50 219 läst ·
268 svar
50k läst
268 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Att just köpa en bil för dyra (eller för den delen små) pengar, är i princip alltid en riktigt, riktigt dålig affär. När vi ändå pratar bilar så har Tesla mest överpriser aktie och om den skulle sättas i närheten av andra biltillverkares aktiepris (pris i förhållande till intjäning) så skulle aktien stå i 25-30 dollar (innan den senaste katastrofrapporten för q2)……C Civilpolisen skrev:Tack för inlägg och engagemang! Klart ni undrar hur det går! Fult rimligt!
Jag startade tråden innan jag fick pengarna, för att vara beredd när pengarna kom. Jag hade siktet inställt på både Aktiegubben och Tessin....
Den 5 maj kunde vi flytta pengarna. 1.550.000 kronor. Jag satte in 1,3 miljoner på Robur Techfonden. Där fanns redan 110.000 på kontot och idag, knappt tre månader senare har dessa vuxit med 300.000. Det varierar fasligt mycket så det är verkligen en för stunden notering! Men jag är verkligen nöjd!
Jag försökte köpa en sommarstuga men det blev inte så. Det kommer.
Jag har mitt hem kvar att renovera och det tar mycket kraft och energi. Det ska komma mer pengar senare i år och för den delen kör jag vidare med Robur och Teknikfonden. Detta med guld och annat, det är för mycket arbete för mig!
Tesla är inte min grej och jag har gått ur från alla Teslagrupper från Facebook sen tidigare. Min åsikt är att Elon Musk är en bra person och han skulle fokusera på transportsektorn och låta resten vara. Raketer och bilar är han verkligen duktig på.
Jag är nyfiken på Polestar 5. Får se när det blir aktuellt om jag vågar köpa en så pass dyr bil.... Den kommer senare i år och ingångsmodellen ska kosta 1,2 miljoner. Försäkring och vinterhjul tillkommer. Med detta i åtanken tänker jag att min nuvarande bil faktiskt kan ta mig till platser även idag...
Vi får se med den saken.
Att använda kapital i reala tillgångar är däremot nästan (även dessa fluktuerar i pris) alltid säkert.
Att köpa en nyare fin bil för 1,5Mkr att använda och slita ut är som sagt en riktigt dålig affär. De allra flesta sådana bilar har ett slutvärde på ca 0kr. Dvs man förlorar alla pengar man betalar för bilen. Ju snabbare man ångrar sig och säljer ju mindre blir förlusten.S SkåJocke skrev:Att just köpa en bil för dyra (eller för den delen små) pengar, är i princip alltid en riktigt, riktigt dålig affär. När vi ändå pratar bilar så har Tesla mest överpriser aktie och om den skulle sättas i närheten av andra biltillverkares aktiepris (pris i förhållande till intjäning) så skulle aktien stå i 25-30 dollar (innan den senaste katastrofrapporten för q2)……
Att använda kapital i reala tillgångar är däremot nästan (även dessa fluktuerar i pris) alltid säkert.
Att köpa en bil kan vara en riktigt, riktigt god affär. Men som du skriver måste det vara en bil som är en real tillgång. Och så måste den hållas kvar i minst samma skick som den var vid inköpet.
En minst 20-30år gammal bil med ett marknadsvärde på 1,5Mkr är oftast en mycket säker investering. Priserna stiger över tid, så man kan ofta få en god förtjänst när man säljer bilen.
Ja en ägodel är alltid en tillgång. Egentligen är tillgången ägodelens marknadsvärde.Nissens skrev:
Om man har tagit lån för att köpa bilen är lånen en skuld som dras från bilens marknadsvärde för att få fram nettot.
Nettovärde (saldot) = Marknadsvärde (tillgången) - Lånebelopp (skulden)
Sant, och på just (nyare) bilar sjunker marknadsvärdet dessutom kraftfullt över tiden.Bönhas skrev:
Ekonomiskt sett ja, men det kan finnas andra aspekter. Som trafiksäkerhet tex.S SkåJocke skrev:Att just köpa en bil för dyra (eller för den delen små) pengar, är i princip alltid en riktigt, riktigt dålig affär. När vi ändå pratar bilar så har Tesla mest överpriser aktie och om den skulle sättas i närheten av andra biltillverkares aktiepris (pris i förhållande till intjäning) så skulle aktien stå i 25-30 dollar (innan den senaste katastrofrapporten för q2)……
Att använda kapital i reala tillgångar är däremot nästan (även dessa fluktuerar i pris) alltid säkert.
Intressant att följa med i diskussionen! Att försöka förstå ert resonemang!
Låt mig upprepa mig själv från de inledande inläggen i april. Det är två utbetalningar, var av denna är den första. En andra utbetalning på nästan samma summa är att vänta. Jag är osäker på när, men kanske detta året. Så... möjligheten att sprida riskerna är inte försummade! .-)
Jag startade tråden med avsikten att se vilka alternativ som finns. Jag hade egna teorier, men dessa har jag avstått.
Du som har två års dålig erfarenhet av Robur Teknikfonden, hela finansmarknaden har dålig erfarenhet... Teknikfonden har ännu inte repat sig efter Trumps "Liberation Day", när detta med tullarna fick hela världens börser att fatta tappningen.
Sen kom TACO trade och varje tullcharad var inte katastroftömning av värdepapper... Tullarnas vara eller icke håller ju på fortfarande!
Som det ser ut just nu har min insättning ökat med 100.000 kronor i månaden under de första tre månaderna. Det är svårt för mig att vara annat än nöjd med den utvecklingen! Särskilt med tanke på arbetsinsatsen...!
Jag har köpt en del, det är riktigt, men jag har levt lite i ett finansiellt vacuum.... så det finns många hål att fylla! Några är färdiga, andra återstår att fylla.
Det har varit en intressant sommar med väldigt mycket vin! Både hemma och på restaurangen! Det är roligt! Det är en frestande tanke att jag skulle vara en storfräsare! Men hade jag varit det hade jag inte startat tråden från början!
Idag tittade jag in på Etoro.com ... Kanske jag snart överväger att följa några investerare där. Jag skrev med en man idag, men han verkade lite dryg... så... det blir nog inte honom! Vi får se! Etoro är för folk som har råd att förlora alla pengarna och kan man det är det en kul sidopyssla! Jag avvaktar lite med Etoro för stunden.
Låt mig upprepa mig själv från de inledande inläggen i april. Det är två utbetalningar, var av denna är den första. En andra utbetalning på nästan samma summa är att vänta. Jag är osäker på när, men kanske detta året. Så... möjligheten att sprida riskerna är inte försummade! .-)
Jag startade tråden med avsikten att se vilka alternativ som finns. Jag hade egna teorier, men dessa har jag avstått.
Du som har två års dålig erfarenhet av Robur Teknikfonden, hela finansmarknaden har dålig erfarenhet... Teknikfonden har ännu inte repat sig efter Trumps "Liberation Day", när detta med tullarna fick hela världens börser att fatta tappningen.
Sen kom TACO trade och varje tullcharad var inte katastroftömning av värdepapper... Tullarnas vara eller icke håller ju på fortfarande!
Som det ser ut just nu har min insättning ökat med 100.000 kronor i månaden under de första tre månaderna. Det är svårt för mig att vara annat än nöjd med den utvecklingen! Särskilt med tanke på arbetsinsatsen...!
Jag har köpt en del, det är riktigt, men jag har levt lite i ett finansiellt vacuum.... så det finns många hål att fylla! Några är färdiga, andra återstår att fylla.
Det har varit en intressant sommar med väldigt mycket vin! Både hemma och på restaurangen! Det är roligt! Det är en frestande tanke att jag skulle vara en storfräsare! Men hade jag varit det hade jag inte startat tråden från början!
Idag tittade jag in på Etoro.com ... Kanske jag snart överväger att följa några investerare där. Jag skrev med en man idag, men han verkade lite dryg... så... det blir nog inte honom! Vi får se! Etoro är för folk som har råd att förlora alla pengarna och kan man det är det en kul sidopyssla! Jag avvaktar lite med Etoro för stunden.
