1 521 läst ·
40 svar
2k läst
40 svar
Vad göra med överbliven fas i spiskabel?
Det är sant (hände att man kopplade 3-fasmotorer fel i fabriken där jag jobbade som industrielektriker och då pumpades avloppsvatten åt fel håll 😀) men varmluftsugn var nog knappt uppfunnen då denna spis inköptes 😎J J-banan skrev:
Bra tips men just i detta fall är det precis nydraget nya kablar. Så här såg det f ö ut inne i perilex-uttaget. Märkliga ubåtsskarvar? De nya kablarna är dragna utan skarv.J J-banan skrev:
Uttaget levereras så med ledare man kopplar ihop, men dom ubåtarna skulle jag byta mot tex såna https://www.proffsmagasinet.se/el-b...KTFcU4P9pjD0WPHLYH3mdVLdIrrRmio0aAnPyEALw_wcBP pelig skrev:
Men de du har funkar såklart. Uttaget ser annars bra ut vad jag kan se
Aha ok jo men detta var alltså *innan* den nya dragningen, har tyvärr ingen bild på nuvarande men det är utan skarvar.J J-banan skrev:
I en 3 fas motor roterar magnetfältet med faserna förenklat: första fasen i kl 12. Om nästa fas är i kl 11 eller kl 1 så styr det rotationen. 3 fasen ligger i kl 10 och kl 2 då den spelar ingen roll.P pelig skrev:
En motor måsta alltid totationstestas.
Det finns 3 fas handskar där 2 faser kan byta plats. För att underlätta byta rotationstiktning.
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Och som sagt fläktmotorn i en ugn för konsumentbruk går knappast på trefas.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
J J-banan skrev:
Min finskbyggda Cylinda från 1998 använder ingen nolla, är varmluft med fläkt och enbart 400V. Det enda som går på 230V är ugnslampan via ett stort motstånd. Jag har inte provat att sätta faserna i fel följd.snaggletooth skrev:
Är du säker på att inte också fläkten sitter med en resistor mellan två faser? Eller var det nolla framdragen enkom för fläkten men inte för ugnslampan? Har väldigt svårt att tro att man har trefasmotor till fläkten, låter för dyrt.MultiMan skrev: