Alltid lär man sig något nytt. Men detta fenomen lär väl inte drabba moderna som har 230V i matningen.

A
Ja man ska alltid sätta rätt fasföljd. Det är ingen bra egenskap att slarva med det. Att vara noggrann kostar så litet.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Faser kan hamna fel om det är varmluftsugn, då går fläkten åt fel håll
Det är sant (hände att man kopplade 3-fasmotorer fel i fabriken där jag jobbade som industrielektriker och då pumpades avloppsvatten åt fel håll 😀) men varmluftsugn var nog knappt uppfunnen då denna spis inköptes 😎

J J-banan skrev:
Öppna uttaget och kolla om någon av ledarna är brända, om det är dåligt åtdraget eller glapp så bildas det värme
Bra tips men just i detta fall är det precis nydraget nya kablar. Så här såg det f ö ut inne i perilex-uttaget. Märkliga ubåtsskarvar? De nya kablarna är dragna utan skarv.

• 20260610_092002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pelig skrev:
Bra tips men just i detta fall är det precis nydraget nya kablar. Så här såg det f ö ut inne i perilex-uttaget. Märkliga ubåtsskarvar? De nya kablarna är dragna utan skarv.
Uttaget levereras så med ledare man kopplar ihop, men dom ubåtarna skulle jag byta mot tex såna https://www.proffsmagasinet.se/el-b...KTFcU4P9pjD0WPHLYH3mdVLdIrrRmio0aAnPyEALw_wcB

Men de du har funkar såklart. Uttaget ser annars bra ut vad jag kan se

J J-banan skrev:
Uttaget levereras så med ledare man kopplar ihop, men dom ubåtarna skulle jag byta mot tex såna [länk]

Men de du har funkar såklart. Uttaget ser annars bra ut vad jag kan se
Aha ok jo men detta var alltså *innan* den nya dragningen, har tyvärr ingen bild på nuvarande men det är utan skarvar.

J J-banan skrev:
Faser kan hamna fel om det är varmluftsugn, då går fläkten åt fel håll
Storköksugn absolut, men ordinär hushålls-dito? Nej, inte en chans.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
P pelig skrev:
Det är sant (hände att man kopplade 3-fasmotorer fel i fabriken där jag jobbade som industrielektriker och då pumpades avloppsvatten åt fel håll 😀) men varmluftsugn var nog knappt uppfunnen då denna spis inköptes 😎
I en 3 fas motor roterar magnetfältet med faserna förenklat: första fasen i kl 12. Om nästa fas är i kl 11 eller kl 1 så styr det rotationen. 3 fasen ligger i kl 10 och kl 2 då den spelar ingen roll.
En motor måsta alltid totationstestas.
Det finns 3 fas handskar där 2 faser kan byta plats. För att underlätta byta rotationstiktning.

• Gilla
pelig
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
...första fasen i kl 12. Om nästa fas är i kl 11 eller kl 1 så styr det rotationen. 3 fasen ligger i kl 10 och kl 2 då den spelar ingen roll....
Det där var nog inte den mest pedagogiska förklaring jag sett ;)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Och som sagt fläktmotorn i en ugn för konsumentbruk går knappast på trefas.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och som sagt fläktmotorn i en ugn för konsumentbruk går knappast på trefas.
Min pappa hade en 90 bred spis 400V Cylinda som fläkten gick baklänges på när det blev rel rotation

MultiMan
J J-banan skrev:
Min pappa hade en 90 bred spis 400V Cylinda som fläkten gick baklänges på när det blev rel rotation
snaggletooth snaggletooth skrev:
Storköksugn absolut, men ordinär hushålls-dito? Nej, inte en chans.
Min finskbyggda Cylinda från 1998 använder ingen nolla, är varmluft med fläkt och enbart 400V. Det enda som går på 230V är ugnslampan via ett stort motstånd. Jag har inte provat att sätta faserna i fel följd.

J J-banan skrev:
Låter som en riktig raritet, förmodligen från ett annat århundrade.

MultiMan MultiMan skrev:
Min finskbyggda Cylinda från 1998 använder ingen nolla, är varmluft med fläkt och enbart 400V. Det enda som går på 230V är ugnslampan via ett stort motstånd. Jag har inte provat att sätta faserna i fel följd.
Är du säker på att inte också fläkten sitter med en resistor mellan två faser? Eller var det nolla framdragen enkom för fläkten men inte för ugnslampan? Har väldigt svårt att tro att man har trefasmotor till fläkten, låter för dyrt.

Det spelar väl ingen roll år vilket håll fläkten för varmluft snurrar, luften cirkulerar ju bara runt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.