Adopterade en Kina-laser för säkert ett år sedan, har nu hunnit ge den lite kärlek.
Vit och blå Kina-lasergravyrmaskin i ett garage, med en röd skyddslucka och kontrollpanel med knappar och digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Botten styvades upp med lite aluprofil, vem kunde ana att tunnast möjliga plåt ihopsatt med minsta möjliga antal punktsvetsar skulle dallra så mycket?!

Blått hölje av en Kina-laser, med öppet lock och aluminiumskenor installerade för att stabilisera botten.
Skapa konto

Sen i med alla delar igen, svära över att hålbilder bara är rekommendationer och att plåten ändå är så tunn att man kan böja allt lite lagom.
Installade K40-whisperer på en dator och körde en testfil jag hittade.
Nöjd med att det gick att köra provkörde jag också en snabbt komponerad fil för att kolla hur rakt saker blir och den klarar cirklar..

Pew pew sa lasern och det luktade bränt i hela garaget.
Lasergraverad träplatta med cirklar och ett rutnät i övre hörnet, samt en skjutmått för mätning bredvid.
Skapa konto

Diagonalen som är 145mm diffar 1mm, så kanske behövs en våldsbaserad justering.

• Gilla
Dan_Johansson och 11 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Stenlagd uppfart framför ett hus med nylagda plattor och grus, omgiven av häck och trottoar.
Skapa konto

Idag var jag stenläggare! Uppfarten har sett ut som hejkomochhjälpmig sedan vi flyttade in. Men den har pö om pö förbättrats och idag var det dags att lägga de sista stenarna.

Verktygsbord utomhus med vinkelslip, hörselkåpor och lövblås på stenläggning.
Skapa konto

Verktygen kom in i att jag behövde kapa byastenen. Så fick plocka fram store vinkelslipen.

Sen av en händelse så såg jag ett tips på Instagramkontot Enkort_enlang att köra med lövblås för att slippa dammet. Det fungerade riktigt riktigt bra. Byggde också upp en ”bänk” för att kunna stå bekvämt och kapa samt att spänna fast stenen.

Ny stenlagd uppfart med ljusa och grå plattor mot bakgrund av en häck och hus. Grus syns mellan plattorna.
Skapa konto

Arbete jag skjutit upp i 1 år tog 3 timmar (med paus)! Så nu ligger stenen på uppfarten där den ska!

• Gilla
Putte G... och 17 till
  • Laddar…
Fått upp spöhållarna i taket med nöjd son.
Lite fuskmålade men det går att komplettera över tid. 😇
Spöhållare monterade i taket med fiskespön, synliga lampor och hyllor i bakgrunden i garage.
Skapa konto

• Gilla
whak och 23 till
  • Laddar…
galento
Blev lagerbyte i ena traktorns generator så nu borde väl denna funka en stund till 😎

Sen får man väl fortsätta med lite bromsrörsbyte eller nåt annat trevligt 😄

Verktyg för att böja kopparrör monterat på arbetsbänk med flera delkomponenter i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
Jag har plockat ner lite mexisten och sålt.
Har bytt fönster i mitt nya badrum och det blir tilläggsisolering och panel framöver.

Fasad av hus under renovering med nytt fönster, borttagen mexisten, och utsprida tegelstenar på marken.
Skapa konto

Hög med mexistenar på en grusgång, solpaneler på rött hus i bakgrunden, bil synlig till vänster, soligt väder och grönt gräs.
Skapa konto

//AA

• Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
T
S saiter skrev:
Har bytt fönster i mitt nya badrum och det blir tilläggsisolering och panel framöver.

[bild]
[bild]

//AA
Aj då. Tuffa tider när man måste riva fasaden och sälja den... :(
Hoppas det löser sig, annars får vi kanske ha en insamling.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Smalllionheart och 21 till
  • Laddar…
S saiter skrev:

[bild]
[bild]

//AA
Går åt som smör i solsken antar jag? Men jag lider med dig när man måste skiljas från det vackraste man har 😍.

• Haha
  • Gilla
cpalm och 19 till
  • Laddar…
”Hoppas det löser sig, annars får vi kanske ha en insamling.”
Insamling, ja tack. 😆

Går i alla fall lätt att riva med lilla makita proppmaskinen med bilspett.

Måste ju isolera kåken så elförbrukningen sjunker lite.
Ska även byta lite fönster.

//AA

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 31 till
  • Laddar…
Idag har det enbart varit verktyg för tapetsering. En del av väggen har jag fått tapetsera om 3 ggr eftersom underlaget lyste igenom. Men jag saknade en tapetsskarvsrulle, - undrar om någon av sönerna har den? Det jobbigaste var att skrapa av / ta bort, 4 - 5 lager av gammal tapet med plast-målarfärg ytterst. Gris-skär färg!

Bytt till annan klinga för lite fulsnickeri med återvunnet virke.
Men blev brydd, vad f-n menar de egentligen; Ok att montera klingan bakofram men inte med klyvkniv? En cirkelsåg med en ny Dewalt-klinga förbereds för snickeriarbete, omgiven av verktyg och trämaterial på arbetsbänken.
Skapa konto
Rundsågblad med monteringsinstruktioner, visar korrekt och felaktig installation.
Skapa konto

• Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Bytt till annan klinga för lite fulsnickeri med återvunnet virke.
Men blev brydd, vad f-n menar de egentligen; Ok att montera klingan bakofram men inte med klyvkniv?[bild][bild]
Kan det tänkas avse typ i kap/gersåg eller radilarmsåg?

T
tror nog mer på en illustratör som inte vet hur en sågklinga funkar :)

fast varför man inte får använda klyvkniv fattar jag nog inte..

Är det en bra klinga för virke med lite "hoppsan" i?
Skulle behöva en tålig att ta till ibland istället för min gamla utrangerade som saknar lite för många tänder numera.

J JFrisk skrev:
Kan det tänkas avse typ i kap/gersåg eller radilarmsåg?
Det har jag svårt att tro

T trycklös skrev:
tror nog mer på en illustratör som inte vet hur en sågklinga funkar :)

fast varför man inte får använda klyvkniv fattar jag nog inte..

Är det en bra klinga för virke med lite "hoppsan" i?
Skulle behöva en tålig att ta till ibland istället för min gamla utrangerade som saknar lite för många tänder numera.
För mig är det priset som avgör om den är bra för det även om de skriver nail-though och liknade på förpackningar. Brukar ha bra prisvärda klingor, även lite tunnare som denna, bara goda erfarenheter sedan tidigare.

Nej, verkligen en gåta med klyvknivsförbudet. Att den inte får varva mer än 4k rpm är inte heller förtroendeingivande.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.