N
H Hybro skrev:
Jag vill absolut inte vara kaxig...

Bara belyser detta att har man möjlighet och tid så kan man spara riktigt mycket. Lär sig gör man efter hand. Vi har ju ett bra forum!

Sen hur andra ordnar ekonomin....

För oavsett så kostar det.
Absolut! Hade jag haft tiden.. och kunskap till t ex takbyte, syllbyte.. ha maskiner till allt som behövs.. etc. Hade jag kunnat tänka mig att ge mig in på det.

Försökt ta hjälp av forum och nätet. Men vissa delar är man begränsad. Och ska jag ta hand om en liten mini-jag efter jobb så finns inte den tiden. Då är man beroende av att anlita andra. Men nu är situationen som den är.. hävt köp pga att jag inte trodde att ett tak skulle kosta ca 650” och att hela skalet på huset behövde göras vid innan insidan på huset..

Och visst tycker man om läget.. inte allt för ofta kommer det ett hus just på det området.
Olyckligt är det lite mycket att göra vid.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
N
H HighFidelity skrev:
Allt beror ju på din unika situation. Har du råd med dessa renoveringar? Tror du att du kommer tjäna pä det, gå plus minus noll eller gå back? Hur gärna vill du ha just det här huset?

Jag skulle aldrig betala de pengarna för att köpa och renovera ett hus. Men det är ju jag det, har varken råd eller lust att bo i något tätare centralare område som jag gissar att det handlar om.
En kalkyl jag har suttit med både innan och efter köpet.. innan köpet var det realistiskt.. nu är det inte riktigt den nivån jag tänkt mig.

Jag lär inte vilja sälja huset efter ett år för då har jag definitivt inte tjänat på det.. men realistiskt om 10-15 år.. kanske något har lönat sig.

N
boschkenta boschkenta skrev:
Om du kan köpa för 3.5 och tänka dig renovera för minst 2, så kan du ju köpa något bättre för 5.5 direkt ;)
Om det vore så enkelt 😅

• Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Om du kan köpa för 3.5 och tänka dig renovera för minst 2, så kan du ju köpa något bättre för 5.5 direkt ;)
Inte om det är läget man vill åt (i alla fall delvis).

Till TS, du förlorar inget på att lägga ett nytt bud. Som andra sagt, säljaren kanske inte vill ha med dig att göra efter att du dragit dig ur en gång, men det du lär inte kunna råka ut för något värre än ett "nej tack". Och i så fall vet du i att du gjort vad du kunnat i alla fall.
Ska du lägga ett nytt bud lär du dock ta med alla renoveringar i beräkningen, så att du inte lägger dig högre än vad du tycker det är värt och så att du slipper dra dig ur igen.

• Gilla
Nmapo och 5 till
  • Laddar…
Det jag skrev ovan har ju varit rullande sen 1995...

Jobbat som lärare, och numer pensionär sen 8 år tillbaka, så det har funnits mycket tid över för eget pyssel. Annars hade jag nog inte klarat av allt detta som jag skrev ekonomisk. Speciellt inte att betala hantverkare.

Men nu kommer rena slitagerenoveringar. Det blir löpande efter hand när jag har lust o orkar.

Nåt som jag vigt tiden åt ljusa halvåret senaste 18 åren har varit segling. Flera månader om året.
Så de blir att väga tiden noggrannt.
Tanken finns att sälja både båt och hus.... Behöver inte så stort numer.uuu

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
D
N Nmapo skrev:
En kalkyl jag har suttit med både innan och efter köpet.. innan köpet var det realistiskt.. nu är det inte riktigt den nivån jag tänkt mig.

Jag lär inte vilja sälja huset efter ett år för då har jag definitivt inte tjänat på det.. men realistiskt om 10-15 år.. kanske något har lönat sig.
Jag tycker inte man ska planera med någon vinst på sitt boende, det är ren spekulation och då finns det andra saker man kan spela och investera på.

Jag har lärt mig läget, läget och läget allt annat kan man förändra.

Det är svårt att råda i ditt fall men köpa för 3,5 miljoner och veta om renoveringar för 2 miljoner, inte kul.
Samtidigt som jag förstår att andra fastigheter i området ligger runt 3 till 3,5 miljoner.

Så frågan är om läget är värt de extra 2 miljonerna för dig?

• Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
Var det inget snack om att gå ner i pris innan du hävde köpet? tex att du får det 500k billigare. Oftast brukar man ju ta en diskussion med säljaren om det är större fel och antingen komma överens om ett lägre pris eller häva köpet.

• Gilla
zetamamman och 2 till
  • Laddar…
N Nmapo skrev:
Absolut! Hade jag haft tiden.. och kunskap till t ex takbyte, syllbyte.. ha maskiner till allt som behövs.. etc. Hade jag kunnat tänka mig att ge mig in på det.
Så brukar det heta... Men har man tid att ex. arbeta ihop till 650 000 för ett takbyte istället för att själv ta reda på hur det ska göras, köpa verktyg för 25 000 och material för 150-200 000, utföra det och sen slippa allt vad hantering av hantverkare, reklamationer, besiktningar mm heter?

Nu är takbyte ganska jobbigt förstås, men man får en jäkligt fin timpenning för det jobb man gör! Och INGEN har kunskapen innan man ens försökt.

Eller så erkänner man för sig själv att man hellre lånar någon miljon till eller gör vanligt arbete minst trippla tiden än att man orkar ta reda på hur man ska göra och utföra det själv :-)

• Gilla
henriks1 och 5 till
  • Laddar…
N
Persson88 Persson88 skrev:
Var det inget snack om att gå ner i pris innan du hävde köpet? tex att du får det 500k billigare. Oftast brukar man ju ta en diskussion med säljaren om det är större fel och antingen komma överens om ett lägre pris eller häva köpet.
Jodå. Men jag fick till mig att jag skulle ha förstått vad ett 70-tals hus hade för problem. Där stannade diskussionen..

• Gilla
  • Ledsen
Patrik Johansson2791 och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så brukar det heta... Men har man tid att ex. arbeta ihop till 650 000 för ett takbyte istället för att själv ta reda på hur det ska göras, köpa verktyg för 25 000 och material för 150-200 000, utföra det och sen slippa allt vad hantering av hantverkare, reklamationer, besiktningar mm heter?

Nu är takbyte ganska jobbigt förstås, men man får en jäkligt fin timpenning för det jobb man gör! Och INGEN har kunskapen innan man ens försökt.

Eller så erkänner man för sig själv att man hellre lånar någon miljon till eller gör vanligt arbete minst trippla tiden än att man orkar ta reda på hur man ska göra och utföra det själv :)
Få tänker så,.men de borde. Att spara ihop 650k på en vanlig knegarlön snyter man inte ur fickan.

Enklare ta tjänstledigt och göra det själv. Slipper betala dubbelt med skatt dels på ditt eget jobb, och sen på den du anlitar.

• Gilla
Lillberga och 5 till
  • Laddar…
Kan inte säga om det är värt att köpa just det huset. Men vi gick över budget för att köpa ett dödsbo med omfattande renoveringsbehov för att läget var det enskilt bästa vi kunde föreställa oss. I just vårt fall verkar marknaden ha spårat i just det området och ett likadant hus med lika mycket jobb involverat gick för 1,6 milj mer ett år senare på samma gata. 😅
Oavsett så var inte planen att köpa för att gå med vinst. Ämnar bäras ut härifrån i liksäck när det bär sig.

Vi tycker att det har varit supervärt, socialt, logistiskt, naturnära. En dröm. Tagit hantverkare till mycket men också gjort mycket själva. Byggt altan själva och återställt trädhården efter dränering (som vi tog in folk för) tex. Du skriver dock att du har en liten, vi har två blöjbarn vilket innebär att en jobbar och den andra passar. Man behöver verkligen värna och passa sin relation för att det inte ska tära. I vårt fall är det många gånger mer ekonomiskt att ta in hantverkare och jobba ist, men hantverkare är inte så bara. Man behöver läsa på mycket själv för att förstå processerna, vad som är rimligt/inte, vad man kan vänta sig och vad man själv vill ha. Tog ett år av läsande och 7 offerter innan vi hittade en firma som satte in vårt FTX. Man kan/kommer göra mycket före och efter ett stort jobb, även ett man lejt ut. Det låter realistiskt iaf att förstå att det kan gå på 2-2,5 milj.

Lycka till!

• Gilla
Nmapo och 1 till
  • Laddar…
B
N Nmapo skrev:
Hej.
För att göra inlägget kort.
Vann en budgivning. I köpekontraktet hade jag klausul om besiktning. Besiktning gjordes av berättigad person och ett byggföretag. Det visade sig vara byte av hela taket, ner till stommen, lika så Fasaden och syllarna behövde åtgärdas. Dessutom är allt inne i huset befintligt. Små fix, men inga större åtgärder finns gjorda. Ett 1975 tals hus. Jag hävde köpet och nu börjar jag smått ångra mig.. läget på huset tycker jag om, planlösningen också.. men jag förväntade mig inte att taket skulle kosta lite mer än en halv miljon.. totala ”synliga” renoveringskostnader går över 2-2.5M. Sedan vet jag inte hur rörledningar eller el.en är. Hade ni fortsatt ha ett hävt köp med tanke på vad som finns att renovera, eller försökt få ner priset?
Förväntar du dig ett nytt hus utan åtgärder är tipset nyckelfärdigt.

Varför skulle säljaren gå ner i pris? Priset kanske är rätt i förhållande till skick redan.

M Mach77777 skrev:
Få tänker så,.men de borde. Att spara ihop 650k på en vanlig knegarlön snyter man inte ur fickan.

Enklare ta tjänstledigt och göra det själv. Slipper betala dubbelt med skatt dels på ditt eget jobb, och sen på den du anlitar.
Så sant. Folk lämnar gladeligen in bilen på verkstad för "service" och gnäller sig blå i ansiktet för att det blivit så dyrt! Byte av olja och filter. Det tar förmodligen längre tid att ringa och boka tid, köra dit, ordna transport till jobb och tillbaka och hämta bilen än det tar att beställa olja och filter, köra in om GDS macken och byta oljan. Sen sparar man några tusenlappar också. Men man haaaar ju inte kunskaaapen och dagens bilar är ju så himla invecklade och allt är ju bara datorer och elektroniiiiik...

Man sparar nog pengar på att ta ledigt hela dagen för att utföra oljebytet, sen ta en finlunch och eftermiddagen ledigt.

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
N Nmapo skrev:
3.5M. Priserna på läget går mellan 3.3-3.7
Köp grannhuset för det priset istället om det är läget som är bra?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så sant. Folk lämnar gladeligen in bilen på verkstad för "service" och gnäller sig blå i ansiktet för att det blivit så dyrt! Byte av olja och filter. Det tar förmodligen längre tid att ringa och boka tid, köra dit, ordna transport till jobb och tillbaka och hämta bilen än det tar att beställa olja och filter, köra in om GDS macken och byta oljan. Sen sparar man några tusenlappar också. Men man haaaar ju inte kunskaaapen och dagens bilar är ju så himla invecklade och allt är ju bara datorer och elektroniiiiik...

Man sparar nog pengar på att ta ledigt hela dagen för att utföra oljebytet, sen ta en finlunch och eftermiddagen ledigt.
Räknar du in köpet av någon manick som kan få bilen att sluta tjata om service också, eller är det bara att bita ihop och stå ut med tjatet.

• Haha
Finnpucko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.