45 452 läst ·
122 svar
45k läst
122 svar
Vad hade ni gjort? Hävning av ett husköp
Ligger fräscha hus på 3,3-3,7 M i detta området och du ska ge 3,5 M för detta renoveringsobjekt ?N Nmapo skrev:
Om det är så att du behöver lägga 2 M för renovering då anser jag att huset är värt 1,5 M.
Jag tror att dom behöver gå ner kraftigt i pris för att bli av med huset. Gör dom inte det nu när dom vet vad dom behövs göra så lurar dom köparen kraftigt.
Lita på dig själv och det beslut du fattat. Brukar oftast vara rätt. Även om du nu funderar på att du skulle köpt så var det trots allt rätt beslut att dra sig ur. Hade jag gjort. Men om du vill ha ett hus med projekt och du vill jobba med det själv så hade nog huset varit rätt för dig.N Nmapo skrev:Hej.
För att göra inlägget kort.
Vann en budgivning. I köpekontraktet hade jag klausul om besiktning. Besiktning gjordes av berättigad person och ett byggföretag. Det visade sig vara byte av hela taket, ner till stommen, lika så Fasaden och syllarna behövde åtgärdas. Dessutom är allt inne i huset befintligt. Små fix, men inga större åtgärder finns gjorda. Ett 1975 tals hus. Jag hävde köpet och nu börjar jag smått ångra mig.. läget på huset tycker jag om, planlösningen också.. men jag förväntade mig inte att taket skulle kosta lite mer än en halv miljon.. totala ”synliga” renoveringskostnader går över 2-2.5M. Sedan vet jag inte hur rörledningar eller el.en är. Hade ni fortsatt ha ett hävt köp med tanke på vad som finns att renovera, eller försökt få ner priset?
NejN Nmapo skrev:Hej.
Vann en budgivning. I köpekontraktet hade jag klausul om besiktning. Besiktning gjordes av berättigad person och ett byggföretag. Det visade sig vara byte av hela taket, ner till stommen, lika så Fasaden och syllarna behövde åtgärdas. Dessutom är allt inne i huset befintligt. Små fix, men inga större åtgärder finns gjorda. Ett 1975 tals hus. Jag hävde köpet och nu börjar jag smått ångra mig.. läget på huset tycker jag om, planlösningen också.. men jag förväntade mig inte att taket skulle kosta lite mer än en halv miljon.. totala ”synliga” renoveringskostnader går över 2-2.5M. Sedan vet jag inte hur rörledningar eller el.en är. Hade ni fortsatt ha ett hävt köp med tanke på vad som finns att renovera, eller försökt få ner priset?
Om du slår till ska du se till att ta in fler offerter på renoveringarna. 650' för ett takbyte låter smått otroligt för ett standard hus anno 1975. Där bör du kunna hitta andra aktörer som löser biffen för ett rimligare pris.N Nmapo skrev:Absolut! Hade jag haft tiden.. och kunskap till t ex takbyte, syllbyte.. ha maskiner till allt som behövs.. etc. Hade jag kunnat tänka mig att ge mig in på det.
Försökt ta hjälp av forum och nätet. Men vissa delar är man begränsad. Och ska jag ta hand om en liten mini-jag efter jobb så finns inte den tiden. Då är man beroende av att anlita andra. Men nu är situationen som den är.. hävt köp pga att jag inte trodde att ett tak skulle kosta ca 650” och att hela skalet på huset behövde göras vid innan insidan på huset..
Och visst tycker man om läget.. inte allt för ofta kommer det ett hus just på det området.
Olyckligt är det lite mycket att göra vid.
Vad är det för typ av tak, betongpannor?
Syllbyte vill jag minnas brukar hamna runt 150-200' för en normal villa.
Du kan absolut försöka få ner priset men det är helt styrt av efterfrågan. En spekulant till och säljaren lär vara rätt kallt inställd.N Nmapo skrev:Hej.
Personligen skulle jag undvika hus från 70-talet med platta på mark vilket detta verkar vara. Men sen är jag en sucker för gamla gedigna hus...
Man ska beakta om man är fäst i ett läge av olika anledningar. Om du känner att du har råd så byt taket direkt sen tar du det återstående löpande kommande år. Många delar så som fasadbyte kan du ju göra själv som exempel.
Man får räkna med att ett 40-50år gammalt hus behöver btya ut allt....eftersom...
Men det viktigaste är att ni har ekonomin. Annars är ju valet enkelt.
Man får räkna med att ett 40-50år gammalt hus behöver btya ut allt....eftersom...
Men det viktigaste är att ni har ekonomin. Annars är ju valet enkelt.
Stämmer. Betongpannor. Anledningen till kostnaden sa byggtekniker att allt ner till stommen behövde bytas.M mrbackstrom skrev:Om du slår till ska du se till att ta in fler offerter på renoveringarna. 650' för ett takbyte låter smått otroligt för ett standard hus anno 1975. Där bör du kunna hitta andra aktörer som löser biffen för ett rimligare pris.
Vad är det för typ av tak, betongpannor?
Syllbyte vill jag minnas brukar hamna runt 150-200' för en normal villa.
Ja, syllbytet skulle landa på ca 180. Åtgärd fasad ca 300” och då återställa med puts.
Utan att vara 100% säker, så tror jag att du missat det tåget i och med att du själv hävde köpet.N Nmapo skrev:Hej.
Antagligen går dom vidare till nästa budgivare.
Sen borde det inte kommit som en total överraskning att huset var i stort behov av renovering?
Du la ett bud som du/ni ansåg var skäligt.
Utöver det tillkom renoveringskostnaderna och när siffrorna presenterades svart på vitt, så fick ni kalla fötter?
Nej. Inte riktigt. Vi förväntade inte oss att taket skulle vara helt utdömt. Lika så inte att deras löpande underhåll var nästintill inget alls. Hobbybyggda delar. Vi som köpare kan se en del, men anlitar en besiktningsman för att kunna säga grundskicket. Renoveringar kan man räkna med, och det räknade vi med. Dock inte att grundkonstruktionen var dålig.K Kent Henell skrev:Utan att vara 100% säker, så tror jag att du missat det tåget i och med att du själv hävde köpet.
Antagligen går dom vidare till nästa budgivare.
Sen borde det inte kommit som en total överraskning att huset var i stort behov av renovering?
Du la ett bud som du/ni ansåg var skäligt.
Utöver det tillkom renoveringskostnaderna och när siffrorna presenterades svart på vitt, så fick ni kalla fötter?
Även ner till takstolarna låter takbytet rätt dyrt. Är det många avvikelser att förhålla sig till, tex takkupor, ränndalar etc?N Nmapo skrev:
Vi la om vårt tak på ca 200 kvm 2024. Då gav vi ca 290 000 för byte av allt ner till takstolarna i närhet till Göteborg. Bytte pannor, läkt, dukt, råspont, nya vindskivor, ny skorstenskåpa, ny vattenavrinning.
Ja det är ju alltid en avvägning där.N Nmapo skrev:Nej. Inte riktigt. Vi förväntade inte oss att taket skulle vara helt utdömt. Lika så inte att deras löpande underhåll var nästintill inget alls. Hobbybyggda delar. Vi som köpare kan se en del, men anlitar en besiktningsman för att kunna säga grundskicket. Renoveringar kan man räkna med, och det räknade vi med. Dock inte att grundkonstruktionen var dålig.
Åter igen, så misstänker jag att priset speglar ganska tydligt över skicket på huset?
Räkna ut hur stort taket är i m2.
Jag antar att man kunde använda takstolarna, så den kostanden utgår.
Då behöver ni läkt, fuktspärr, takplåt, nockplåt, isolering till nockplåtarna, vindskivor och skruv.
Gå in på en byggaffär och be om en offert för allt.
Sen tar ni kontakt med en snickare/takläggare om en offert för att lägga taket åt er.
På det här sättet kommer ni garanterat spara flera 100 tusen kr.
När ni begär en offert på hela jobbet, så räknar firman på allt material utan rabatter.
Jag bytte 400m2 tak själv och visst tog det en hel del tid men det kostade mig mindre än 150000kr
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Jag tycker priset för byte av tak verkar typ dubbelt så dyrt som det borde bli. Dessutom verkar det ha blivit självklart för bes.män och mäklare att döma ut tak som är mer än 40 år, på mitt hus är det 73 år utan byte. Det har runnit in vatten på ett ställe, men det gick bra att åtgärda bara där. När det gäller fasaden så går den säkert att på samma sätt, åtgärda utan att byta all puts. Luktande syll i hus byggda 1975 är det jättemånga som lever med. Det är ju inget direkt fel, bara det att de använde tryckimpregnerade syllar. Ventilationen måste troligen ändå åtgärdas, eftersom den nästan var obefintlig på hus byggda efter energikrisen 1973, tills de fattade att det faktiskt behövs och ändrade byggreglerna.