50 219 läst ·
268 svar
50k läst
268 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Hemnet, eller om det var SBAB gjorde undersökning på det där. Kom fram till samma sak som mig. Gammalt har högre andrahandsvärde än nytt.S saltis99 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Allt nyare än 1929 är nytt. Värst är 1960 och 70, inte värt något. Edit: 1980 med 2.20 i takhöjd är inte heller en höjdareJ JohanLun skrev:Det var därför jag tyckte det var lite relevant att jämföra med en nybyggd lägenhet.
Värdet skulle jag säga, på både nya och gamla, är för att jämföra äpplen med äpplen, vad det går att sälja en "nyrenoverad" lägenhet för. En "nybyggd" begagnad lägenhet i nyskick, eller en nyrenoverad sekelskifte, 40-tal, 70-tal osv.
Jag tror absolut att en nyproducerad eller bara nåt år gammal lägenhet köps för högre kvadratmeterpris än en som har 15 år på nacken. Men är det pga skicket eller pga den är "ny"?
Jag tror vi verkar ganska överens. Investmentbolag är ofta en bra placering. Rent generellt håller jag med om att aktier är utmärkta. Vilka och hur många är egentligen bara detaljer. På lång sikt är det nog det klokaste.S SkåJocke skrev:Njae, din konkurshistorik omfattar Sveriges samtliga, dvs inte de noterade bolagen som generellt (dock inte alltid och som du så riktigt påpekade Fermenta) har en relativt låg konkursfrekvens. Vi borde nog kunna vara ganska överens om att aktiers (eller dess underliggande värde som ligger till grund för olika varianter) värdeutveckling vida överstiger bilars utveckling. Om vi håller oss till att det är på ett antal års sikt som pengarna ska användas till något annat eller konsumtion, så är börsen ojämförligt bäst, om det däremot är kortare tid så är det nog lämpligare med en ränteposition. Såvitt jag känner till så investeras både dina och mina pensionspengar i huvudsak i aktier i företag, visserligen lite i atomobilföretag, men sannolikt väldigt lite, eller inget i veteranbilar.
Exemplet Latour var taget ur luften som just ett exempel, men också för att bolaget i sig är ett investmentbolag med både noterade och onoterade innehav i skilda branscher och med en huvudägare som inte tänkt att göra någon exit. Är man ute efter säkerhet i form en real tillgång så är jag kanske snarare inne på fastigheter och fastighetsbolag än bilar. Veteranbilars värde är relativt volatila och även sällsynta exemplar följer konjunktur ganska väl. Så ditt exempel huruvida veteranvolvon är mer eller mindre värd om att år vill jag nog hålla som ett ganska osäkert kort. Att den helt tappar i värde är osannolikt givetvis och den som kan hålla tillgången kan givetvis invänta en bättre konjunktur.
Skog, fastigheter och även veteranbilar kan också vara bra. Just förekomsten av ett reellt underliggande värde ger en säkerhet. Kan man dessutom använda sin svenska skog, spanska fastighet eller veteranbil till något man gillar är det en fördel. Det är väl egentligen enda skälet att satsa på något sådant. Grejen är att det inte behöver kosta om man köper något med ett stabilt värde.
Men jämfört med aktier finns alltid en mycket stor nackdel. Man kan inte sälja halva bilen eller 5% av skogen eller ett av de 3 sovrummen om man behöver få loss 10000kr eller 50000kr. Med aktier är det mycket enkelt och snabbt gjort.
Men den definiitionen är ju helt befängd. Det enda logiska är nytt = ingen har bott där änAndersMalmgren skrev:
Jag har jobbat i branschen i många år och ett fel som många gör är att se "begagnatmarknaden" som en homogen grupp, Håller med dig om att det som byggdes mellan ca 1880 och 1930 har ett högt värde och det som byggdes mellan 1960 och 2010 eller så ligger lägre än det som är nytt.
M a o nytt = högt värde. Gammalt/begagnat har varierande värde, beroende påå kombinationen byggår och läge (som är starkt kopplade eftersom områden utvecklas under olika tidsperioder.
Om man envetet skall hålla sig till trådens ämne kan man ju fråga sig vad man skall göra med 1,5MSEK om man inte behöver dem, vilket ju har framkommit är vad som gäller. Att då investera i aktier bara för att få ännu mer pengar man inte behöver eller köpa en skog man vandra i ibland eller en bil att putsa på i garaget kanske ändå inte är de bästa alternativen.
För det finns garanterat de som verkligen skulle kunna vara hjälpta av pengar. Ryssland driver ett brutalt krig som tvingat miljoner människor på flykt från sina hus och hem i Ukraina. De är spridda i hela Europa, flest i Polen och en del finns i Sverige. Kanske kan man fundera på hur pengarna bäst kan hjälpa dem. Eller hur de kan hjälpa till att få slut på kriget. Det är naturligtvis jättesvårt. Men så är också kriget ett jätteproblem.
För det finns garanterat de som verkligen skulle kunna vara hjälpta av pengar. Ryssland driver ett brutalt krig som tvingat miljoner människor på flykt från sina hus och hem i Ukraina. De är spridda i hela Europa, flest i Polen och en del finns i Sverige. Kanske kan man fundera på hur pengarna bäst kan hjälpa dem. Eller hur de kan hjälpa till att få slut på kriget. Det är naturligtvis jättesvårt. Men så är också kriget ett jätteproblem.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Tittar du på de två områden med högst kvm i Sverige så är det östermalm och Bromma, gissa vilken ålder som dominerar där. Gammalt kommer alltid vara mer värt än nytt. Men bara korrekt gammalt allså äldre än 1930. Det som byggs idag kommer för övrigt aldrig bli korrekt gammalt.S saltis99 skrev:Men den definiitionen är ju helt befängd. Det enda logiska är nytt = ingen har bott där än
Jag har jobbat i branschen i många år och ett fel som många gör är att se "begagnatmarknaden" som en homogen grupp, Håller med dig om att det som byggdes mellan ca 1880 och 1930 har ett högt värde och det som byggdes mellan 1960 och 2010 eller så ligger lägre än det som är nytt.
M a o nytt = högt värde. Gammalt/begagnat har varierande värde, beroende påå kombinationen byggår och läge (som är starkt kopplade eftersom områden utvecklas under olika tidsperioder.
Att Bromma är ”dyrt” är ju för husen där är så små. Få hus över 300m2. Östermalm har ofta fastigheter som är väldigt väl omhändertagna och ett välbärgat klientel, samma klientel som övriga välbärgade områden. Dvs dyrt men nödvändigtvis inte superbra.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Snarare för att folk med pengar vill bo där för att det är en charmig trädgårdsstad nära till city. Varken östermalm eller Bromma hade varit värt något med enbart nyprod i området.A atomlab skrev:
Jag kan rekommendera Blågula bilen, som gör direkt och konkret nytta i Ukraina på ett kostnadseffektivt sätt. Jag har flera vänner som känner killen som startade det hela och tycker att han är reko, så jag litar på att de gör det bra. Jag swishar en slant ibland, dock inga stora summor eftersom jag inte har några överblivna 1,5 mille i likvida medel.Bönhas skrev:
Om man envetet skall hålla sig till trådens ämne kan man ju fråga sig vad man skall göra med 1,5MSEK om man inte behöver dem, vilket ju har framkommit är vad som gäller. Att då investera i aktier bara för att få ännu mer pengar man inte behöver eller köpa en skog man vandra i ibland eller en bil att putsa på i garaget kanske ändå inte är de bästa alternativen.
För det finns garanterat de som verkligen skulle kunna vara hjälpta av pengar. Ryssland driver ett brutalt krig som tvingat miljoner människor på flykt från sina hus och hem i Ukraina. De är spridda i hela Europa, flest i Polen och en del finns i Sverige. Kanske kan man fundera på hur pengarna bäst kan hjälpa dem. Eller hur de kan hjälpa till att få slut på kriget. Det är naturligtvis jättesvårt. Men så är också kriget ett jätteproblem.
Om man inte är investerad på bostadsmarknaden tänker jag att det kan vara läge att köpa en bostad från "miljonprogrammet" ofta rymligt och vettigt planerat, ofta "lågt" pris, men knappast värdelöst som @AndersMalmgren påstår.Bönhas skrev:
Om man envetet skall hålla sig till trådens ämne kan man ju fråga sig vad man skall göra med 1,5MSEK om man inte behöver dem, vilket ju har framkommit är vad som gäller. Att då investera i aktier bara för att få ännu mer pengar man inte behöver eller köpa en skog man vandra i ibland eller en bil att putsa på i garaget kanske ändå inte är de bästa alternativen.
Behöver man inte bostaden själv kan man hyra ut den, det är rätt gynnsamt skattemässigt.
Blågula bilen är ingen investering! Det är välgörenhet!
Jag är generös av mig, men vill investera för att finansiera gåvor!
Idag har jag 1.760.000 på just detta kontot. För historikens skull, detta är på fredagen när stormötet mellan Trump och Putin ska äga rum. Mina siffror baseras på torsdagens kurs, dagen före mötet.
Min prognos på 100.000 värdeökning i månaden håller i sig, men mitt mål om 600.000 på fem månader verkar över optimistisk...!
Jag har svårt att se värdeökning på 250.000 på sex veckor! Men, men! Vi får se!
x x x
Svara på några frågor.
Du som undrade om jag köpt aktier i Tesla. Det var ingen som föreslog detta som alternativ innan den 5 maj. "Retroaktiv coachning" i stil med "du skulle ha gjort så här" är en annan diskussion och den får ni gärna ha, men den hjälper inte mig!
Robur Teknikfonden har lite aktier i Tesla...
Till dig som satte in 50.000 i teknikfonden för två år sedan och är missnöjd, till dig vill jag säga två saker. Först, det är för lite pengar, det händer inget. Trumps "Liberation Day" raderade hela uppgången och där saknas fortfarande stora summor i den svackan.
Det andra är att jag också har en post med 55.000 i just den fonden. Det är pensionspengar som av någon anledning inte laddas in i tjänsten minpension . se som alla andra besparingar. Jag får skriva in för hand varje vecka.
Med detta sagt! Jag har full förståelse för din besvikelse för jag kan relatera! Även 100.000 är i minsta laget och det är först vid närmare 250.000 som marknadens rörelser gör avtryck och det händer nåt! Mitt råd till dig är, skyffla in mer pengar! Månadsspara 500-/ månaden! Om du kan och om du orkar! Det hjälper dig!
Jag skulle gärna vilja investera direkt i aktier, men jag har inte riktigt tiden att sätta mig in i dessa saker just nu. Fonderna kanske inte ger lika bra utdelning, men det finns duktiga människor på golvet som gör jobbet, mot betalning givetvis!
Vad gäller Etoro så tror jag deras statistik är väldigt selektiv. Mitt intryck är att om man "följer" en investerare så hänger den siffran kvar i tidernas evighet. Det blir bara plus-siffror.
Han jag skrev med och ville följa svarade och han verkade inte ha speciellt stor respekt för mina pengar... ! Det är väl okej, det är ett spel, men där lirar fonderna och fondförvaltarna i en helt annan liga.
Vad gäller Elon Musk har jag tagit reda på lite saker. Jag trodde att de där 250 miljarderna på något sätt var villkorade, men det verkar dom inte vara. Två saker måste uppfyllas. Han stannar som VD till augusti 2027 samt att han måste behålla sina aktier i minst fem år.
Mitt intryck är också att Elon har lugnat ner sig med dessa andra sidoaktiviteter som skadat företaget i mljardklassen och som styrelsen, fullt rimligt, har känt stor oro över. Elon har inte synts i andra suspekta och politiskt relaterade sammanhang samt alla parodibilder med nazistisk touch har slutat publicerats i sociala media.
Elon har skadat Tesla enormt med DOGE och annat ovidkommande. Han är duktig på transportsektorn, på bilar och på raketer. Så känner jag, så känner styrelsen.
Jag är generös av mig, men vill investera för att finansiera gåvor!
Idag har jag 1.760.000 på just detta kontot. För historikens skull, detta är på fredagen när stormötet mellan Trump och Putin ska äga rum. Mina siffror baseras på torsdagens kurs, dagen före mötet.
Min prognos på 100.000 värdeökning i månaden håller i sig, men mitt mål om 600.000 på fem månader verkar över optimistisk...!
x x x
Svara på några frågor.
Du som undrade om jag köpt aktier i Tesla. Det var ingen som föreslog detta som alternativ innan den 5 maj. "Retroaktiv coachning" i stil med "du skulle ha gjort så här" är en annan diskussion och den får ni gärna ha, men den hjälper inte mig!
Robur Teknikfonden har lite aktier i Tesla...
Till dig som satte in 50.000 i teknikfonden för två år sedan och är missnöjd, till dig vill jag säga två saker. Först, det är för lite pengar, det händer inget. Trumps "Liberation Day" raderade hela uppgången och där saknas fortfarande stora summor i den svackan.
Det andra är att jag också har en post med 55.000 i just den fonden. Det är pensionspengar som av någon anledning inte laddas in i tjänsten minpension . se som alla andra besparingar. Jag får skriva in för hand varje vecka.
Med detta sagt! Jag har full förståelse för din besvikelse för jag kan relatera! Även 100.000 är i minsta laget och det är först vid närmare 250.000 som marknadens rörelser gör avtryck och det händer nåt! Mitt råd till dig är, skyffla in mer pengar! Månadsspara 500-/ månaden! Om du kan och om du orkar! Det hjälper dig!
Jag skulle gärna vilja investera direkt i aktier, men jag har inte riktigt tiden att sätta mig in i dessa saker just nu. Fonderna kanske inte ger lika bra utdelning, men det finns duktiga människor på golvet som gör jobbet, mot betalning givetvis!
Vad gäller Etoro så tror jag deras statistik är väldigt selektiv. Mitt intryck är att om man "följer" en investerare så hänger den siffran kvar i tidernas evighet. Det blir bara plus-siffror.
Han jag skrev med och ville följa svarade och han verkade inte ha speciellt stor respekt för mina pengar... ! Det är väl okej, det är ett spel, men där lirar fonderna och fondförvaltarna i en helt annan liga.
Vad gäller Elon Musk har jag tagit reda på lite saker. Jag trodde att de där 250 miljarderna på något sätt var villkorade, men det verkar dom inte vara. Två saker måste uppfyllas. Han stannar som VD till augusti 2027 samt att han måste behålla sina aktier i minst fem år.
Mitt intryck är också att Elon har lugnat ner sig med dessa andra sidoaktiviteter som skadat företaget i mljardklassen och som styrelsen, fullt rimligt, har känt stor oro över. Elon har inte synts i andra suspekta och politiskt relaterade sammanhang samt alla parodibilder med nazistisk touch har slutat publicerats i sociala media.
Elon har skadat Tesla enormt med DOGE och annat ovidkommande. Han är duktig på transportsektorn, på bilar och på raketer. Så känner jag, så känner styrelsen.
Varför köper man inte en tomt och bygger ett nytt hus i gammal stil bara?
Som jag ser det så är det ju inte ett gammalt hus om man river ut allt och renoverar med nya moderna material, ja stommen och all sågspånsisolering är original men vem vill ha det?
Måste ju vara 100ggr bättre att ha en modern stomme, sen kan man ju beställa fönster med valsat glas, kanske med isolerkasset, ordentliga trädörrar osv osv
Malmgrens lgh blev superfin och är säker på att huset kommer bli lika fint, men vad kommer finnas kvar av det gamla? Takhöjd, dörrar och kanske lite listverk, knappast köket, utanpåliggande eldragning
Som jag ser det så är det ju inte ett gammalt hus om man river ut allt och renoverar med nya moderna material, ja stommen och all sågspånsisolering är original men vem vill ha det?
Måste ju vara 100ggr bättre att ha en modern stomme, sen kan man ju beställa fönster med valsat glas, kanske med isolerkasset, ordentliga trädörrar osv osv
Malmgrens lgh blev superfin och är säker på att huset kommer bli lika fint, men vad kommer finnas kvar av det gamla? Takhöjd, dörrar och kanske lite listverk, knappast köket, utanpåliggande eldragning
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Klart det går, men många har nog inte ekonomin samt på många orter får du inte tillbaka investeringen.nino skrev:
Varför köper man inte en tomt och bygger ett nytt hus i gammal stil bara?
Som jag ser det så är det ju inte ett gammalt hus om man river ut allt och renoverar med nya moderna material, ja stommen och all sågspånsisolering är original men vem vill ha det?
Måste ju vara 100ggr bättre att ha en modern stomme, sen kan man ju beställa fönster med valsat glas, kanske med isolerkasset, ordentliga trädörrar osv osv
Malmgrens lgh blev superfin och är säker på att huset kommer bli lika fint, men vad kommer finnas kvar av det gamla? Takhöjd, dörrar och kanske lite listverk, knappast köket, utanpåliggande eldragning
De nybyggen jag sett så går det se det är nybygge även fast det är i gammal stil.
Absolut, bor ju själv där man kan bygga nytt för 4m och sälja dagen efter det är klart för 2mAndersMalmgren skrev:
Men det är väl svårt att få tag på en ledig tomt i Tokholm som inte kostar en arm och ett ben
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Japp och de områdenam vill bo i har detaljplan. Men det går ju. Vet om en granne till mina föräldrar som styckat av.nino skrev:
Resultatet blev sådär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orginalhuset på tomten är iof inte superkul kloss
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
