F fribygg skrev:
Behöver man inte bostaden själv kan man hyra ut den, det är rätt gynnsamt skattemässigt.
Man kan inte förutsätta att man kan hyra ut en bostadsrätt hur som helst.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Japp och de områdenam vill bo i har detaljplan. Men det går ju. Vet om en granne till mina föräldrar som styckat av.
Kan ni inte ha er off-topic-debatt i en egen tråd?😀

Alla hus är gamla en vecka efter de är färdigbyggda och jättegamla ett år senare om man frågar ett förskolebarn. För en gammal pensionär känns alla hus byggda efter 2a världskriget som nya...

Men - Vad har det med ämnet att göra???
C Civilpolisen skrev:
Vad göra med 1,5 miljoner?

C Civilpolisen skrev:
Blågula bilen är ingen investering! Det är välgörenhet!
Exakt. Det är precis det som är poängen!
Istället för att bara leka med pengar man inte behöver kan man få dem att göra lite nytta för behövande.

Vill man nödvändigtvis investera eller få ut någon egen tillfredsställelse av sina pengar är det självklart en rätt man har. En viktig rätt att bestämma själv. Det finns olika investeringar. Och många sätt att investera så man hjälper behövande. Ukraina behöver hjälp att försvara sig, hjälp att bygga upp allt som Ryssland har saboterat och förstört. Marknaden för detta är enorm och möjligheterna till investeringar som hjälper till saknas verkligen inte.

Avslutningsvis så kan även nödhjälp och det du kallar välgörenhet vara en form av investering.
C Civilpolisen skrev:
Jag är generös av mig, men vill investera för att finansiera gåvor! :)
Se där. Vi är nog överens. Frågan är då vad det är för typ av gåvor och till vem du vill ge dem?🙂

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
J
C Civilpolisen skrev:
Till dig som satte in 50.000 i teknikfonden för två år sedan och är missnöjd, till dig vill jag säga två saker. Först, det är för lite pengar, det händer inget. Trumps "Liberation Day" raderade hela uppgången och där saknas fortfarande stora summor i den svackan.

Det andra är att jag också har en post med 55.000 i just den fonden. Det är pensionspengar som av någon anledning inte laddas in i tjänsten minpension . se som alla andra besparingar. Jag får skriva in för hand varje vecka.
Jag tror det var jag som skrev det. Jag har några andra fonder mm, så jag har mer än detta, det är inte det enda kort jag satsat på. Både i långsiktigt sparande, samt olika former av pensionssparande som jag fyller på månadsvis. Mot vad Malmgren räknar som storfräsare är jag bara en småsparare. Och jag har mer i lån på huset än sparande på banken...
C Civilpolisen skrev:
Med detta sagt! Jag har full förståelse för din besvikelse för jag kan relatera! Även 100.000 är i minsta laget och det är först vid närmare 250.000 som marknadens rörelser gör avtryck och det händer nåt! Mitt råd till dig är, skyffla in mer pengar! Månadsspara 500-/ månaden! Om du kan och om du orkar! Det hjälper dig!
Jag månadssparar redan som sagt, för pension till mig och barnen totalt är det väl ett par tusen i månaden,. sen många år. Det växer ju långsamt på men iom det började på noll så tar det ju tid innan det blir "miljoner". Och sen la jag in lite mer för två år sen, ett antal hundra tusen på ett bräde, vilket väl var dålig tajming. Men jag tror sett över en säg 10 årsperiod det inte komemr spela nån roll. Målet är väl att ha så man kan hjälpa till med handpenning när barnen är kring 25 och ska köpa bostad, samt att man ska kunna bo kvar i hus när man går i pension....

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag kan rekommendera Blågula bilen, som gör direkt och konkret nytta i Ukraina på ett kostnadseffektivt sätt. Jag har flera vänner som känner killen som startade det hela och tycker att han är reko, så jag litar på att de gör det bra. Jag swishar en slant ibland, dock inga stora summor eftersom jag inte har några överblivna 1,5 mille i likvida medel.
Det bästa är om man bidrar på ett sätt som dödar ryssar. Jag gör det genom aktier i alla stora vapentillverkare i EU. Främst SAAB och rheinmetal

• Gilla
nino
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Blågula bilen är ingen investering! Det är välgörenhet!
Jag är generös av mig, men vill investera för att finansiera gåvor! :)

Min prognos på 100.000 värdeökning i månaden håller i sig, men mitt mål om 600.000 på fem månader verkar över optimistisk...! :) Jag har svårt att se värdeökning på 250.000 på sex veckor! Men, men! Vi får se!
Fantastiskt, 100.000 kr i månaden till Blågula bilen! De blir säkert glada 😊 (om nu syftet med din investering är att ge gåvor och inte tex dricka mer vin)

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Fantastiskt, 100.000 kr i månaden till Blågula bilen! De blir säkert glada 😊 (om nu syftet med din investering är att ge gåvor och inte tex dricka mer vin)
Precis! Mycket bättre än att ge bort allt på ett bräde. Så här kan man bidra över tid till det som är bäst vid varje tillfälle. Och ändå ha möjlighet att unna sig själv något när det känns rätt. Låta kapitalet arbeta och göra kontinuerlig nytta.

Det bästa är om man bidrar på ett sätt som dödar ryssar. Jag gör det genom aktier i alla stora vapentillverkare i EU. Främst SAAB och rheinmetal
Smart sätt att slå två flugor i en smäll. Att få avkastning på verksamhet man vill stödja!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
B
Säger det igen... sätt det i en global indexfond med låg avgift, och låt det vara där i minst 10 år... finns inget som slår det om man ser till risk/utdelning.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Boan skrev:
Säger det igen... sätt det i en global indexfond med låg avgift, och låt det vara där i minst 10 år... finns inget som slår det om man ser till risk/utdelning.
Sant just nu men historiskt senaste 20 åren har Sverige-fonder presterat bättre än globalt

B
Sant just nu men historiskt senaste 20 åren har Sverige-fonder presterat bättre än globalt
Risken är dock mycket högre, svenska är bara 1% av världsekonomin

Kul med ert engagemang! Tack!
Jag ber er, skilj på olika saker! Investering är att pengarna växer. Välgörenhet är en gåva med pengar som finns på grund av eller tack vare en god investeringsstrategi.
Alltså! En möjlighet efter en god investering! :-)

En uppdatering är på sin plats!
Just nu är jag nere på 85 öre, vilket inte heller det är sant, för det är på fondkontot, inte på någon fond.

Lite historia är på sin plats.
Jag bor i en lägenhet men skulle gärna vilja ha ett sommarhus. Jag hittade ett fint i början av året men tänkte att det var så fint att det måste nån köpt. Vid ett senare tillfälle var jag ute med en vän och körde och "till salu" skylten stod utanför! Vi stannade och gick runt i trädgården och tittade.

Dagen efter var det visning som vi anmälde oss till och gick och tittade.

Jag lade ett bud rätt långt under det dom begärde... tiden gick.... jag var i Danmark i sommars, mäklaren ringde och jag lade ett nytt bud, 100.000 mer. Fortfarande rätt långt från vad säljaren ville ha och mäklaren sa att om dom inte får det priset så behåller dom huset.

Med detta sagt, jag hade inte mer pengar, så betraktade jag den affären förlorad. Jag gick vidare i livet.

Men så för någon vecka sedan skrev mäklaren till mig igen. "Säljaren kan tänka sig att accepteras budet som du har lagt. Är du fortfarande intresserad?"

Ojdå... Ja... det fick ju bli så! Så i veckan sålde jag av alla fonderna och upptäckte till min fasa att där fanns en vinstskatt på 30% = 90.000:-... Jag trodde banken skulle hålla inne på dom pengarna och det stressade mig en aning! Men det gjorde dom inte!

Jag fick ju aldrig låna pengar av någon bank till husköpet för med min kassa privatekonomi får man inte bo så fint. Jag sa att mer pengar är på ingång och det var bara under mellantiden. Men nej!

Nu visade det sig att jag lyckades spara ihop till denna mellanskillnaden själv! Så nu finns det pengar att köpa huset för plus 200.000 kvar när huset + olika tillkommande kostnader är betalda!

Nästa utbetalning kommer vara lite mindre. Mellan 1 - 1,5 miljoner. Det är 1,250 miljoner vilket jag tror är rätt nära sanningen. Med det jag kan och vet om sparande just nu kommer det inte ta så lång tid att komma till 2 miljoner. Efter det kan välgörenhet ta en större del av livet.

Bllågula bilen är jag bekant med sedan lång tid tillbaka. Jag vill bidra till kulturen i staden där jag bor. Att hitta bidragstagare är inget problem och jag vet inte ens om det är ett ämne värt att diskutera på sociala media! :-)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
I Sverige betalar vi inte vinstskatt, det finns ISK.

Styrelsen har inte haft några åsikter om vad Elon gör.

Min spådom är att Tesla är upp över 100% om ett år.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Men så för någon vecka sedan skrev mäklaren till mig igen. "Säljaren kan tänka sig att accepteras budet som du har lagt. Är du fortfarande intresserad?"
Härligt att höra, det låter som en bra investering som kan ge mycket glädje! Och tack för att du håller oss uppdaterade!

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.