60 830 läst ·
471 svar
61k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Inte helt säker, men min egna idé är denna;P para skrev:
De äger många stora vattenkraftsanläggningar som ligger i elområde SE2. Om de lyckas få kunder i elområde SE3 och SE4 (som alltid har dyrare el) kan de så att säga köpa billig solcellsproducerad el på sommaren, för att sedan "sälja" el till de kunderna för SE3 och SE4 priser på vintern. Jag vet inte hur elbolagens juridik ser ut men detta är mina spekulationer. En bra deal för alla egentligen, som mikroproducent kan du inte använda all el på sommaren och det är också då du behöver den som minst plus att det är lågt pris på den. Mycket bättre då att kunna spara effekten till vintern då elpriset samt förbrukningen har gått upp
HejM mhoglund skrev:Inte helt säker, men min egna idé är denna;
De äger många stora vattenkraftsanläggningar som ligger i elområde SE2. Om de lyckas få kunder i elområde SE3 och SE4 (som alltid har dyrare el) kan de så att säga köpa billig solcellsproducerad el på sommaren, för att sedan "sälja" el till de kunderna för SE3 och SE4 priser på vintern. Jag vet inte hur elbolagens juridik ser ut men detta är mina spekulationer. En bra deal för alla egentligen, som mikroproducent kan du inte använda all el på sommaren och det är också då du behöver den som minst plus att det är lågt pris på den. Mycket bättre då att kunna spara effekten till vintern då elpriset samt förbrukningen har gått upp
Hur går det till när man "sparar på vattnet".
Är det summan (av överskottet) av elenergin (kWh) inmatat under sommarhalvåret som man kan ta ut, fördelat lika över vintermånaderna?
Eller säljer man elkraften till sommarpriset, lägger undan summan på ett konto och får sedan köpa tillbaka det jämt fördelat under vintermånaderna och ta pengar från kontot?
Det är en prisskillnad på elenergin mellan sommar och vinter.
Hej!Maskintok skrev:Jajemän.
vet i mina yngre dagar att far hade problem vid jul ett år att betala..
Då syrran och hennes familj varit hos oss i en vecka.. i det rummet va det enbart elvärme..
Och de ville ha varmt..
Så då betalade jag detta..
Jag var väl runt moppeåldern.. Men hade sålt så pass med svartgrisar att jag kunde betala utan problem.. året efter drog jag in vattenburet dit.. Så allt går att lösa bara man vill.
Har du möjlighet att förtydliga (för oss i den yngre generationen) vad en svartgris är?
Blir ju lite nyfiken
Dela vattnet är en tjänst jämtkraft säljer.
Naturligtvis kommer de inte gå back på det år in och år ut. Om det blir stor skillnad mellan spotpris sommar när solcellerna producerar och spotpriset på vintern, så kommer prislappen på "dela vatten" raka i höjden, var så säkra.
Naturligtvis kommer de inte gå back på det år in och år ut. Om det blir stor skillnad mellan spotpris sommar när solcellerna producerar och spotpriset på vintern, så kommer prislappen på "dela vatten" raka i höjden, var så säkra.
Det är när man köper och föder upp en eller flera grisar.. dessa har ramlat ur registret omK Klass0n skrev:
Så man märker dem som avlidna som kultingar.. Sedan så föder man upp den och slaktar dem hemma och säljer köttet.
Detta sker helt utan kvitto..
Jag sålde 1/4 gris för 1500 kr..
slakt vikt ca 25-40 kg.
styckat och förpackat ca 2000 kr..
benen följde med..
Ok, vad är "prislappen"? Det är ju inte en tjänst du betalar för, förutom månadskostnad på 40 kr. Avtalet skriver man årsvis i mars. Hur skulle de kunna chockhöja prislappen? Det är ju heller inget som har skett nu i vinter när priset varit så högt med så stora skillnader mellan sommar och vinterpris. Du får gärna förtydliga vad du menarB BSOD skrev:
Ja, så som jag förstått det är det summan av elenergin från sommarhalvåret som man kan ta ut lika fördelat mellan vintermånaderna. Du säljer inte elkraften på sommaren utan "lägger undan" den som en effekt-buffert. Du säljer sedan tillbaka den till jämtkraft för spotpriset på vintern (istället för att köpa in el från dem på vintern, vilket du egentligen gör, men du kan då kvitta kons mot prod). Men jag vill inte vilseleda dig så bäst är om du kollar självM Martin Lundmark skrev:Hej
Hur går det till när man "sparar på vattnet".
Är det summan (av överskottet) av elenergin (kWh) inmatat under sommarhalvåret som man kan ta ut, fördelat lika över vintermånaderna?
Eller säljer man elkraften till sommarpriset, lägger undan summan på ett konto och får sedan köpa tillbaka det jämt fördelat under vintermånaderna och ta pengar från kontot?
Det är en prisskillnad på elenergin mellan sommar och vinter.
Blir lite förvirrad av TS.
Har man svårt att ta 10k kostnad kanske man ska försöka flytta ? Uppenbareligen så har man inte råd.
Men samtidigt har man råd att göra en investering i affekt och installera solceller som i bästa fall kan gå plus minus noll om 20 år ?!
Har man svårt att ta 10k kostnad kanske man ska försöka flytta ? Uppenbareligen så har man inte råd.
Men samtidigt har man råd att göra en investering i affekt och installera solceller som i bästa fall kan gå plus minus noll om 20 år ?!
Lyckades du få detta skriftligt eller är det en muntlig överenskommelse?A AxelJa skrev:Bestrider då säljaren på mitt elhandelsbolag sade att att han garanterar att priset ej går över 100öre per kWh kommande 10 år om jag väljer månadsmätning som tar medeltal istället för något som hette timdebitering (tror jag) så jag kan var lugn, när jag visade min oro över höga priser på grund av att kärnkraft avvecklas.
Jag gör självklart en formellt korrekt bestridan så att dom ej får stänga av elen enligt lagen. Jag börjar bli gammal och har tid att argumentera för min sak i tingsrätten.
Samma sak om man klagar på integrationspolitiken. Då kanske det är dags att flytta om man inte gillar utvecklingen i sitt område. Vilket jag själv gjorde efter att jag fick nog av mitt eget klagande.Viktor.J skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Risken då är ju bara att man kommer till ett ställe som inte heller gillar folk från andra ställen och man själv har då blivit ett integrationsproblem. Inte lätt.V vik_tor skrev:
Det man kan göra är ju att skriva till "sin" politiker och lyfta att man är besviken över kostnaderna och att man vill ha en mer förutsägbar prisnivå. El är ju en av basvarorna man inte kan vara utan och förutom att binda avtal i juli/augusti så finns det inte mycket man kan göra när man redan jobbar på att minska elförbrukningen (håller 20-21° inne och använder inte torkskåp mm). Då blir en räkning på +7000 spänn lite som en läderlappenörfil... Man kan ju inte minska elförbrukningen från septmber till januari motsvarande 3000 spänn vara så där.
Alla dessa pålägg och olika elområden har ju inte påverkat en så mycket förut. Och jag menar inte att man skall skriva och kräva kärnkraftsbyggen utan att det kanske är läge för något annat sätt att hantera priser. Eftersom staten (vi tillsammans) tjänar så mycket på de höga priserna så har man svårt att acceptera att den enskilda medborgaren skall betala för det.
Så jag har skickat några mejl till några politiker lokalt och även i riskdag och påtalat att jag vill de gör sin röst hörd.Inte statsministern...
Alla dessa pålägg och olika elområden har ju inte påverkat en så mycket förut. Och jag menar inte att man skall skriva och kräva kärnkraftsbyggen utan att det kanske är läge för något annat sätt att hantera priser. Eftersom staten (vi tillsammans) tjänar så mycket på de höga priserna så har man svårt att acceptera att den enskilda medborgaren skall betala för det.
Så jag har skickat några mejl till några politiker lokalt och även i riskdag och påtalat att jag vill de gör sin röst hörd.Inte statsministern...