tapetsskarvsrulle, - undrar om någon av sönerna har den? Det jobbigaste var att skrapa av / ta bort, 4 - 5 lager av gammal tapet med plast-målarfärg ytterst. Gris-skär färg!
Bytt till annan klinga för lite fulsnickeri med återvunnet virke.
Men blev brydd, vad f-n menar de egentligen; Ok att montera klingan bakofram men inte med klyvkniv?
Men blev brydd, vad f-n menar de egentligen; Ok att montera klingan bakofram men inte med klyvkniv?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 450 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 450 inlägg
tror nog mer på en illustratör som inte vet hur en sågklinga funkar 
fast varför man inte får använda klyvkniv fattar jag nog inte..
Är det en bra klinga för virke med lite "hoppsan" i?
Skulle behöva en tålig att ta till ibland istället för min gamla utrangerade som saknar lite för många tänder numera.
Skulle behöva en tålig att ta till ibland istället för min gamla utrangerade som saknar lite för många tänder numera.
För mig är det priset som avgör om den är bra för det även om de skriver nail-though och liknade på förpackningar. Brukar ha bra prisvärda klingor, även lite tunnare som denna, bara goda erfarenheter sedan tidigare.T trycklös skrev:tror nog mer på en illustratör som inte vet hur en sågklinga funkar
Nej, verkligen en gåta med klyvknivsförbudet. Att den inte får varva mer än 4k rpm är inte heller förtroendeingivande.