N Nmapo skrev:
Hade ni fortsatt ha ett hävt köp med tanke på vad som finns att renovera, eller försökt få ner priset?
Avsikten när man har en sådan besiktningsklausul är just detta skydd mot ett för högt pris. Det vet mäklare, säljare och köpare när de skriver på. Eftersom huset var i sämre skick än ni trodde när ni skrev avtal om att besikta efteråt är det självklart att försöka å ner priset. Och nästan lika självklart att lyckas.
Tveklöst!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
N Nmapo skrev:
Vi förväntade inte oss att taket skulle vara helt utdömt. Lika så inte att deras löpande underhåll var nästintill inget alls. Hobbybyggda delar. Vi som köpare kan se en del, men anlitar en besiktningsman för att kunna säga grundskicket. Renoveringar kan man räkna med, och det räknade vi med. Dock inte att grundkonstruktionen var dålig.
Tar man in offerter på att åtgärda bristerna så har man ett utgångsbelopp för hur mycket priset skall sättas ned. Summan kan naturligtvis förhandlas. Men det är principen.

Nu vet säljaren detta. Dvs säljaren måste berätta det för alla kommande spekulanter. Så de vet det också. Man kan räkna med att husets marknadsvärde har minskat.

Som jag ser saken har ni en mycket bra förhandlingsposition om ni vill få ner priset.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
N
O O skrev:
Tar man in offerter på att åtgärda bristerna så har man ett utgångsbelopp för hur mycket priset skall sättas ned. Summan kan naturligtvis förhandlas. Men det är principen.

Nu vet säljaren detta. Dvs säljaren måste berätta det för alla kommande spekulanter. Så de vet det också. Man kan räkna med att husets marknadsvärde har minskat.

Som jag ser saken har ni en mycket bra förhandlingsposition om ni vill få ner priset.
Säljarna har nu tagit in en egen besiktning, då de inte (helt) trodde på besiktningsmannen när vi hade en genomgång efter besiktningen. Samt vill de undvika att andra hoppar av ett köp. När jag/vi förklarade läget blev det som en chock och tyckte att det inte fanns problem trots att inspektionen pekade på annat. Fullt förståeligt, har man bott i det så blir en hemmablind. Jag har själv insikten om att bostaden jag ska sälja inte kommer att komma upp i det pris som de renoverade gör.

Sedan vet jag inte om det syns någonstans att huset har blivit sålt och sedan ett hävt köp?
Visserligen, huset togs bort från sidan och därefter tillbaka igen. Säljarna är väl inte tvungna att säga sanningen/anledning till hävt köp? Det står väl ingenstans i några papper?

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
N Nmapo skrev:
Säljarna är väl inte tvungna att säga sanningen/anledning till hävt köp?
Finns ingen anledning. Kan ju vara ett antal olika skäl. Oftast en alltför optimistisk tro på sin egen möjlighet till finansiering

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N Nmapo skrev:
Hej.
För att göra inlägget kort.
Vann en budgivning. I köpekontraktet hade jag klausul om besiktning. Besiktning gjordes av berättigad person och ett byggföretag. Det visade sig vara byte av hela taket, ner till stommen, lika så Fasaden och syllarna behövde åtgärdas. Dessutom är allt inne i huset befintligt. Små fix, men inga större åtgärder finns gjorda. Ett 1975 tals hus. Jag hävde köpet och nu börjar jag smått ångra mig.. läget på huset tycker jag om, planlösningen också.. men jag förväntade mig inte att taket skulle kosta lite mer än en halv miljon.. totala ”synliga” renoveringskostnader går över 2-2.5M. Sedan vet jag inte hur rörledningar eller el.en är. Hade ni fortsatt ha ett hävt köp med tanke på vad som finns att renovera, eller försökt få ner priset?
3.5 + ca 2.0 miljoner blir rätt mycket, räkna inte med att gå plus om du säljer huset de närmaste kanske 15-20 åren. Om det är så mycket reparationer som måste göras så hade jag hävt mitt köp

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N Nmapo skrev:
Ja stämmer som du skriver. Finns vinstskatt och det kommer man inte undan med. Allt över det som köptes är vinstskatt om du inte köper något dyrare än det du sålt och för över ”vinsten”/skjuter upp betalningen. Men förr eller senare ska den skatten betalas.

Jag/vi försöker åtminstone se att skalet på huset är i gott skick. Sedan det invändiga är fullt förståeligt att man vill renovera till sitt eget.
Men det er jo ingen økonomisk logikk i dette i det hele tatt...?
En pris på 50.0000 i 1960, tilsvarer kanskje 2 mill i 2025...Hvordan kan dere svensker godta dette fra politikerne deres? Du selger vel ikke samme hus 55 år senere for 40.000 kroner ( og etter mange års oppgraderinger)?
Din arbeidslønn i 1960 var kanskje 50.000.- mens den anno 2025 er 350.000,-
Dette er jo et grovt overtramp fra Skatteverket og den svenske stat mot boligeiere i dette landet.
I Norge er salg av bolig skattefritt etter et års eierskap og opphold i boligen ( boplikt 1 år).
Jeg kan selvfølgelig akseptere en skatt på en gevinst som i Sverige, uansett botid,men da må det være et rettferdig system!!
At kjøpspris ikke reguleres med prisstigning generelt i samfunnet over årene som går...er en skandale.
Og dere godtar dette stilltiende?
"Konstigt"!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N Nmapo skrev:
Sedan vet jag inte om det syns någonstans att huset har blivit sålt och sedan ett hävt köp?
Nej det syns inte om ingen berättar det. Det är en sak mellan säljare och köpare. Som mäklaren vet om. Men det är er privat sak. Har ni inte betalat har det inte blivit sålt. Som jag ser det är ni nu inne i en förhandling om pris och villkor.

Jag skulle föreslå att ni meddelar mäklaren/säljaren att ni tycker det är bra med en ytterligare besiktning och att ni gärna sätter er ner och försöker komma överens när ni har resultatet.

Säljaren vill nog väldigt gärna få sålt och ni gillar ju huset så nog borde det kunna gå att komma fram till ett realistiskt pris. Gör ni inget försök lär det garanterat inte gå....

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
G georerik skrev:
I Norge er salg av bolig skattefritt etter et års eierskap og opphold i boligen ( boplikt 1 år).
Jeg kan selvfølgelig akseptere en skatt på en gevinst som i Sverige, uansett botid,men da må det være et rettferdig system!!
At kjøpspris ikke reguleres med prisstigning generelt i samfunnet over årene som går...er en skandale.
Og dere godtar dette stilltiende?
"Konstigt"!
Det är olika regler i olika länder. Det finns många regler och lagar som tillsammans fungerar som ett system. Man måste se till helheten.

Äger man ett hus i Sverige får man bo och skriva sig på den adressen. I sitt eget hus. Något jag aldrig förstått är varför det inte gäller i Norge. Där har man delat in husen i fast bolig och fritidsbolig. I ett hus som är "regulert til fritidsboende" får man, vad jag vet, inte bo permanent. Ja, man får bo där, men man får inte registrera huset dress som sin fasta adress. Vilket t.ex. gör att man inte får rösta i den kommunen. Trots att man bor i kommunen i sitt eget hus.
Väldigt märkligt. Varför är det så?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N Nmapo skrev:
Absolut! Hade jag haft tiden.. och kunskap till t ex takbyte, syllbyte.. ha maskiner till allt som behövs.. etc. Hade jag kunnat tänka mig att ge mig in på det.

Försökt ta hjälp av forum och nätet. Men vissa delar är man begränsad. Och ska jag ta hand om en liten mini-jag efter jobb så finns inte den tiden. Då är man beroende av att anlita andra. Men nu är situationen som den är.. hävt köp pga att jag inte trodde att ett tak skulle kosta ca 650” och att hela skalet på huset behövde göras vid innan insidan på huset..

Och visst tycker man om läget.. inte allt för ofta kommer det ett hus just på det området.
Olyckligt är det lite mycket att göra vid.
Sen kan man tänka på om läget skulle vara så pass attraktivt för nästa köpare att man skulle kunna räkna hem renoveringskostnader vid försäljning, dvs se det hela som en bra investering. Men eftersom du är ensam budgivare nu så verkar inte läget vara högattraktivt ändå.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
N
N nilu skrev:
Sen kan man tänka på om läget skulle vara så pass attraktivt för nästa köpare att man skulle kunna räkna hem renoveringskostnader vid försäljning, dvs se det hela som en bra investering. Men eftersom du är ensam budgivare nu så verkar inte läget vara högattraktivt ändå.
Läget är bra pga skola och grönområde. Men kan endast spekulera varför andra inte budar..

O O skrev:
Det är olika regler i olika länder. Det finns många regler och lagar som tillsammans fungerar som ett system. Man måste se till helheten.

Äger man ett hus i Sverige får man bo och skriva sig på den adressen. I sitt eget hus. Något jag aldrig förstått är varför det inte gäller i Norge. Där har man delat in husen i fast bolig och fritidsbolig. I ett hus som är "regulert til fritidsboende" får man, vad jag vet, inte bo permanent. Ja, man får bo där, men man får inte registrera huset dress som sin fasta adress. Vilket t.ex. gör att man inte får rösta i den kommunen. Trots att man bor i kommunen i sitt eget hus.
Väldigt märkligt. Varför är det så?
Da har du missforstått littegrann. Man skiller mellom primær bolig og sekundærblolig ...Primærbolig er din folkebokførte adresse ...her skal må man betale skatt til kommunen du er bokført
Fritidshus eller rene I utleieobjekter er sekundærboliger....og disse beskattes høyere enn primærboligen. Du kan jo ikke få tilsendt din post på her og der....?!
Du kan gjøre fritidshus om til primærbolig hvis du velger å bo permanent i den,men dette er regulert litt forskjellig fra kommune til kommune.

Og du kan bo så lenge du vil i din sekundærbolig....ingen passer på dette.
Men din post og din kommunale avgifter går til primærboligen din....der kan du stemme ved valg.

Ser ingen utmaning med det.
Men jeg kan selge min primærbolig skattefritt etter et år....staten skal ikke ha 1 krone i differansen mellom kjøp og salgssum....og da lønner deg seg å oppgradere, sanere, fornye....man kan dermed øke markedsverdien av sin bolig og får evt. pengene tilbake eller en profitt uten at den norske stat tar pengene dine.
Man betaler dyre renter på boliglån, skatt på inntekt, og dere som oss har også eiendomsskatt hvert år....foruten alle indirekte skatter som moms på mat, bil, avgifter etc..
Der er vel mer en nok...

N Nmapo skrev:
Hej.
För att göra inlägget kort.
Vann en budgivning. I köpekontraktet hade jag klausul om besiktning. Besiktning gjordes av berättigad person och ett byggföretag. Det visade sig vara byte av hela taket, ner till stommen, lika så Fasaden och syllarna behövde åtgärdas. Dessutom är allt inne i huset befintligt. Små fix, men inga större åtgärder finns gjorda. Ett 1975 tals hus. Jag hävde köpet och nu börjar jag smått ångra mig.. läget på huset tycker jag om, planlösningen också.. men jag förväntade mig inte att taket skulle kosta lite mer än en halv miljon.. totala ”synliga” renoveringskostnader går över 2-2.5M. Sedan vet jag inte hur rörledningar eller el.en är. Hade ni fortsatt ha ett hävt köp med tanke på vad som finns att renovera, eller försökt få ner priset?
Se det som att du köper en fin tomt med el och avlopp. 70tals hus är ju ofta "rivningsobjekt", dåligt isolerade, dåliga grunder osv. Beror ju helt på vad du fick ge för huset/tomten huruvida det är värt det.

N
M Missse skrev:
Se det som att du köper en fin tomt med el och avlopp. 70tals hus är ju ofta "rivningsobjekt", dåligt isolerade, dåliga grunder osv. Beror ju helt på vad du fick ge för huset/tomten huruvida det är värt det.
Tomten värderas till ca 1-1.5. El och VVS har också markerats i protokollet som teknisk livslängd passerad med råge..

J
M Missse skrev:
70tals hus är ju ofta "rivningsobjekt", dåligt isolerade, dåliga grunder osv.
Är inte det att ta i? Jag är inget fan av 70-talshus men är de omhändertagna så brukar de vara rätt trevliga, praktiska och även energimässigt helt ok.

Om taket är uttjänt. Badrum och kök aldrig åtgärdade. Avloppen är av äggskalstyp. Fuktskador pga ingjutna reglar eller liknande. Väremsystemet direktverkande eller uttjänt oljepanna. Ja, då håller jag med om att på ett läge där hus i OK skick kostar 2-3MSEK så är det troligen inte "värt" att renovera ett sådant hus om man lejer bort det. Hantverkare och material har gått upp i pris. Frågan är om någon ens bygger ett hus på de lägena. De som däremot har ett hus får man anta sköter det - att bo i ett hus och underhålla det måste man räkna med var huset än står och även om man "inte får tillbaka pengarna". Givetvis kan man köpa ett drägligt hus och låta det förfalla för att sen när man tar på träfracken vara värt inget. Lite Morran och Tobias.

Om taket inte börjat läcka, fönstren är underhållna eller bytta och man renoverat badrummen och uppdaterat värmen är det väl oftast inget fel alls på 70-talshus? Ofta ligger ju dessa villaområden rätt bra till.

För TS verkar ju dock prisnivån på hus vara sådan att bästa köp är ett renoverat eller väldigt välunderhållet hus - renovering kommer inte löna sig och det motiveras bara ekonomiskt om man tänkt bo kvar i decennier.

Sen ska man inte alltid skrämmas av besiktningarna. De kan låta värre än vad de är. Man bör tittat på ett antal hus och läst ett antal besiktningsprotokoll för att förstå var som står på nästan alla hus och är "normalt" och inte betyder att man måste byta ut halva huset...

Jag tror TS gör bra i att hoppa detta (om det inte var väldigt unikt, tex att det var enda huset med sjötomt, hade ett unikt hus på sig pga arkitektur eller någon annan egenskap inget annat hus i området har) - och leta bättre exemplar.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
M Missse skrev:
Det håller jag verkligen inte med om, iaf inte i min del av Sverige. Här är det fullt m villamattor fr 70-talet med väl underhållna hus och där man reparerat det man behöver.

Däremot kan alla hus som inte underhålls på 50 år löpa risken att bli rivningsobjekt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.