P
Nissens Nissens skrev:
Det gäller ju alla bilar. Första 2-3 åren är värdeminskningen dramatisk…
En elbil lär nog ha värdet 0.0 när den är 10 år gammal...
I synnerhet de obskyra kinesiska märkena som det antagligen inte finns någon serviceorganisation eller reservdelar till om ett fåtal år.
I Kina har det startats företag med personal från konkursade elbilstillverkare som hackar och vidareutvecklar mjukvaran till de gamla bilarna, marknaden är enorm 😱
 
C Civilpolisen skrev:
Intressant att följa med i diskussionen! Att försöka förstå ert resonemang!

Låt mig upprepa mig själv från de inledande inläggen i april. Det är två utbetalningar, var av denna är den första. En andra utbetalning på nästan samma summa är att vänta. Jag är osäker på när, men kanske detta året. Så... möjligheten att sprida riskerna är inte försummade! .-)

Jag startade tråden med avsikten att se vilka alternativ som finns. Jag hade egna teorier, men dessa har jag avstått.

Du som har två års dålig erfarenhet av Robur Teknikfonden, hela finansmarknaden har dålig erfarenhet... Teknikfonden har ännu inte repat sig efter Trumps "Liberation Day", när detta med tullarna fick hela världens börser att fatta tappningen.

Sen kom TACO trade och varje tullcharad var inte katastroftömning av värdepapper... Tullarnas vara eller icke håller ju på fortfarande! :)

Som det ser ut just nu har min insättning ökat med 100.000 kronor i månaden under de första tre månaderna. Det är svårt för mig att vara annat än nöjd med den utvecklingen! Särskilt med tanke på arbetsinsatsen...!

Jag har köpt en del, det är riktigt, men jag har levt lite i ett finansiellt vacuum.... så det finns många hål att fylla! Några är färdiga, andra återstår att fylla.

Det har varit en intressant sommar med väldigt mycket vin! Både hemma och på restaurangen! Det är roligt! Det är en frestande tanke att jag skulle vara en storfräsare! Men hade jag varit det hade jag inte startat tråden från början!

Idag tittade jag in på Etoro.com ... Kanske jag snart överväger att följa några investerare där. Jag skrev med en man idag, men han verkade lite dryg... så... det blir nog inte honom! Vi får se! Etoro är för folk som har råd att förlora alla pengarna och kan man det är det en kul sidopyssla! Jag avvaktar lite med Etoro för stunden.
Du köpte inte Tesla för pengarna, då istället😄?
 
S SkåJocke skrev:
Jodå, det finns undantag, men jag sa och att bilar i ”princip” alltid är en riktigt dålig affär.
Jag håller med och har inte sagt emot det. Tvärtom slutar de flesta bilar sin värdeutveckling på exakt 0kr.
 
S SkåJocke skrev:
Om du istället hade investerat 10 000 kr i Souglasfamiljens Latour vid börsnoteringen 1986, så hade du, med relativt låg risk, haft 31,6 mkr idag. Det är långt ifrån något rekord, utan snarare resultat av idogt arbete i bolaget….
Precis som när det gäller bilar är många aktier tämligen dåliga investeringar på lång sikt, företag går i konkurs hela tiden. Under förra året var det ca 30 företag om dagen vars aktier blev värdelösa. Sedan 1986 handlar det om 100000-tals företag.

Efteråt är det väldigt lätt att se vilken utveckling aktier och andra investeringar fick.

Vad man kunde köpte 1986 är inte relevant för vad TS skall göra med 1,5M idag.
S SkåJocke skrev:
vad kostade din Volvo 1986?
Jag har ingen Volvo som kunde köpas 1986. Vad denna Volvo P1900 hade för marknadsvärde 1986 vet inte jag. Om du tror den är min har du missuppfattat något.

När du tar du upp köp en enskild aktie 1986 som någon slags jämförelse av värdeutveckling är det ett utmärkt exempel som visar att det är mycket svårt att förutsäga vilka aktier som är bra köp på ca 40års sikt.

1986 är ett mycket intressant börsår. En annan aktie man kunde köpt i januari 1986 var Fermenta, som skulle gå ihop med Volvo och PG Gyllenhammar. Företagets aktie hade gått som en raket på börsen och dess VD Refaat el-Sayed var under en period Sveriges rikaste man och utsågs till "årets svensk". Det var många som investerade i Fermenta. Många sålde och blev förmögna. Andra trodde på fortsatt uppgång och sålde inte. Efter div skandaler var Fermenta i princip värdelöst i december 1986.

Precis som Latour är Fermenta bara ett exempel.

Men nu gällde det att placera 1,5Mkr idag. Jag tror inte att Latour blir värdelöst på ett år. Men jag tror heller inte att det är omöjligt att värdet halveras på samma tid, med tanke på hur det ser ut i världen.

Att en veteranbil i stil med Volvon från 1956 skulle sjunka i värde på ett år, eller någonsin, skulle däremot vara en smärre sensation som jag förstår saken.
 
Redigerat:
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är inköp, konsumtion. Inget fel i det, jag älskar köpa prylar. Men det är inte Investering.
Du får plugga ekonomi, för du verkar ha hittat på egna definitioner. 😂

En investering är något som varar över tid, en kostnad är något som förbrukas direkt.

En bil i ett företag är en solklar investering som kan behövas för att möjliggöra att företaget fungerar bättre tex.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
B Boan skrev:
Då är det per definition ingen investering, då är det konsumtion…
Det där har du hittat på själv. Konsumtion/kostnad är något som förbrukas omgående, en investering varar över tid.

”Avkastningen” eller nyttan behöver inte vara pengar, det kan vara tex trafiksäkerhet, komfort etc. Rent privat är i regel en bil en ekonomiskt dålig investering - men den kan alltså vara en bra investering på andra sätt.
 
Bönhas Bönhas skrev:
Precis som när det gäller bilar är många aktier tämligen dåliga investeringar på lång sikt, företag går i konkurs hela tiden. Under förra året var det ca 30 företag om dagen vars aktier blev värdelösa. Sedan 1986 handlar det om 100000-tals företag.

Efteråt är det väldigt lätt att se vilken utveckling aktier och andra investeringar fick.

Vad man kunde köpte 1986 är inte relevant för vad TS skall göra med 1,5M idag.

Jag har ingen Volvo som kunde köpas 1986. Vad denna Volvo P1900 hade för marknadsvärde 1986 vet inte jag. Om du tror den är min har du missuppfattat något.

När du tar du upp köp en enskild aktie 1986 som någon slags jämförelse av värdeutveckling är det ett utmärkt exempel som visar att det är mycket svårt att förutsäga vilka aktier som är bra köp på ca 40års sikt.

1986 är ett mycket intressant börsår. En annan aktie man kunde köpt i januari 1986 var Fermenta, som skulle gå ihop med Volvo och PG Gyllenhammar. Företagets aktie hade gått som en raket på börsen och dess VD Refaat el-Sayed var under en period Sveriges rikaste man och utsågs till "årets svensk". Det var många som investerade i Fermenta. Många sålde och blev förmögna. Andra trodde på fortsatt uppgång och sålde inte. Efter div skandaler var Fermenta i princip värdelöst i december 1986.

Precis som Latour är Fermenta bara ett exempel.

Men nu gällde det att placera 1,5Mkr idag. Jag tror inte att Latour blir värdelöst på ett år. Men jag tror heller inte att det är omöjligt att värdet halveras på samma tid, med tanke på hur det ser ut i världen.

Att en veteranbil i stil med Volvon från 1956 skulle sjunka i värde på ett år, eller någonsin, skulle däremot vara en smärre sensation som jag förstår saken.
Njae, din konkurshistorik omfattar Sveriges samtliga, dvs inte de noterade bolagen som generellt (dock inte alltid och som du så riktigt påpekade Fermenta) har en relativt låg konkursfrekvens. Vi borde nog kunna vara ganska överens om att aktiers (eller dess underliggande värde som ligger till grund för olika varianter) värdeutveckling vida överstiger bilars utveckling. Om vi håller oss till att det är på ett antal års sikt som pengarna ska användas till något annat eller konsumtion, så är börsen ojämförligt bäst, om det däremot är kortare tid så är det nog lämpligare med en ränteposition. Såvitt jag känner till så investeras både dina och mina pensionspengar i huvudsak i aktier i företag, visserligen lite i atomobilföretag, men sannolikt väldigt lite, eller inget i veteranbilar.
Exemplet Latour var taget ur luften som just ett exempel, men också för att bolaget i sig är ett investmentbolag med både noterade och onoterade innehav i skilda branscher och med en huvudägare som inte tänkt att göra någon exit. Är man ute efter säkerhet i form en real tillgång så är jag kanske snarare inne på fastigheter och fastighetsbolag än bilar. Veteranbilars värde är relativt volatila och även sällsynta exemplar följer konjunktur ganska väl. Så ditt exempel huruvida veteranvolvon är mer eller mindre värd om att år vill jag nog hålla som ett ganska osäkert kort. Att den helt tappar i värde är osannolikt givetvis och den som kan hålla tillgången kan givetvis invänta en bättre konjunktur.
 
Radbrytning är en rätt bra finess. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det finns massor med statistik på det. I snitt har gamla hus högre värde än nyprod
Stämmer inte. Det finns vissa äldre hus, f a de som är 100-125 år i innerstaden, som har högre pris än nyproduktion. I övriga fall är nyproduktion dyrare.
 
S saltis99 skrev:
Stämmer inte. Det finns vissa äldre hus, f a de som är 100-125 år i innerstaden, som har högre pris än nyproduktion. I övriga fall är nyproduktion dyrare.
Mobba inte Malmgren som flyttar/flyttar från stan, han har nu tydligen mer eller mindre tvingats att köpa en begagnad bostad utanför tullarna.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
J
S saltis99 skrev:
Stämmer inte. Det finns vissa äldre hus, f a de som är 100-125 år i innerstaden, som har högre pris än nyproduktion. I övriga fall är nyproduktion dyrare.
Sen är ju frågan hur mycket läget spelar in. De gamla husen har ofta bra läge. Vad kostar ett nyare hus med samma läge?

Men jag vill nog ändå tro Malmgren, hus från slutet 1800-tal fram till 20-tal har ofta kvaliteter som vackra dörrar, högt till tak osv och därmed ofta ganska höga priser.

Men hus från 1970-talet är sannolikt rejält billigare än både nyproduktion och sekelskifte.

Hur länge efter det är nyproducerat gäller det då? Man borde väl anta att när det nyproducerade efter 10-15 år har gamla badrum, kök osv så är de inte längre så dyra? Jag har bott i ett par "nyare" lägenheter (men som var kanske 15 år gamla, då, för 20 år sen) och kvaliten på dörrar, fönster osv var rätt låg. Jag trivdes bättre i 50-talslägenheten jag hade innan det.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Sen är ju frågan hur mycket läget spelar in. De gamla husen har ofta bra läge. Vad kostar ett nyare hus med samma läge?

Men jag vill nog ändå tro Malmgren, hus från slutet 1800-tal fram till 20-tal har ofta kvaliteter som vackra dörrar, högt till tak osv och därmed ofta ganska höga priser.

Men hus från 1970-talet är sannolikt rejält billigare än både nyproduktion och sekelskifte.

Hur länge efter det är nyproducerat gäller det då? Man borde väl anta att när det nyproducerade efter 10-15 år har gamla badrum, kök osv så är de inte längre så dyra? Jag har bott i ett par "nyare" lägenheter (men som var kanske 15 år gamla, då, för 20 år sen) och kvaliten på dörrar, fönster osv var rätt låg. Jag trivdes bättre i 50-talslägenheten jag hade innan det.
Nyproducerat är bara för första köparen. Sedan blir det per definition begagnat, oavsett ålder på fastighet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J
S saltis99 skrev:
Nyproducerat är bara för första köparen. Sedan blir det per definition begagnat, oavsett ålder på fastighet.
Jo, och då kommer min fråga. Värdet på nyproduktion torde väl vara det pris man skulle få om man sålde det efter ett par månader. Är då värdet på nyproduktion högre än äldre hus. Eller är det bara att köpa "ny" nyproduktion som är dyrare, dvs att få vara med och speca bostaden och vara den första som bor där...

En äldre bostad börjar ju många med att renovera den, pengar som inte alltid fås tillbaka. Skulle man då kunna säga att inköpspris plus renoveringskostnad borde räknas som värdet på det?
 
J JohanLun skrev:
En äldre bostad börjar ju många med att renovera den, pengar som inte alltid fås tillbaka. Skulle man då kunna säga att inköpspris plus renoveringskostnad borde räknas som värdet på det?
Nä, inköpspris+renovering är kostnaden
Värdet är vad någon är beredd att betala.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Nä, inköpspris+renovering är kostnaden
Värdet är vad någon är beredd att betala.
Det var därför jag tyckte det var lite relevant att jämföra med en nybyggd lägenhet.

Värdet skulle jag säga, på både nya och gamla, är för att jämföra äpplen med äpplen, vad det går att sälja en "nyrenoverad" lägenhet för. En "nybyggd" begagnad lägenhet i nyskick, eller en nyrenoverad sekelskifte, 40-tal, 70-tal osv.

Jag tror absolut att en nyproducerad eller bara nåt år gammal lägenhet köps för högre kvadratmeterpris än en som har 15 år på nacken. Men är det pga skicket eller pga den är "ny"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.