4 130 377 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Idag har jag firat arbetarrörelsen stora dag med att borra i min sten och fyllt i snigeldynamit. Tio hål tog två timmar. 😳
Får se hur mycket den går sönder och om jag får borra mera.
//AA
Får se hur mycket den går sönder och om jag får borra mera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//AA
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Idag använde jag de omnämnda klämmorna. 😊Cheesen skrev:
Sorry, jag glömde bort den här. Det är alltså en onödigt överarbetad spagettiförvaringsburk där man på locket markerar vilken koktid det är för den spagetti som är i burken. Det finns tolv lägen som timvisarna på en klocka, men i praktiken lär inte så många komma att användas. Nu står den på 10 minuter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Jag och min fru köper olika hela tiden. Av olika anledningar föredrar vi olika butiker och märken och är lika envisa. Den som tar på sig att handla och betala får välja. Rätt barnsligt, men det ser jag bara som något positivt efter så många år.K kniv skrev:
Klart man kan gå efter när de blir mjuka, men indikatorn hjälper i alla fall oss att inte blanda olika sorter.
Försöker beta av alla pågående projekt så man nån gång kan få utgå från ren, eller nästan ren arbetsbänk.
Satt tömt olja, satt i synglas, fyllt på ny olja, så klart för mycket då jag inte lyckades kolla och fylla samtidigt, körde runt kuggarna lite och tömt ungefär till markering, nya oljan, i glasburken såg ju inget vidare ut, hade nog inte lyckats så bra med att få ur all olja och smuts.
Blir nog att köra något projekt och sen byta oljan igen.
Nu är det i alla fall ungefär rätt mängd olja i.
Originalolja i färgburken och "nybytt" i glasburken. Tänkte ju att den var helt ny och skulle gå använda vid nästa byte, det blir inget med det.
Pumpade ur överflödet genom att sätta en tejp för hålet för oljepluggen, trycka ner en slang genom ett hål och göra ett hål till där jag satte lätt tryck med tryckluften, gick väl inte så fort, men skulle ju inte heller ur så mycket och kändes rätt kontrollerat.
Satt tömt olja, satt i synglas, fyllt på ny olja, så klart för mycket då jag inte lyckades kolla och fylla samtidigt, körde runt kuggarna lite och tömt ungefär till markering, nya oljan, i glasburken såg ju inget vidare ut, hade nog inte lyckats så bra med att få ur all olja och smuts.
Blir nog att köra något projekt och sen byta oljan igen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är det i alla fall ungefär rätt mängd olja i.
Originalolja i färgburken och "nybytt" i glasburken. Tänkte ju att den var helt ny och skulle gå använda vid nästa byte, det blir inget med det.
Pumpade ur överflödet genom att sätta en tejp för hålet för oljepluggen, trycka ner en slang genom ett hål och göra ett hål till där jag satte lätt tryck med tryckluften, gick väl inte så fort, men skulle ju inte heller ur så mycket och kändes rätt kontrollerat.
Spart lite rivningsvirke av bättre kvalitet som nu fick nytt liv som blivande karm till boddörr. Förra karmen led av nån otäck sjukdom från midjan och neråt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pasta är heligt och billigt och kommer aldrig vara en märkbar del av ens matbudget. Finns inget argument för att vanhelga sin kropp med något annat än det bästa man kan hitta.Hep skrev:
Hade jag den sortens palaver med min kvinna skulle jag köpa sådana mängder att det inte kan ta slut.
Mvh Findus
Improviserad täljhäst
Efter att ha varit inlåst med mina verktyg i fem dagar utan andra än konsulter och skyddsvakter med rätt säkerhetsklass att lagligt kommunicera med fick jag obetvinglig lust att nöjessnickra. Vad är då bättre än att ta en utvald kvarterad, ändförseglad och omsorgsfullt långsamtorkad askstav och förvandla den till ved i försöket att göra en långbåge.
Fuskade genom att grovforma i bandsåg på snick. Nu, i hamnen, utan tillgång till bänkar eller någonting behövdes ett smidigt sätt att hålla ämnet som ger mig bekväm tillgång till en ände i taget med båda händerna.
Hade en enkel sågbänk på insidan av dörren till mitt förråd. Kan ena änden hållas stabilt kommer det fungera.
Använder billiga, flätade polyesterlinor. En öppen ögla med pålstek är lagd över bakifrån så att ämnet kan stickas in i öglan. En kort tamp, också med öglor, går från bakbenet och ligger löst runt den första linan. Syftet är att få draget rakt nedåt för att undvika sidokrafter på ribban.
Första linan är sträckt till en spik i bryggan en bit bort för att kunna öka trycket genom att hålla ner med foten.
Lägger fram verktyg för ungefär en kvarts månadslön av vilka jag troligen gör jobbet med loppmarknadsfyndet för en tjuga…
Nu återstår att försiktigt tunna ner ämnet så att det får jämn böj. Siktar på en dragvikt strax över 40 pund.
Mvh Findus
Efter att ha varit inlåst med mina verktyg i fem dagar utan andra än konsulter och skyddsvakter med rätt säkerhetsklass att lagligt kommunicera med fick jag obetvinglig lust att nöjessnickra. Vad är då bättre än att ta en utvald kvarterad, ändförseglad och omsorgsfullt långsamtorkad askstav och förvandla den till ved i försöket att göra en långbåge.
Fuskade genom att grovforma i bandsåg på snick. Nu, i hamnen, utan tillgång till bänkar eller någonting behövdes ett smidigt sätt att hålla ämnet som ger mig bekväm tillgång till en ände i taget med båda händerna.
Hade en enkel sågbänk på insidan av dörren till mitt förråd. Kan ena änden hållas stabilt kommer det fungera.
Logga in
Skapa konto
Använder billiga, flätade polyesterlinor. En öppen ögla med pålstek är lagd över bakifrån så att ämnet kan stickas in i öglan. En kort tamp, också med öglor, går från bakbenet och ligger löst runt den första linan. Syftet är att få draget rakt nedåt för att undvika sidokrafter på ribban.
Logga in
Skapa konto
Första linan är sträckt till en spik i bryggan en bit bort för att kunna öka trycket genom att hålla ner med foten.
Logga in
Skapa konto
Lägger fram verktyg för ungefär en kvarts månadslön av vilka jag troligen gör jobbet med loppmarknadsfyndet för en tjuga…
Logga in
Skapa konto
Nu återstår att försiktigt tunna ner ämnet så att det får jämn böj. Siktar på en dragvikt strax över 40 pund.
Mvh Findus