44 489 läst ·
122 svar
44k läst
122 svar
Vad hade ni gjort? Hävning av ett husköp
Nej jag vet exakt vad som gäller.G georerik skrev:
Däremot verkar du inte förstå eftersom du blandar ihop det med primär och sekundärbolig.
Det är en helt annan sak. En rent skattemässig uppdelning. Eftersom köp och försäljning och förmögenhet inte beskattas lika för alla bostäder. Om det är ett bra eller dåligt system vet jag inte.
Men det är väldigt krångligt jämfört med det svenska systemet där ett småhus är ett småhus
Varför Norge har kvar både förmögenhetsskatt och kommunal fastighetsskatt vet jag inte. Det ingår väl i detta krångliga system på något sätt. Men att Sverige har avskaffat dessa skatter har förenklat mycket.
Exakt! Men man måste enligt folkeregisterloven vara folkbokförd i den bostad där man faktiskt bor största delen av året.G georerik skrev:
Inte all skatt. Fastighetsskatt betalas alltid till kommunen där huset finns.G georerik skrev:
Men bor man i ett hus som är "regulert til fritidsbolig" kan den inte vara annat än sekundärbolig. I vissa kommuner kan man ansöka om att ändra formål från fritidsbolig til helårsbolig. Men man har inte rätt att själv ändra. Kommunen bestämmer.
Så om man endast äger hus i Norge som är regulert til fritidsbolig får man inte använda sådana hus som heårsbostad för kommunen. Dvs man kan inte vara folkeregistrert där man bor i sådana fall. Trots att skatteetaten kräver att man skall vara just det. Moment 22.
Rena utleieobjekt kan mycket väl vara primärbolig. För den som bor där.G georerik skrev:
Ett hus kan faktiskt vara primär och sekundärbolig samtidigt. Om ägarna inte bor i huset men deras barn bor där exempelvis. Primärbolig för barnen och sekundärbolig för föräldrarna. Glasklart?
Om barnen äger en del av huset betalar föräldrar och barn olika hög skatt. Inte blir det lättbegripligare av detta...G georerik skrev:
Nej naturligtvis. Faktum är att Posten i Norge inte ens delar ut post till alla hus. Speciellt vissa fritidshus. Och när man inte kan få en folkbokförd adress till huset man bor i (för att det kallas "fritidshus") får man ingen post alls...G georerik skrev:
Men visst kan man ha postbox på mer än ett ställe i Norge. Det är inget problem alls. Myndigheterna skickar dock bara till folkbokförd adress, Men en sådan kunde man ju inte få. Så man får allt utom myndigheternas post.
Nej det kan man generellt sett inte. Däremot kan vissa kommuner i vissa fall efter ansökan och besiktning av huset ibland tillåta en sådan ändring. Ofta tidsbegränsad. Och flyttar man från huset en period återgår ofta huset till att vara fritidshus.G georerik skrev:
Väldigt mycket administration blir det. Till vilken nytta?
Inte om man skall följa lagen. Man måste visst meddela när man flyttar,G georerik skrev:
"Etter folkeregisterloven § 6-1 har man plikt til å melde flytting hvis man flytter til en annen kommune. Flyttemelding må sendes innen åtte dager etter flyttingen."
Kommunala avgifter går alltid till kommunen där huset ligger. Om det är en primär eller sekundärbolig är en rent skatteteknisk sak som skatteetaten använder. Det har inget med kommunala avgifter att göra. Vatten och avlopp kostar lika mycket oavsett.G georerik skrev:
Nej, det är faktiskt så illa att eftersom systemet inte tillåter att man kan vara folkbokförd i fritidshuset man de facto bor i får man inte rösta alls...G georerik skrev:
🥴
Teknisk livslängd är ett statistiskt mått, genomsnitt, på alla liknande installationer med samma ålder. Det säger egentligen inte ett dyft om det besiktade objektet.N Nmapo skrev:
Jag rekommenderar ett informellt möte med besiktningsmannen för att reda ut exakt vad protokollet innebär. Och för att kunna fråga hur besiktningsmannen skulle gått vidare om han var den som hade lagr budet och var spekulant. Bjud på en schysst lunch och ta ett ordentligt snack t.ex.
Tänk, ett hus kan alltid ändras, läget kan aldrig ändras.
Sen räknar du på allt och ser om du är överrens med din planerade budget +20%
Sen räknar du på allt och ser om du är överrens med din planerade budget +20%
Gillar du käket och huset och inte är "svartlistad" av säljaren så gör du en ny besiktning (med en certifierad besiktningsman) utan byggfirma. Sedan går du till ett par olika byggfirmor och ber om priser på det som MÅSTE göras - inte det som byggfirmorna vill skinna dig på. (De vill naturligtvis göra så mycket som möjligt...)
Sedan bestämmer du vad huset är värf för dig i den situationen.
Mycket möjligt att huset redan är sålt när detta är klart eller att du inte får några offerter så fallgroparna är många.
För summorna du nämner får du ett helt hus men renovering kan kosta mer än nybygge. Med de kostnaderna och den prisbilden i området borde besiktningsmannen avråda från renovering.
Jag har dock sett flera fall där man renoverat hus för upp till dubbla marknadsvärdet för att man gillar läget och husets "själ". Har fock varit under perioden med ständig värdeökning så efter ett tag når man "brake even"
Mycket möjligt att huset redan är sålt när detta är klart eller att du inte får några offerter så fallgroparna är många.
För summorna du nämner får du ett helt hus men renovering kan kosta mer än nybygge. Med de kostnaderna och den prisbilden i området borde besiktningsmannen avråda från renovering.
Jag har dock sett flera fall där man renoverat hus för upp till dubbla marknadsvärdet för att man gillar läget och husets "själ". Har fock varit under perioden med ständig värdeökning så efter ett tag når man "brake even"
Betala tomtvärde och riv huset för egen peng. Budet kommer så klar inte gå igenom men det låter inte som ett hus man vill äga.N Nmapo skrev:Hej.
För att göra inlägget kort.
Vann en budgivning. I köpekontraktet hade jag klausul om besiktning. Besiktning gjordes av berättigad person och ett byggföretag. Det visade sig vara byte av hela taket, ner till stommen, lika så Fasaden och syllarna behövde åtgärdas. Dessutom är allt inne i huset befintligt. Små fix, men inga större åtgärder finns gjorda. Ett 1975 tals hus. Jag hävde köpet och nu börjar jag smått ångra mig.. läget på huset tycker jag om, planlösningen också.. men jag förväntade mig inte att taket skulle kosta lite mer än en halv miljon.. totala ”synliga” renoveringskostnader går över 2-2.5M. Sedan vet jag inte hur rörledningar eller el.en är. Hade ni fortsatt ha ett hävt köp med tanke på vad som finns att renovera, eller försökt få ner priset?
Har jag/vi redan gjort. Lika så med byggteknikern. Fick ett svar, citat, ”köp en tomt och bygg från grunden, kommer att kosta lika mycket”O skrev:
Teknisk livslängd är ett statistiskt mått, genomsnitt, på alla liknande installationer med samma ålder. Det säger egentligen inte ett dyft om det besiktade objektet.
Jag rekommenderar ett informellt möte med besiktningsmannen för att reda ut exakt vad protokollet innebär. Och för att kunna fråga hur besiktningsmannen skulle gått vidare om han var den som hade lagr budet och var spekulant. Bjud på en schysst lunch och ta ett ordentligt snack t.ex.
Besiktning av en certifierad person är/var redan gjord. Byggfirman hade vi med oss tillsammans med besiktningsmannen för att ta in pris på det mest akuta och som var ett komplement till besiktningen.Slottsbäcksväktarn skrev:
Gillar du käket och huset och inte är "svartlistad" av säljaren så gör du en ny besiktning (med en certifierad besiktningsman) utan byggfirma. Sedan går du till ett par olika byggfirmor och ber om priser på det som MÅSTE göras - inte det som byggfirmorna vill skinna dig på. (De vill naturligtvis göra så mycket som möjligt...)
Köket dömdes ut (av besiktningen).
Ok, tyckte det såg ut som om byggfirma var med vid besiktningen.N Nmapo skrev:
Om, men verkligen bara om, du verkligen är intresserad av huset bör du få fler prisindikationer. Att betala upp emot 6 mille för något som, enligt din uppskattning av priserna i området, är värt drygt hälften känns saftigt. Men läget är helt avgörande.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Inga exakta siffror har angetts men det har pratats om att TS skulle få lägga 5-6 miljoner för huset m inköp och renoveringar. Det får man ett nytt hus för….Vrana skrev:
Jo men det stämmer. En besiktningsman och en byggingenjör, som också vid vissa delar av huset sa detta och detta har passerat men det finns inget fel. Jag/vi fick veta vad som var akut att åtgärda.Slottsbäcksväktarn skrev:
Ok, tyckte det såg ut som om byggfirma var med vid besiktningen.
Om, men verkligen bara om, du verkligen är intresserad av huset bör du få fler prisindikationer. Att betala upp emot 6 mille för något som, enligt din uppskattning av priserna i området, är värt drygt hälften känns saftigt. Men läget är helt avgörande.
Men om läget är det attraktiva här, så blir ju tomtpriset i praktiken 3 milj. Då har man 2-2,5 kvar. Men absolut bygga en helt ny kåk till sin egen standard går absolut för 5-6 om läget inte är det primära.Satsuki skrev:
Helt klart ett bra alternativ med tjänstledighet, blir dock problematiskt de åren barn går på förskola. De har ej rätt att vara på förskola om man ej arbetar/studerar, renovera i rimligt tempo med barn i förskoleåldern hemma ser jag som helt omöjligt.M Mach77777 skrev:
Det är upp till rektorn och ett alternativ kan vara att anställa sig själv. Min mamma, som är gammal förskollärare, har varit med om att det har godkänts.R RiKr skrev: