O
Gul slang installerad i marken nära husvägg, omgiven av verktyg och elsladdar. Förberedelser för framtida belysning och laddboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens mysarbete var att få bila in 3 st 50 mm slangar ner i krypgrunden! En ska användas för belysningsström och de två andra för eventuella laddboxar någon gång kommande 10 år!

Gul slang i jord vid byggarbetsplats; laser på stativ och uppgrävt material syns.
Skapa konto

Förutom det så grävdes även 1 kubikmeter matjord bort och återfylldes med lika mycket krossmaterial inför kommande stenläggning nästa år! Oerhört skönt att ha laser så jag slipper gräva/fylla för mycket!

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Inte så mkt verktyg och maskiner - om man nu inte räknar pensel, trasa med rödsprit och klibbduk till kategorin.

Snart sommar även här uppe i norr!!

Träbåt med ny fernissa och glänsande yta, stående i en verkstad.
Skapa konto

Mvh

• Gilla
  • Wow
kashieda och 13 till
  • Laddar…
Två muttersvarvar och vattnet fungerar i nya diskbänken, i växthuset.
Diskbänk och hyllor i ett växthus med kringutrustning och odlingsmaterial i en lantlig miljö.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Bilat fram och kapat bort gjutjärnsbrunnen från gamla duschen i källaren, kvarstår att bila fram en ränna för spygatten som ska in i bastun

• Gjutjärnsbrunn borttagen i källardusch, exponerat rör och omgivande bilat betonggolv för kommande bastuprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
tommib
Med verktyg, på maskiner.

Lagerbyte på trumman i torktumlaren. Passar på att göra rent kondensorn när jag ändå rivit ner den såpass mycket som jag gjort.
Öppen torktumlare med synlig trumma och kondensor. Verktyg och komponenter utspridda på golvet under reparation eller underhåll.
Skapa konto

Självrengörande, jomenvisst
20250504_150911.jpg
Skapa konto

Verktyg var PH2 mejsel, ett par spårmejslar (för att pilla i kondensorn och på några andra ställen), 10 och 13 mm hylsa, plåster, papper, penna och ett par bluetoothlurar med poddar.

• Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
tommib
Inte bara idag, men det blev klart nu. Äntligen.
En svart spotlight på en platta med en trälåda under. Verktyg och förpackningar ligger runt omkring.
Skapa konto

Grå sänggavel med vägglampa och hylla i trä, eluttag nedanför, mot mörk vägg.
Skapa konto

Orimligt dyrt och tog orimligt lång tid att få klart men nu är jag nöjd.

• Gilla
  • Älska
Putte G... och 39 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Med verktyg, på maskiner.

Lagerbyte på trumman i torktumlaren. Passar på att göra rent kondensorn när jag ändå rivit ner den såpass mycket som jag gjort.
[bild]

Självrengörande, jomenvisst
[bild]

Verktyg var PH2 mejsel, ett par spårmejslar (för att pilla i kondensorn och på några andra ställen), 10 och 13 mm hylsa, plåster, papper, penna och ett par bluetoothlurar med poddar.
Bra jobbat att ta sig an! Inspirerande.

Ett sätt att fräsa hål för kilar.
Mallen görs i en vinkel som man tror skall fungera.
Träbitar placerade i vinkel för att fräsa ur hål med hjälp av en mall, visande en arbetsyta av trä och golv av plywood i en verkstad.
Skapa konto

Den tvingas fast först på ovansidan.
Träbit med frästa hål för kilar på en arbetsbänk, omgivet av verktyg och spånskivor i en snickarverkstad.
Skapa konto

Efter att ha fräst så djupt man kan vändes biten och mallen sätts på nersidan. Observera att mallen sitter på samma sida så att hålen linjerar. Notera också att jag dragit ett streck med vinkelhake för att kunna linjera även på andra ledden.
Träbitar med frästa hål för kilar, ligger på arbetsbänk med golv av plywood i bakgrunden.
Skapa konto

Blir inte perfekt… men det behöver det inte vara. Hellre glappt så att det är lätt att få i tappen och kilen. Det som ger stabilitet är att tappen sitter tight mot benet och att nackningen av tappen är bra.
Träbit monterad med kilar på verkstadsgolv, omgiven av sågspån och verktyg.
Skapa konto

Om ni undrar varför jag leker med sånt här?

Kommer snart drabbas av uppdraget att få typ femton nationalromantiksdörrar att fungera såpass bra att de kan förses med motorlås och dörröppningsautomatiker. Arbetet måste utföras på bygget. Det är en högskola och jag får anta att osorterade individer kommer röra sig i området.

Behöver därför kunna låsa in mina verktyg på nätterna.

Funderade på en sprängkista. Men anser att lås framför allt skall hindra insyn så att inte frestelser uppstår. Roligare att göra en knock down bänk med plats för min typiska monteringsuppsättning.
En träbänk i verkstaden under konstruktion, med ett stort, rektangulärt arbetsstycke ovanpå och träkilar som fixerar benens konstruktion.
Skapa konto

När den är insliten och smutsig blir det en perfekt gömma.

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Försett den medtagbara bänken med låsbar lucka och överliggare.
Träbänk med låsbar lucka och överliggare, byggd med tappar och stift, står i en verkstadsmiljö med verktyg och brädor runt omkring.
Skapa konto

Överliggaren hålls på plats av 12mm tappar.
Träbänk med låsbar lucka, överliggare och symmetriskt placerade tappar. Byggd för att motstå inbrottsförsök.
Skapa konto

Har borrat för att sitta symmetriskt eller, om jag vill ställa en dörr på sidan, jäms med.
Träbänk med låsbar lucka och överliggare, fastsatt med 12mm tappar. Borrad för symmetri eller sidodörr, med tvåtillhållarlås och stift för säkerhet.
Skapa konto

Luckan har fått ett tvåtillhållarlås på ena sidan.
Hand som håller en nyckel framför en låsbar lucka på en medtagbar bänk. Pinnarna är symmetriska och luckan har ett tvåtillhållarlås.
Skapa konto

Andra sidan har fått några stift. Beräknar att den kommer klara ett inbrottsförsök med en slarvigt riktad spark med anslagskraft under 100N.
Perfekt 😁.
Trästruktur och låsdetaljer på en medtagbar bänk eller låda. Skruvhuvuden och träfogar syns, stor vikt vid säker konstruktion och inbrottsskydd.
Har nog gjort vad som är rimligt nu. När jag använder den kommer jag på mer att göra.

Mvh Findus

PS. Vill bara påpeka att allt virke är embalage. All plyfa är spill. Låset är över för årtionden sedan och har följt med i flera flyttar. Håller på regeln att inte lägga en krona i onödan när jag leker. DS

Redigerat:
  • Gilla
erikgöteborg och 19 till
  • Laddar…
Försöker automatisera vädringsluckorna växthuset, blir nog ett h-e att justera...
Växthus med automatiserade vädringsluckor, röd träkonstruktion och utsikt över grönskande trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
Motionerat kobenet och lyft upp lite golv i förberedelse inför morgondagens installation.
Gamla trotjänaren byts ut till en induktionsspis, som sedan gästas av en Viking 30.
Rivet trägolv, synliga lager och verktyg i köket inför installation av induktionsspis. Förbereder ytan för en ny Viking-spismodell.
Skapa konto

Här ser vi även ’lager på lager’ i ny tappning 🧐

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
S
J JohnyS skrev:
Försöker automatisera vädringsluckorna växthuset, blir nog ett h-e att justera...
[bild]
Vad försöker du göra? Såna där automagiska fönsteröppnare brukar sköta sig själva när de sitter direkt på luckan.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har sex luckor och trångt uppe vid taket...
Ett rött hus med stora fönsterpartier, genom vilka växter och trädgårdsredskap syns. Taket har snören som fungerande öppnare.
Skapa konto

Och snål är jag, snöre billigare än öppnare 😉

T
Skulle nog ändå rekommendera en öppnare per lucka, men det är ju kul att experimentera :)

I vårt gamla hus körde vi med typ såna här; https://www.amazon.se/fönsteröppnin...erhiss-temperaturreglering/dp/B0888QBFJ2?th=1 fast våra köptes i dåvarande Harald Nyborgs butiker.
Lyftkraften i de där är inte så väldigt många kilo tyvärr, men för oss funkade de utmärkt. De kanske till och med ligger kvar i källaren.

Byta kutter är mindre kul än jag trodde (och då var förväntningarna ändå låga). Verkar som som den måste ner i beståndsdelar för att kunna få ut lagerhusen :( Verktyg och maskindelar på arbetsbänk för att byta delar av kutter, inklusive skiftnyckel, tänger och kedjor, med pågående demontering.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.