38 078 läst ·
37 svar
38k läst
37 svar
Vad händer om vedpannan kokar?
Se bara till att övertrycksventilen fungerar och att inte evakueringsröret är fruset..
Då är du säker..
Om du har slutet system så ska både övertrycksventilen och termiska tempbegränsaren fungera...
Då är du säker..
Om du har slutet system så ska både övertrycksventilen och termiska tempbegränsaren fungera...
Visst om ingen säkerhetsventil för övertryck finns eller är satt ur funktioncust3000 skrev:
även då tvivlar jag på att det smäller oftast finns det en svag länk i kedjan
som brister före ,en massa ånga kommer det säkert ...
Ja, visst!pr95 skrev:
Men fakta talar ju för, att man ska ha respekt för frågan.
Man ska "motionera" säkerhetsventilerna, vilket många glömmer.
På min vv-beredare finns en hävarm som man ska aktivera ngr gånger/år för att säkerhetsställa funktion.
mvh Custard
Redigerat:
Det som har hänt när min panna kokat är att det har tryckt ut en del vatten genom skvaller röret + att det förstörde termostaten i ladomaten. Syr ventilen som det pratas om är en termisk ventil som släpper in kylvatten i pannan, när pannan når en kritisk temp. Det finns lag på att man ska ha en termisk kylventil men jag vet inte om det gäller alla anläggningar. När pannan kokar så frigörs luft ur vattnet så det blir till att lufta systemet. Själv så kommer den luft ut till min tank. Eldar man med ved så är ju ett öppet system att rekomendera.
...och för att bidra med dagens messerschitt-kommentar: det är lag på (BBR med hänvisning till AFS) att pannan ska ha tre av varandra oberoende skydd mot personskada till följd av för högt tryck eller temperatur vid slutet system och fastbränsleeldning.
Hur dessa skydd sedan är utförda regleras inte, det är upp till apparattillverkare att se till så att prylarna fungerar och installatören att bygga en säker anläggning.
Pannans drifttermostat räknas som ett skydd, ett överhettningsskydd och en säkerhetsventil (på rätt ställe) så är man hemma.
Jag har två säkerhetsventiler, mest för att det som följer expkärlet hamnar på kärlet som är ansluten på den kalla sidan, returen mellan pannan och tank, och trycket blir störst vid pannans utlopp om det kokar. Därför sitter en där också.
Blir pannan för varm så hämder inget mer än att fläkten stannar, det bubblar och mullrar lite, ventilen släpper kanske ut lite vatten och när det svalnat ner går den igång igen, tämligen odramatiskt.
Har man en panna utan fläkt så finns det vare sig drifttermostat eller något överhettningsskydd på pannan, utan då får man lösa det på annat sätt, tex SYR-ventil.
Eller ha ett öppet system, med kärl på vinden och skvallerrör.
Hur dessa skydd sedan är utförda regleras inte, det är upp till apparattillverkare att se till så att prylarna fungerar och installatören att bygga en säker anläggning.
Pannans drifttermostat räknas som ett skydd, ett överhettningsskydd och en säkerhetsventil (på rätt ställe) så är man hemma.
Jag har två säkerhetsventiler, mest för att det som följer expkärlet hamnar på kärlet som är ansluten på den kalla sidan, returen mellan pannan och tank, och trycket blir störst vid pannans utlopp om det kokar. Därför sitter en där också.
Blir pannan för varm så hämder inget mer än att fläkten stannar, det bubblar och mullrar lite, ventilen släpper kanske ut lite vatten och när det svalnat ner går den igång igen, tämligen odramatiskt.
Har man en panna utan fläkt så finns det vare sig drifttermostat eller något överhettningsskydd på pannan, utan då får man lösa det på annat sätt, tex SYR-ventil.
Eller ha ett öppet system, med kärl på vinden och skvallerrör.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur gör man om man har en panna utan kylslinga då? Vi har två säkerhetsventiler i vårt slutna system, dock ett rejält tilltaget expansionskärl, så dom gånger det har kokat har trycket inte farit iväg så farligt, säkerhetsventilen (den ena är på 1,5 bar och den andra på 2,5, avsedd att skydda värmepumpen), har släppt ut några deciliter. Pannan är dessutom av gjutjärn, så den lär inte gå sönder i första taget. Skulle vara acktankarna eller rören då...
När vi tog över anläggningen fanns det en SYR-ventil, men den var inte kopplad till pannan utan till varmvattenslingan i ena acktanken, således blev resultatet att pannan fortsatte att koka, medan acktanken blev sådär en 10 grader varm.
När vi tog över anläggningen fanns det en SYR-ventil, men den var inte kopplad till pannan utan till varmvattenslingan i ena acktanken, således blev resultatet att pannan fortsatte att koka, medan acktanken blev sådär en 10 grader varm.
Nu vet jag svaret på frågan i rubriken!
Det blev ungefär som andersmc skrev 17 dec, ett förfärligt oljud samt kaskader av hett vatten som spruttade ur skvallerröret. Verkar dock som om grejerna hållit, fick fylla på rätt mycket vatten dock. Får se om det behöver luftas något. Tack och lov att vi var hemma när det hände.
Tänkte att det måste varit såhär folket på Tjernobylreaktorn kände sekunderna innan det small...
Det blev ungefär som andersmc skrev 17 dec, ett förfärligt oljud samt kaskader av hett vatten som spruttade ur skvallerröret. Verkar dock som om grejerna hållit, fick fylla på rätt mycket vatten dock. Får se om det behöver luftas något. Tack och lov att vi var hemma när det hände.
Tänkte att det måste varit såhär folket på Tjernobylreaktorn kände sekunderna innan det small...
Lite OT men....när presshydraulikens övertrycksventil nere påichgary skrev:
jobbet öppnar vid +250 bar så DÅNAR det .
Vår ångpanna puffar lite 40 bars ånga ibland men det låter bara mysigt ,
förut hade vi en 40 bar ångvissla som signalerade vid lunch men den levde om
lite för mycket enligt länsstyrelsen , den hördes ett par mil utan problem .
ricebridge skrev:Nu vet jag svaret på frågan i rubriken!
Det blev ungefär som andersmc skrev 17 dec, ett förfärligt oljud samt kaskader av hett vatten som spruttade ur skvallerröret. Verkar dock som om grejerna hållit, fick fylla på rätt mycket vatten dock. Får se om det behöver luftas något. Tack och lov att vi var hemma när det hände.
Tänkte att det måste varit såhär folket på Tjernobylreaktorn kände sekunderna innan det small...
Vad var orsaken till att det kokade?
har du syrventil?
tydligen inte...