Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det skapar en stress att inte få ladda elbilen när man vill eller tvätta när det passar mig.
Håller helt med! Fast om man just när det gäller uppvärmning kan spara några kronor genom att låta automatik "justera en aning" så varför inte? Om det sen är värt besväret vid "normala" förhållanden kan säkert diskuteras.

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
V
A AxelJa skrev:
Bestrider då säljaren på mitt elhandelsbolag sade att att han garanterar att priset ej går över 100öre per kWh kommande 10 år om jag väljer månadsmätning som tar medeltal istället för något som hette timdebitering (tror jag) så jag kan var lugn, när jag visade min oro över höga priser på grund av att kärnkraft avvecklas.

Jag gör självklart en formellt korrekt bestridan så att dom ej får stänga av elen enligt lagen. Jag börjar bli gammal och har tid att argumentera för min sak i tingsrätten.
Herregud

V Villaägarenr1 skrev:
Herregud
Du kanske kan utveckla ditt resonemang lite?

Jesus

• Haha
  • Gilla
olofh och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Förutom då att elpriserna nu steg mer än man någonsin hade kunnat tänka sig, så tycker jag att det sänker livskvaliteten för mycket att låta elpriserna styra mitt liv. Det skapar en stress att inte få ladda elbilen när man vill eller tvätta när det passar mig.
Det är ju delvis därför topparna blir så höga: hade folk i allmänhet varit priskänsligare hade förstås efterfrågan minskat mer vilket hade lett till en lägre, men mer utbredd, topp. Vi lagade middag under en av dagens dyrare timmar, precis som alla andra. Fast å andra sidan står värmepumpen stilla per automatik.

A AxelJa skrev:
Bestrider då säljaren på mitt elhandelsbolag sade att att han garanterar att priset ej går över 100öre per kWh kommande 10 år om jag väljer månadsmätning som tar medeltal istället för något som hette timdebitering (tror jag) så jag kan var lugn, när jag visade min oro över höga priser på grund av att kärnkraft avvecklas.

Jag gör självklart en formellt korrekt bestridan så att dom ej får stänga av elen enligt lagen. Jag börjar bli gammal och har tid att argumentera för min sak i tingsrätten.
Har du de där skriftlig i avtalet? I så fall grattis. I annat fall.....

T
M mhoglund skrev:
Vilket avtal har du där du kan spara överskottet? Dela Vattnet från jämtkraft? Berätta gärna mer, jag är i svängen att fixa en solcellsanläggning själv
Tror dom flesta har det upplägget.

Men har Skellefteå kraft nu och all produktion som säljs sparas i en pott.
Görs avstämning två gånger om året, mars och oktober. Den pott som blivit används sen som tillgodo och näst kommande fakturor dras från den. Så störst pott har jag i oktober och en mindre i mars men då producerar solcellerna som mest.

Så den kommer täcka nästa räkning också sen börjar jag betala i feburari men då kommer solen tillbaka.

Vad gäller månadskostnad så är det bara och ringa och fråga om dom kan ta bort den.

Jag ringer varje år i januari och ber om detta så tar dom bort den avgiften hela året och sen ger mig en rabatt på varje kwh. Trogen kund ska ha något (y)

Düsseldorff
Jag tar en liten slant ur bufferten och betalar. Om man inte klarar av en oväntat hög utgift bör man nog se över sin ekonomiska situation.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Jag betalar och går vidare.
Priserna kommer gå ner igen men över tid kommer energipriserna fortsatt öka mer än övrig kostnadsutveckling.
Förra året skaffade vi FTX och frikyla, i år byter vi fönster och när taket ska läggas om om några år ska solceller på. Så planen är oförändrad.
Den enda ändringen är att jag nu överväger att binda elpriset lite längre fram, men vi får se.

Jag betalar min faktura och inser att detta med elavtal var något jag bara tog och inte läste på om tillräckligt innan. Mitt pris per kWh blev drygt 275 öre för december, totalt blir månadskostnaden drygt tolv tusen. Nu har jag har jag bytt bolag från Stockholms elbolag (hade jag bara googlat lite innan hade jag sluppit denna dyrköpta läxa) till Telge energi.

Nu sitter jag och fantiserar om att släppa den inre rättshaveristen fri, men troligen släpper jag alltihop och går vidare.

A
Betalar och äter lite chips.
Springer lite mindre på löpbandet och cyklar på trainer. (för kallt ute på kvällen)
Ska ta tag i att köpa kött direkt från en bonde med kontanter istället.

Tror faktiskt grannen stängt strömmen och dragit en kabel till grannhuset som också är hans.

Men det kommer ju mest troligt bli mindre köp i butiker, vilket jag gärna gynnat helst. Och invänta ett par månader. Mer pengar i plånboken helt enkelt :D

G
ricebridge ricebridge skrev:
Bygger egna vindsnurror? Kopplar förbi elmätaren? Försöker förhandla med elbolaget? Tar lån?
Eldar grovsopor i öppna spisen istället för att åka till tippen.
Planerar mitt "tankande" av el bilen.

Slutat duscha så mycket men det har mer att göra att jag jobbat i mjukisbyxorna hemma i 2 år nu...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
mnils skrev:
Ger folk som erkänner att de röstat på miljöpartiet ett blått öga!
Tror inte att elpriset är speciellt avgörande för någon som röstar på Miljöpartiet.

AXS
Autogiro, struntade i att kolla.
Struts som gömmer sitt huvud i sanden, symbol för att ignorera något.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Workingclasshero och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.