S Staffan-N skrev:
KBT? Vi människor har relativt stor förmåga att programmera om oss själva, men det kräver genuin vilja och mycket jobb.
Ja. Jag är tacksam att jag bryr mig väldigt mycket mindre om Sverige nu än vad jag gjorde för 10-15 år sen. Faktiskt med hjälp av KBT.

Flyttat till gård i en av Sveriges rikaste kommuner för att slippa samhällsproblemen.

Nu hittade dock den förkastliga elpolitiken hem till mig ändå via servisledningen. Började dock förbereda mig i höstas för att kunna gå off-grid till sommaren.

Om Sverige går helt åt helvete så har iallafall barnen fått namn som fungerar bra utomlands.

• Gilla
Etho1
  • Laddar…
Per har sänkt temperaturen hos oss. Innan hade vi källaren uppvärmd, nu har vi bara lite stödvärme.

Vi har självdrag och tog upp hål för ett par år sedan, som tidigare ägaren hade murat igen på 70-talet. Nu har Per lagt in handdukar i de ventilerna, mycket värme försvann där.

Elektrisk golvvärme i hallen avstängd. Vi träter om huruvida golvvärmen i badrummen ska få vara på. Per sätter ner den och jag skruvar upp.

VI har bytt Tibber till vanligt rörligt elavtal hos annan aktör.

• Gilla
  • Älska
Tullen127 och 5 till
  • Laddar…
H
Är det så bra att höja och sänka värme i golvvärmen?
Sänka på natt och höja på dag?
Vill tro att en del försvinner när man ska brassa på igen.
Bättre om man vill spara då att sänka lite mer och ha en grund värme

pacman42 pacman42 skrev:
Men då fasta elpriser nu kommer att höjas kraftigt (enligt Bixias vd) så är ju fasta elpriser inte en framkomlig väg längre...
då får man arbeta mer så man har mer pengar till elen/ eller flytta till något man har råd att dra runt. Eller investera så man blir självförsörjande, vilket jag tror är den rätta vägen att gå.

Betalar, bär ved och funderar på kakelugn.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Är det så bra att höja och sänka värme i golvvärmen?
Sänka på natt och höja på dag?
Vill tro att en del försvinner när man ska brassa på igen.
Bättre om man vill spara då att sänka lite mer och ha en grund värme
Det funderar jag också på. Förstör det inte systemet, typ sliter på termostaten? Alltså, han sänker för att han tycker att vi ska ha det kallare dygnet runt där, jag höjer för jag tycker att det är outhärdligt.

Har 4 eldstäder som det eldas i dagligen. Kommer gå åt många kubik. Håller på och byter från direktel till vattenburet system/bergvärme.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det funderar jag också på. Förstör det inte systemet, typ sliter på termostaten? Alltså, han sänker för att han tycker att vi ska ha det kallare dygnet runt där, jag höjer för jag tycker att det är outhärdligt.
Elektrisk golvvärme är väl inte mycket till system? Det är nog ingen fara så att höja/sänka. Men pga trögheten i systemet är det kanske svårt att timea in höjningar och sänkningar med när man vill ha det varmt. Men säg att fördröjningen är 8h från kallt till ok värme (och samma åt andra hållet) så kanske man kan ha den på 23-15, så att det blir varmt 07-23? Något åt det hållet?

Kan tyvärr inte bidra till tråden i övrigt. Min decemberräkning var hög men ingen chock. ca. 5k totalt med elnät för 210m2 bergvärmehus med 4 pers i SE3. Vanligt rörligt pris. Har kamin men eldar sällan för inte ens med decembers elpriser känns det värt det.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Drar ner värmepannan ett par grader på kalla dagar och drar på ylletofflorna. Värmer vetevärmare i micron, betydligt billigare än att värma hela huset till 21 grader. Vår elförbrukning går upp radikalt när det är -10 istället för -5, trots bergvärme. Jag misstänker att borran är för klen eftersom pannan drar igång elpatronen.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Tvättat av solcellerna på garaget med slangen.

Ang. Elektrisk golvvärme, är termostaten inte lastgammal så brukar det finnas timerprogram. Jag har ställt vår så att den börjar bränna på kl 05.00 så det är riktigt varmt kl 0700, sedan går den tillbaka på normaltemp under resten av dagen. Hjälper att ta bort duschfukten.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
ClasseClas
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror inte att det är något större problem faktiskt. Vi har elektrisk golvvärme i badrummet på övervåningen. Redan för 20 år sedan bytte jag ut termostaten till en som fungerade bättre och det blev en Devireg 550. Den har jag ställt in som så att den är igång på morgonen från 7-9 och sen från 18-22 med hjälp av timerfunktionen. Andra tider så sänks temperaturen till ett inställt lägre värde. Den har även vissa inlärnings-/optimeringsfunktioner som ger lägre energiförbrukning. Skulle jag köpa motsvarande termostat idag så heter den Devireg Touch eller Devireg Smart. Det finns säkert många liknande termostater men för min del är jag fortfarande nöjd med min termostat.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
B
Betakar elräkningen, eldar lite mer ved, sparar lite mindre pengar.

• Gilla
Karrock och 1 till
  • Laddar…
Vi betalar. Och inser att vi närmar oss ett liv där det blir dyrare att leva. Inte direkt oväntat.

Det är som med belastningen på miljön, antingen tar vi kostnaden nu för att åtgärda saker som förstör eller så kör vi på och tar en större smäll framöver i pengar och livskvalitet. Nej, jag gillar det inte men man får väl tacka för den tid som varit...

• Gilla
Stefan Bengtsson och 12 till
  • Laddar…
T
Kommer aldrig ändra min livskvalitet bara för att MP vill det och gjort allt dom kan för att påtvinga oss det.
Bara för att du ska betala mer för el så kommer inte världen räddas eller på något sätt bli bättre, det är bara du som får det sämre.

Sen har jag haft gratis el hela vintern från överskottet från solcellerna så har inte betalt än krona ännu så kan inte klaga.

Jag har ett tips till alla som har hög elförbrukning under vintern. Om ni skaffat solceller och sedan blir kund hos jämtkraft som har ett avtal som heter "Dela Vattnet", där all din överskottsproduktion under sommaren kan sparas och användas under vintern.

Formellt så kvittar dem inte kWh mot kWh, men upplägget är enligt mig så nära det man kan komma. Allt överskott från sommaren sparas i en effekt-bank, som sedan fördelas ut jämnt under vinterhalvåret (Okt-Mars tror jag). Eftersom elpriset i regel alltid är (mycket) högre på vintern än sommaren så bör det löna sig.

Det är iallafall min plan till vintern 2022, och jag jobbar just nu arslet av mig för att få en bra offert och en solcellsanläggning klar till mar/april senast.

Hoppas denna info kan hjälpa några andra i samma sits!

• Gilla
Cracty och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.