Nissens
C Civilpolisen skrev:
Intressant att följa med i diskussionen! Att försöka förstå ert resonemang!

Låt mig upprepa mig själv från de inledande inläggen i april. Det är två utbetalningar, var av denna är den första. En andra utbetalning på nästan samma summa är att vänta. Jag är osäker på när, men kanske detta året. Så... möjligheten att sprida riskerna är inte försummade! .-)

Jag startade tråden med avsikten att se vilka alternativ som finns. Jag hade egna teorier, men dessa har jag avstått.

Du som har två års dålig erfarenhet av Robur Teknikfonden, hela finansmarknaden har dålig erfarenhet... Teknikfonden har ännu inte repat sig efter Trumps "Liberation Day", när detta med tullarna fick hela världens börser att fatta tappningen.

Sen kom TACO trade och varje tullcharad var inte katastroftömning av värdepapper... Tullarnas vara eller icke håller ju på fortfarande! :)

Som det ser ut just nu har min insättning ökat med 100.000 kronor i månaden under de första tre månaderna. Det är svårt för mig att vara annat än nöjd med den utvecklingen! Särskilt med tanke på arbetsinsatsen...!

Jag har köpt en del, det är riktigt, men jag har levt lite i ett finansiellt vacuum.... så det finns många hål att fylla! Några är färdiga, andra återstår att fylla.

Det har varit en intressant sommar med väldigt mycket vin! Både hemma och på restaurangen! Det är roligt! Det är en frestande tanke att jag skulle vara en storfräsare! Men hade jag varit det hade jag inte startat tråden från början!

Idag tittade jag in på Etoro.com ... Kanske jag snart överväger att följa några investerare där. Jag skrev med en man idag, men han verkade lite dryg... så... det blir nog inte honom! Vi får se! Etoro är för folk som har råd att förlora alla pengarna och kan man det är det en kul sidopyssla! Jag avvaktar lite med Etoro för stunden.
Kolla gärna på ”rikatillsammans” på bl.a tuben, så får du ett lite annat perspektiv till risker vs avkastning etc.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag startade tråden med avsikten att se vilka alternativ som finns.
Om man skall investera pengar är nog den främsta framgångsfaktorn att man vet exakt vad det är man investerar i. Köper man en aktie innebär det att man går in som delägare i ett företag. Köper man Swedbank aktier, kan man svara ärligt på frågan
- Vilken bank har du?
- Swedbank
Även om man inte är kund i banken. Anledningen att köpa är att man förstår verksamheten så bra att man vill ha en del av den.

Om man skall spekulera med sina pengar köper man något man tror sig kunna sälja till ett högre pris vid ett senare tillfälle. Ofta något där efterfrågan ökar med tiden utan att utbudet hänger med i ökningen. Om det är en veteranbil, en tavla, en skogsfastighet eller en aktie är den främsta framgångsfaktorn istället att veta hur marknaden för det man köpt kommer att utvecklas. Helt oavsett vad man spekulerar i.
Exvis skulle man kunna köpa en aktie i Saab utan att veta något alls om Saabs produkter. Anledningen skulle kunna vara att man räknar med att Saab kommer att vara populär så länge kriget pågår och så länge lagren av försvarsmateriel behöver fyllas på. Och att efterfrågan kommer att öka. Eller så bedömer man att det är för sent och efterfrågan på aktien minskar och att kursen därför kommer gå ner.

Men helt oavsett vad man spekulerar i för tillgång är det en fördel att hålla sig till något man har god kunskap om. Den med bättre kunskap än genomsnittet brukar kunna köpa och sälja vid rätt tillfällen.
C Civilpolisen skrev:
Jag hade egna teorier, men dessa har jag avstått.
Kan du utveckla teorierna? Och gärna varför du avstått.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nettovärdet på en bil är en tillgång.
En sjunkande…..
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Eller stigande...
[bild]
T.ex. denna Volvo med ett marknadsvärde på ca 1,5Mkr
[länk]
Som jag sade 100 inlägg tillbaka, en bil är bara en investering om den är speciell
 
B
Om du ser på några års sikt, sätt det i en global indexfond, tex DNB Global Indekks.
 
Bönhas Bönhas skrev:
Eller stigande...
[bild]
T.ex. denna Volvo med ett marknadsvärde på ca 1,5Mkr
[länk]
Jodå, det finns undantag, men jag sa och att bilar i ”princip” alltid är en riktigt dålig affär.
Om du istället hade investerat 10 000 kr i Souglasfamiljens Latour vid börsnoteringen 1986, så hade du, med relativt låg risk, haft 31,6 mkr idag. Det är långt ifrån något rekord, utan snarare resultat av idogt arbete i bolaget….vad kostade din Volvo 1986?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som jag sade 100 inlägg tillbaka, en bil är bara en investering om den är speciell
Fast bara tiden som bestämmer vad som är speciellt. Finns ju många vardagliga bilar som gått upp väldigt i pris utav den ena eller andra anledningen även fast det bara är vanliga bilar.

Men en vanlig Audi a6 eller BMW 545 lär knappast bli värd mer med tiden
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som jag sade 100 inlägg tillbaka, en bil är bara en investering om den är speciell
Och du hade fel redan då. En bil man köper är alltid en investering. Vad man får för investeringen kan vara något annat än ekonomisk avkastning.
 
B
Nissens Nissens skrev:
Och du hade fel redan då. En bil man köper är alltid en investering. Vad man får för investeringen kan vara något annat än ekonomisk avkastning.
Då är det per definition ingen investering, då är det konsumtion…
 
  • Gilla
joran och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
en bil är bara en investering om den är speciell
En bil är alltid en investering. Oftast en ganska dålig investering dock.
 
B Boan skrev:
Då är det per definition ingen investering, då är det konsumtion…
Konsumtionen sker när du senare nyttjar bilen.
 
A atomlab skrev:
Fast bara tiden som bestämmer vad som är speciellt. Finns ju många vardagliga bilar som gått upp väldigt i pris utav den ena eller andra anledningen även fast det bara är vanliga bilar.

Men en vanlig Audi a6 eller BMW 545 lär knappast bli värd mer med tiden
Så är det ju, men ändå ganska stor risk jämfört med aktier att köpa bruksbilar på spekulation 😆
 
Nissens Nissens skrev:
Och du hade fel redan då. En bil man köper är alltid en investering. Vad man får för investeringen kan vara något annat än ekonomisk avkastning.
Nej det är inköp, konsumtion. Inget fel i det, jag älskar köpa prylar. Men det är inte Investering.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så är det ju, men ändå ganska stor risk jämfört med aktier att köpa bruksbilar på spekulation 😆
Hehe helt klart! Ungefär som att kasta in hela innehavet på en aktie, chickendinner så att säga
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.