3 676 150 läst · 19 065 svar
3676k läst
19,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens mysarbete var att få bila in 3 st 50 mm slangar ner i krypgrunden! En ska användas för belysningsström och de två andra för eventuella laddboxar någon gång kommande 10 år!

Logga in
Skapa konto
Förutom det så grävdes även 1 kubikmeter matjord bort och återfylldes med lika mycket krossmaterial inför kommande stenläggning nästa år! Oerhört skönt att ha laser så jag slipper gräva/fylla för mycket!

tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 689 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 689 inlägg
Med verktyg, på maskiner.
Lagerbyte på trumman i torktumlaren. Passar på att göra rent kondensorn när jag ändå rivit ner den såpass mycket som jag gjort.
Självrengörande, jomenvisst
Verktyg var PH2 mejsel, ett par spårmejslar (för att pilla i kondensorn och på några andra ställen), 10 och 13 mm hylsa, plåster, papper, penna och ett par bluetoothlurar med poddar.
Lagerbyte på trumman i torktumlaren. Passar på att göra rent kondensorn när jag ändå rivit ner den såpass mycket som jag gjort.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Verktyg var PH2 mejsel, ett par spårmejslar (för att pilla i kondensorn och på några andra ställen), 10 och 13 mm hylsa, plåster, papper, penna och ett par bluetoothlurar med poddar.

tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 689 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 689 inlägg
Bra jobbat att ta sig an! Inspirerande.tommib skrev:
Med verktyg, på maskiner.
[bild]
[bild]
Ett sätt att fräsa hål för kilar.
Mallen görs i en vinkel som man tror skall fungera.
Den tvingas fast först på ovansidan.
Efter att ha fräst så djupt man kan vändes biten och mallen sätts på nersidan. Observera att mallen sitter på samma sida så att hålen linjerar. Notera också att jag dragit ett streck med vinkelhake för att kunna linjera även på andra ledden.
Blir inte perfekt… men det behöver det inte vara. Hellre glappt så att det är lätt att få i tappen och kilen. Det som ger stabilitet är att tappen sitter tight mot benet och att nackningen av tappen är bra.
Om ni undrar varför jag leker med sånt här?
Kommer snart drabbas av uppdraget att få typ femton nationalromantiksdörrar att fungera såpass bra att de kan förses med motorlås och dörröppningsautomatiker. Arbetet måste utföras på bygget. Det är en högskola och jag får anta att osorterade individer kommer röra sig i området.
Behöver därför kunna låsa in mina verktyg på nätterna.
Funderade på en sprängkista. Men anser att lås framför allt skall hindra insyn så att inte frestelser uppstår. Roligare att göra en knock down bänk med plats för min typiska monteringsuppsättning.
När den är insliten och smutsig blir det en perfekt gömma.
Mvh Findus
Mallen görs i en vinkel som man tror skall fungera.

Logga in
Skapa konto
Den tvingas fast först på ovansidan.

Logga in
Skapa konto
Efter att ha fräst så djupt man kan vändes biten och mallen sätts på nersidan. Observera att mallen sitter på samma sida så att hålen linjerar. Notera också att jag dragit ett streck med vinkelhake för att kunna linjera även på andra ledden.

Logga in
Skapa konto
Blir inte perfekt… men det behöver det inte vara. Hellre glappt så att det är lätt att få i tappen och kilen. Det som ger stabilitet är att tappen sitter tight mot benet och att nackningen av tappen är bra.

Logga in
Skapa konto
Om ni undrar varför jag leker med sånt här?
Kommer snart drabbas av uppdraget att få typ femton nationalromantiksdörrar att fungera såpass bra att de kan förses med motorlås och dörröppningsautomatiker. Arbetet måste utföras på bygget. Det är en högskola och jag får anta att osorterade individer kommer röra sig i området.
Behöver därför kunna låsa in mina verktyg på nätterna.
Funderade på en sprängkista. Men anser att lås framför allt skall hindra insyn så att inte frestelser uppstår. Roligare att göra en knock down bänk med plats för min typiska monteringsuppsättning.

Logga in
Skapa konto
När den är insliten och smutsig blir det en perfekt gömma.
Mvh Findus
Redigerat:
Försett den medtagbara bänken med låsbar lucka och överliggare.
Överliggaren hålls på plats av 12mm tappar.
Har borrat för att sitta symmetriskt eller, om jag vill ställa en dörr på sidan, jäms med.
Luckan har fått ett tvåtillhållarlås på ena sidan.
Andra sidan har fått några stift. Beräknar att den kommer klara ett inbrottsförsök med en slarvigt riktad spark med anslagskraft under 100N.
Perfekt 😁.
Har nog gjort vad som är rimligt nu. När jag använder den kommer jag på mer att göra.
Mvh Findus
PS. Vill bara påpeka att allt virke är embalage. All plyfa är spill. Låset är över för årtionden sedan och har följt med i flera flyttar. Håller på regeln att inte lägga en krona i onödan när jag leker. DS

Logga in
Skapa konto
Överliggaren hålls på plats av 12mm tappar.

Logga in
Skapa konto
Har borrat för att sitta symmetriskt eller, om jag vill ställa en dörr på sidan, jäms med.

Logga in
Skapa konto
Luckan har fått ett tvåtillhållarlås på ena sidan.

Logga in
Skapa konto
Andra sidan har fått några stift. Beräknar att den kommer klara ett inbrottsförsök med en slarvigt riktad spark med anslagskraft under 100N.
Perfekt 😁.

Har nog gjort vad som är rimligt nu. När jag använder den kommer jag på mer att göra.
Mvh Findus
PS. Vill bara påpeka att allt virke är embalage. All plyfa är spill. Låset är över för årtionden sedan och har följt med i flera flyttar. Håller på regeln att inte lägga en krona i onödan när jag leker. DS
Redigerat:
Motionerat kobenet och lyft upp lite golv i förberedelse inför morgondagens installation.
Gamla trotjänaren byts ut till en induktionsspis, som sedan gästas av en Viking 30.
Här ser vi även ’lager på lager’ i ny tappning 🧐
Gamla trotjänaren byts ut till en induktionsspis, som sedan gästas av en Viking 30.

Logga in
Skapa konto
Här ser vi även ’lager på lager’ i ny tappning 🧐
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 509 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 509 inlägg
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 356 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 356 inlägg
Skulle nog ändå rekommendera en öppnare per lucka, men det är ju kul att experimentera 
I vårt gamla hus körde vi med typ såna här; https://www.amazon.se/fönsteröppnin...erhiss-temperaturreglering/dp/B0888QBFJ2?th=1 fast våra köptes i dåvarande Harald Nyborgs butiker.
Lyftkraften i de där är inte så väldigt många kilo tyvärr, men för oss funkade de utmärkt. De kanske till och med ligger kvar i källaren.
I vårt gamla hus körde vi med typ såna här; https://www.amazon.se/fönsteröppnin...erhiss-temperaturreglering/dp/B0888QBFJ2?th=1 fast våra köptes i dåvarande Harald Nyborgs butiker.
Lyftkraften i de där är inte så väldigt många kilo tyvärr, men för oss funkade de utmärkt. De kanske till och med ligger kvar i källaren.