N
Discoman Discoman skrev:
Köp grannhuset för det priset istället om det är läget som är bra?
Jag ska kanske knacka dörr och fråga.. 😆

Hep Hep skrev:
Räknar du in köpet av någon manick som kan få bilen att sluta tjata om service också, eller är det bara att bita ihop och stå ut med tjatet.
Finns ofta sätt att göra det via instrumentpanelen. Annars är det ett par hundringar för en Bluetooth adapter. Har haft min första i säkert 10 år ju, funkar lika galant ännu.

Lägg till en tusenlapp första gången så har man kvalitetsverktygen man behöver för jobbet som hållet livet ut.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jag tycker inte man ska planera med någon vinst på sitt boende, det är ren spekulation och då finns det andra saker man kan spela och investera på.

Jag har lärt mig läget, läget och läget allt annat kan man förändra.

Det är svårt att råda i ditt fall men köpa för 3,5 miljoner och veta om renoveringar för 2 miljoner, inte kul.
Samtidigt som jag förstår att andra fastigheter i området ligger runt 3 till 3,5 miljoner.

Så frågan är om läget är värt de extra 2 miljonerna för dig?
Och tror banken att huset kommer att bli värt 5,5 mkr efter renovering? De flesta av oss är ju trots allt beroende av att låna en slant.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
N
M MrsForest skrev:
Och tror banken att huset kommer att bli värt 5,5 mkr efter renovering? De flesta av oss är ju trots allt beroende av att låna en slant.
Banken har inte sagt vad de tror värdet blir efteråt. Och det kommer att ta tid innan huset blir värt den summan. Samtidigt har de som bor på/kring området kunnat renovera sina hus, men har det svårsålt.. Och ja.. jag får som de flesta andra ta lån.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det är väl tyvärr bara att inse att det här är inte ett hus för dig, du kan ju inte köpa ett hus för 3,5+2,5 i renovering och sedan få ett hus som är värt max 4?
Skulle du få det för under eller max 3 och sen göra jobbet själv så är det en annan femma.

• Gilla
Per Mattsson och 4 till
  • Laddar…
överpris helt klart. Tyvärr säljs rivningsobjekt alltid till överpris till folk som antingen är vana vid mycket låg standard, men mer troligt tänker att ”det där fixar jag själv billigt” utan att tänka på att de nu har barn och familj och heltidsjobb.

Tänk så här: om du nu kan lägga 6 milj på ett hus, försök hitta ett hus i bra skick för det priset. Då kan du nog hitta väldigt fina i området.

• Gilla
Lindusfindus och 3 till
  • Laddar…
N
M Masthugg skrev:
överpris helt klart. Tyvärr säljs rivningsobjekt alltid till överpris till folk som antingen är vana vid mycket låg standard, men mer troligt tänker att ”det där fixar jag själv billigt” utan att tänka på att de nu har barn och familj och heltidsjobb.

Tänk så här: om du nu kan lägga 6 milj på ett hus, försök hitta ett hus i bra skick för det priset. Då kan du nog hitta väldigt fina i området.
Den nivån har jag tyvärr inte..
och anser jag också att huset är till överpris.. samtidigt står man där att betala hyra eller betala driftkostnad.. tomten på en brf äger man aldrig.

N Nmapo skrev:
Banken har inte sagt vad de tror värdet blir efteråt. Och det kommer att ta tid innan huset blir värt den summan. Samtidigt har de som bor på/kring området kunnat renovera sina hus, men har det svårsålt.. Och ja.. jag får som de flesta andra ta lån.
Kan vara bra att veta att även om du lånar till renovering, så kommer inte banken godkänna att du lånar mer 85% (eller 90% vad som nu gäller) av bostadens värde

Så om det blir värt 3,5-4 efter renovering så blir det nog tajt då

• Gilla
Nmapo och 1 till
  • Laddar…
N Nmapo skrev:
Då är det helt vansinnigt köpa nått dyrt för att sen renovera det.

Du kan helt ärligt fetglömma att det kommer vara de värdeökningar som varit senaste 20 åren på hus.

Kan du vaska 3 miljoner och det är drömhuset. Då skulle jag slå till. Men ärlig;
Har du 6-7 miljoner att lägga på ett hus är det rätt "puckat" att lägga det där husen kostar 3,5...

Och lägga 3 miljoner på att renovera. Då är man lätt less på huset sen.

• Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
Jag är inte säker på att man alltid ska stirra sig blind på vad andra hus (i området och/eller liknande) går för. Vi bor i en villamatta fr 76-77. I denna är alla hus lika fr början men under ären har de utvecklats väldigt olika.
Det finns hus som helt original och de där allt (fönster, tak, uppvärmning, planlösning etc) är ändrat och utbytt. Priser varierar m nästan 2 miljoner baserat på skick och underhåll. Vilket kan vara svårt för vissa att förstå, och såklart surt om man tänkte sig få 4 men mäklaren värderar till max 2,5….

Med detta sagt får man helt enkelt fundera på vad man själv tycker huset är värt med de fel och brister som uppdagats under besiktningen. Vill inte säljarna acceptera det är det ju inget att göra något åt, men det blir ju intressant för dem att förklara för sta möjliga köpare varför den första drog sig ur….

• Gilla
deselby och 1 till
  • Laddar…
Ett hus från70 talet såvida inte förra ägaren renoverat rubb och stubb så kommer det behövas minst 1 miljon i renovering på en tio års period oavsett läge. Finns det andra objekt i samma läge som inte kräver renovering?

• Gilla
  • Haha
RSL88 och 1 till
  • Laddar…
N
M manbat skrev:
Ett hus från70 talet såvida inte förra ägaren renoverat rubb och stubb så kommer det behövas minst 1 miljon i renovering på en tio års period oavsett läge. Finns det andra objekt i samma läge som inte kräver renovering?
Nej, eller jo det finns ett som inte kräver renovering (just nu) men där har de satt priset ca 2.5ggr mer.. det finns inte utrymme ekonomiskt att betala det. Och egentligen inte heller utrymme att lägga ner 2.5-3M renovering..

Har nog insett här med inlägget att huset antagligen inte är menat för mig/oss.. hade varit enklast att riva objektet och bygga upp nytt. Har dock inte koll på rivningskostnader..

M
Jag tycker du svarar dig själv bra. Du har inte råd med det huset pga renoveringarna. Som flera skriver, om du kan tänka dig renovera för den summan - köp något dyrare med mindre behov istället. Du säger då att du inte har råd med det, vilket innebär att du sannolikt inte heller har råd att renovera i och med att du säger att du varken har kunskap eller tid att göra det själv. Så du gjorde rätt som hävde köpet.

Bor själv i ett riktigt gammalt hus och det hade inga enorma fel på pappret. Ändå har vi hittills lagt ca 550 000 på diverse åtgärder för att huset ska finnas kvar länge, men då gjort mycket arbete själva. Låter på din beskrivning som att ditt hus byggdes 75 och ingen har tagit hand om det.

Så:
- Du har inte råd med åtgärder som krävs
- Du vet inte vad mer som kommer dyka upp
- Du gjorde rätt som hävde köpet.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Frågan är ju om du verkligen behöver göra allt detta eller om det är vad byggaren vill att du gör? (Med förhoppning att du anlitar dem). Är övertygad om att om jag släppte upp en byggare på vår vind skulle de döma ut konstruktionen och utrycka förvåning över att hela huset inte rasat in, så lär det dock klara sig i 100år till.
en byggfirma som gör en bedömning?? näe bygginspektion ska göras av en helt annan typ av företag!! byggfirman bara är ute efter storjobb

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N
M Miscela skrev:
Jag tycker du svarar dig själv bra. Du har inte råd med det huset pga renoveringarna. Som flera skriver, om du kan tänka dig renovera för den summan - köp något dyrare med mindre behov istället. Du säger då att du inte har råd med det, vilket innebär att du sannolikt inte heller har råd att renovera i och med att du säger att du varken har kunskap eller tid att göra det själv. Så du gjorde rätt som hävde köpet.

Bor själv i ett riktigt gammalt hus och det hade inga enorma fel på pappret. Ändå har vi hittills lagt ca 550 000 på diverse åtgärder för att huset ska finnas kvar länge, men då gjort mycket arbete själva. Låter på din beskrivning som att ditt hus byggdes 75 och ingen har tagit hand om det.

Så:
- Du har inte råd med åtgärder som krävs
- Du vet inte vad mer som kommer dyka upp
- Du gjorde rätt som hävde köpet.
Jag kanske skrev fel på ovanstående svar.. Jag tänkte mer på att jag inte har råd att ge kontant 8M för ett helt renoverat hus kring/i samma område. Renovering, ja allt går om man tar det successivt under 30-år, men vissa delar behöver tas om hand akut. Tar man hand om det akuta får det invändiga vänta.

ja du har rätt, inget är vidgjort på sina 50-år och vet inte vad som kan dyka upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.