60 830 läst ·
471 svar
61k läst
471 svar
Vad gör ni som fått chockhöga elräkningar?
Är glad som har en vedpanna i källaren, har inte värmt med el över huvud taget under November och December.
1970kr för två månaders el inkl allt, elavgift, överföringsavgift och abonnemangsavgift.
1970kr för två månaders el inkl allt, elavgift, överföringsavgift och abonnemangsavgift.
Redigerat:
Vilket avtal har du där du kan spara överskottet? Dela Vattnet från jämtkraft? Berätta gärna mer, jag är i svängen att fixa en solcellsanläggning självT TH885 skrev:Kommer aldrig ändra min livskvalitet bara för att MP vill det och gjort allt dom kan för att påtvinga oss det.
Bara för att du ska betala mer för el så kommer inte världen räddas eller på något sätt bli bättre, det är bara du som får det sämre.
Sen har jag haft gratis el hela vintern från överskottet från solcellerna så har inte betalt än krona ännu så kan inte klaga.
och det tillkommer även en månadsavgift för detta som beror på hur mycket du sparar. Den avgiften justeras nog upp nu?M mhoglund skrev:Jag har ett tips till alla som har hög elförbrukning under vintern. Om ni skaffat solceller och sedan blir kund hos jämtkraft som har ett avtal som heter "Dela Vattnet", där all din överskottsproduktion under sommaren kan sparas och användas under vintern.
Formellt så kvittar dem inte kWh mot kWh, men upplägget är enligt mig så nära det man kan komma. Allt överskott från sommaren sparas i en effekt-bank, som sedan fördelas ut jämnt under vinterhalvåret (Okt-Mars tror jag). Eftersom elpriset i regel alltid är (mycket) högre på vintern än sommaren så bör det löna sig.
Det är iallafall min plan till vintern 2022, och jag jobbar just nu arslet av mig för att få en bra offert och en solcellsanläggning klar till mar/april senast.
Hoppas denna info kan hjälpa några andra i samma sits!
Att detta var på väg stor ju klart redan i november- december så jag har hållit nere elförbrukningen genom att elda mer. Räkningen är bara att betala, det är ju ersättning för en tjänst till en överenskommen prismodell. Det finns inget att klaga över.
En skillnad mot norrmänen där tydligen många fler har timdebitering är ju att vårat månadssnitt tar bort de värsta timmarna. December slutade för mig på 192öre/kWh vilket är dyrt men hanterbart.
En skillnad mot norrmänen där tydligen många fler har timdebitering är ju att vårat månadssnitt tar bort de värsta timmarna. December slutade för mig på 192öre/kWh vilket är dyrt men hanterbart.
Ja, 40 kr per månad. En kostnad på 480 kr per år som gör att jag kan spara tiotusentals kronor per år. Det kan jag absolut leva med och kalkylen håller fortfarande med råge.P para skrev:
Vad var din poäng, är du principiellt emot månadsavgifter eller sitter du på insider-info om att avgiften kommer höjas till en nivå där avtalet inte längre blir lönsamt (typ 500-600 kr per månad för min del).
Jag vill inte bli en keyboard-warrior, här är en exempelfaktura från jämtkraft själva. Jag gör inte reklam för det men bifogar den som underlag så kan ni bilda en egen uppfattning.
https://www.jamtkraft.se/globalassets/filer/privat/solel/delavattnet_fakturaforklaring_v2.pdf
Det är väl i och för sig sant att det inte finns något att klaga över juridiskt sett. Och om man är bosatt sig i Sverige så har man accepterat villkoren.T toolman77 skrev:Att detta var på väg stor ju klart redan i november- december så jag har hållit nere elförbrukningen genom att elda mer. Räkningen är bara att betala, det är ju ersättning för en tjänst till en överenskommen prismodell. Det finns inget att klaga över.
Sen kan man ju göra en solidarisk protesthandling för att försöka förbättra samhället. Men det är ju en annan femma som väldigt få i Sverige har tid eller är engagerade av.
Fast man har ju oftast inte bosatt sig i Sverige utan ens förfäder om man inte är av utländskursprung...V vik_tor skrev:Det är väl i och för sig sant att det inte finns något att klaga över juridiskt sett. Och om man är bosatt sig i Sverige så har man accepterat villkoren.
Sen kan man ju göra en solidarisk protesthandling för att försöka förbättra samhället. Men det är ju en annan femma som väldigt få i Sverige har tid eller är engagerade av.
Sänkte temperaturen från 22,5 till 21,5 på rumsgivaren på bergvärmepumpen. Sänkte temperaturen i garaget och gäststugan. Eldar lite mer än vanligt. Satte lite timers här och där istället för att behöva komma ihåg att stänga av och sätta på.
Jag tror på åtgärder som inte kräver för mycket ändrade vanor eller försämrad komfort. Så timers, rörelsedetektorer och schemalagda energisparlägen istället för att behöva komma ihåg att stänga av lampor och datorer.
Var ganska slösaktig förut så vår elförbrukning minskade 15% i december jämfört med året innan.
I övrigt så är det väl bara att betala elräkningen och försöka bidra till att miljöpartiet åker ur riksdagen vid nästa val.
Jag tror på åtgärder som inte kräver för mycket ändrade vanor eller försämrad komfort. Så timers, rörelsedetektorer och schemalagda energisparlägen istället för att behöva komma ihåg att stänga av lampor och datorer.
Var ganska slösaktig förut så vår elförbrukning minskade 15% i december jämfört med året innan.
I övrigt så är det väl bara att betala elräkningen och försöka bidra till att miljöpartiet åker ur riksdagen vid nästa val.
Hur sparar du tiotusentals kronor per år? Ser ju ut att vara några hundralappar för feb-21. Du får ju också räkna bort vad du får om du säljer elen direkt på sommaren.M mhoglund skrev:Ja, 40 kr per månad. En kostnad på 480 kr per år som gör att jag kan spara tiotusentals kronor per år. Det kan jag absolut leva med och kalkylen håller fortfarande med råge.
Vad var din poäng, är du principiellt emot månadsavgifter eller sitter du på insider-info om att avgiften kommer höjas till en nivå där avtalet inte längre blir lönsamt (typ 500-600 kr per månad för min del).
Jag vill inte bli en keyboard-warrior, här är en exempelfaktura från jämtkraft själva. Jag gör inte reklam för det men bifogar den som underlag så kan ni bilda en egen uppfattning.
[länk]
Det var inte min egna faktura, det är en exempelfaktura från jämtkraft.P para skrev:
Min plan (eftersom jag ännu inte har solcellerna eller avtal hos jämtkraft) är att ha en så pass stor anläggning med så hög årsförbrukning som möjligt (utan att gå över vår årskonsumtion av el) att jag kan "kvitta" vinterns förbrukning mot sommarens produktion. I nov hade vi en elförbrukning på 4000 kWh, det kostade oss ca 4500 kr. Denna effekt hade kunnat kvittas mot det jag hade producerat på sommaren, då hade jag bara betalat nätavgift.
Sväljer och betalar. Retar mig sedan som f-n att vi inte band på 3-årigt avtal i juni när vårt förra avtal löpte ut. O sedan sänker jag värmen, kontrollerar att det är Max 20 grader inomhus (från 20.5). Och på med underställ. Har erfarenhet av 13 grader inomhus då vår grundvattenpump havererade för 2 år sedan, så allt över det är nästan acceptabelt. Dansar soldansen - för att hålla värmen. Och få några få värmande strålar till solcellerna på taket
ok, trodde det var din faktura.M mhoglund skrev:Det var inte min egna faktura, det är en exempelfaktura från jämtkraft.
Min plan (eftersom jag ännu inte har solcellerna eller avtal hos jämtkraft) är att ha en så pass stor anläggning med så hög årsförbrukning som möjligt (utan att gå över vår årskonsumtion av el) att jag kan "kvitta" vinterns förbrukning mot sommarens produktion. I nov hade vi en elförbrukning på 4000 kWh, det kostade oss ca 4500 kr. Denna effekt hade kunnat kvittas mot det jag hade producerat på sommaren, då hade jag bara betalat nätavgift.
Återstår att se då vilken månadsavgift du får.
Kunden brukar alltid vara förloraren så vad vinner Jämtkraft på detta upplägg isåfall?