Idag har jag firat arbetarrörelsen stora dag med att borra i min sten och fyllt i snigeldynamit. Tio hål tog två timmar. 😳
Får se hur mycket den går sönder och om jag får borra mera.

Stor sten i trädgården omgiven av buskar och gräsmatta, vit staket bakom och bilar synliga. Snigeldynamit planerad för spräckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd borrmaskin används för att göra hål i en stor sten täckt av mossa, med en grön vattenslang synlig intill.
Skapa konto

Röd borrmaskin med spiralborr, stående mot en träpelare på en grusad yta i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

//AA

• Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
S
Cheesen Cheesen skrev:
Till CNCn jag arbetade med finns det klämmor som drivs av vacum. Man ersätter m.a.o vakumkoppen med en klämma. Då behövs inga tvingar för dylika processer. Det måste bli väldigt lång ställtid och en lång process då man måste tillverka en jigg för varje nytt mått.
Idag använde jag de omnämnda klämmorna. 😊

• Klämmor håller fast en träbit på en arbetsbänk, omgiven av träspån och metalldelar, i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Klämmor fäster en träbit i en snickerimaskin, omgivna av träflisor och skenor.
    Skapa konto
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Walle85
Hep Hep skrev:
[bild]

Så här tror jag den oftast kommer vara.
[bild]

#Barilla No5
Kanske bara jag som är trög, men fattar inte riktigt hur denna manick fungerar... Lust att förklara det för mig? 😊

Sorry, jag glömde bort den här. Det är alltså en onödigt överarbetad spagettiförvaringsburk där man på locket markerar vilken koktid det är för den spagetti som är i burken. Det finns tolv lägen som timvisarna på en klocka, men i praktiken lär inte så många komma att användas. Nu står den på 10 minuter.
Överarbetad träburk för spagettiförvaring med lock som anger koktid likt en klocka, justerad till 10 minuter.
Skapa konto

Spagettiförvaringsburk med markerat lock för koktid, satt på 10 minuter, placerad på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
hobbs och 11 till
  • Laddar…
K
Köper ni olika spagettin? Kört samma i 20 år, så koktiden har man koll på…

K kniv skrev:
Koktid?
Man slänger i och när de nästan är mjuka håller man av?

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
K
Frustrator Frustrator skrev:
Koktid?
Man slänger i och när de nästan är mjuka håller man av?
Jo precis. Men lite känsla för när så man slipper springa och prova varje minut

K kniv skrev:
Jag och min fru köper olika hela tiden. Av olika anledningar föredrar vi olika butiker och märken och är lika envisa. Den som tar på sig att handla och betala får välja. Rätt barnsligt, men det ser jag bara som något positivt efter så många år.

Klart man kan gå efter när de blir mjuka, men indikatorn hjälper i alla fall oss att inte blanda olika sorter.

• Gilla
  • Älska
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Walle85
Sammma här, olika butiker olika märken, samt olika kampanjer styr vilken sorts pasta det blir.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
Försöker beta av alla pågående projekt så man nån gång kan få utgå från ren, eller nästan ren arbetsbänk.

Satt tömt olja, satt i synglas, fyllt på ny olja, så klart för mycket då jag inte lyckades kolla och fylla samtidigt, körde runt kuggarna lite och tömt ungefär till markering, nya oljan, i glasburken såg ju inget vidare ut, hade nog inte lyckats så bra med att få ur all olja och smuts.
Blir nog att köra något projekt och sen byta oljan igen.
Grön och rostig maskindel med tre lager och bultar, troligen från en mekanisk anordning, synligt smörj- eller synglas till vänster.
Skapa konto
Burk och glasbehållare med mörk olja på ett arbetsbord, med en slang placerad i burken.
Skapa konto

Nu är det i alla fall ungefär rätt mängd olja i.
Originalolja i färgburken och "nybytt" i glasburken. Tänkte ju att den var helt ny och skulle gå använda vid nästa byte, det blir inget med det.

Pumpade ur överflödet genom att sätta en tejp för hålet för oljepluggen, trycka ner en slang genom ett hål och göra ett hål till där jag satte lätt tryck med tryckluften, gick väl inte så fort, men skulle ju inte heller ur så mycket och kändes rätt kontrollerat.

Spart lite rivningsvirke av bättre kvalitet som nu fick nytt liv som blivande karm till boddörr. Förra karmen led av nån otäck sjukdom från midjan och neråt.
Rivningsvirke återanvänds för ny karm till boddörr. Två plankor ligger på bockar med en eldriven såg ovanpå i en trädgård.
Skapa konto
Återvunnet virke för dörrkarm, placerat på bockar i trädgård med verktyg och färg i burk.
Skapa konto
Trästycken i gräs på röd ställning, används för att bygga en ny dörrkarm av återanvänt rivningsvirke.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag och min fru köper olika hela tiden
Pasta är heligt och billigt och kommer aldrig vara en märkbar del av ens matbudget. Finns inget argument för att vanhelga sin kropp med något annat än det bästa man kan hitta.

Hade jag den sortens palaver med min kvinna skulle jag köpa sådana mängder att det inte kan ta slut.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Horgmo och 3 till
  • Laddar…
Improviserad täljhäst
Efter att ha varit inlåst med mina verktyg i fem dagar utan andra än konsulter och skyddsvakter med rätt säkerhetsklass att lagligt kommunicera med fick jag obetvinglig lust att nöjessnickra. Vad är då bättre än att ta en utvald kvarterad, ändförseglad och omsorgsfullt långsamtorkad askstav och förvandla den till ved i försöket att göra en långbåge.

Fuskade genom att grovforma i bandsåg på snick. Nu, i hamnen, utan tillgång till bänkar eller någonting behövdes ett smidigt sätt att hålla ämnet som ger mig bekväm tillgång till en ände i taget med båda händerna.

Hade en enkel sågbänk på insidan av dörren till mitt förråd. Kan ena änden hållas stabilt kommer det fungera.
Improviserad täljhäst av trä används för att bearbeta en långbåge; syns med spännband på en sågbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Använder billiga, flätade polyesterlinor. En öppen ögla med pålstek är lagd över bakifrån så att ämnet kan stickas in i öglan. En kort tamp, också med öglor, går från bakbenet och ligger löst runt den första linan. Syftet är att få draget rakt nedåt för att undvika sidokrafter på ribban.
Improviserad täljhäst av träbalkar och rep på en trädäck, med träspån runt omkring.
Skapa konto

Första linan är sträckt till en spik i bryggan en bit bort för att kunna öka trycket genom att hålla ner med foten.
Fot på brygga pressar linan mot marken för att stabilisera ämne vid tillverkning av en långbåge; improviserat arbetsmoment vid täljning.
Skapa konto

Lägger fram verktyg för ungefär en kvarts månadslön av vilka jag troligen gör jobbet med loppmarknadsfyndet för en tjuga…
En improviserad täljhäst i trä med en långbågeämne fastsatt, omgiven av verktyg som en hyvel och filer för bearbetning.
Skapa konto

Nu återstår att försiktigt tunna ner ämnet så att det får jämn böj. Siktar på en dragvikt strax över 40 pund.

Mvh Findus

• Gilla
cpalm och 10 till
  • Laddar…
Fixat läckande vattenutkastare.

Försökte köpa en oring men det slutade med en ny kranöverdel för 225:- då även droppskyddet var trasigt och borde bytas.
Två nya kranöverdelar med blå detaljer placerade på ett träbord bredvid en polygrip tång med röda handtag.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
droppskyddet
Det där hade varit värdigt en 3D-skrivare 👌

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.