Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
VI har bytt Tibber till vanligt rörligt elavtal hos annan aktör.
Varför då? Jag har sparat massor med pengar på att flytta förbrukning till de timmar spotpriset är billigt. Idag låg spot på 53öre mellan 14-15 för att sedan gå upp toppa på 145 17-18. Kl 20 är det nere på 47öre igen. Gissa vilka timmar värmepannan är sänk och brasan tänd (om det behövs).

Ska bara fixa så pannan blir uppkopplad så den sköter detta automatisk. Men prylarna var tyvärr slutsålda.

Tycker Tibber funkat superbra.

• Gilla
MichaelTh och 2 till
  • Laddar…
E
Sitter och fascineras över att det finns folk som inte gjort nånting åt sin elkonsumtion men envist hävdar att det är miljöpartiets fel... Fråga era borgerliga partier vad de tyckte om avreglerigen av energimarknaden när det begav sig.

Miljöpartiet har konsekvent drivit politik för att subventionera insatser för energieffektivisering. Istället har vi RUT för poolstädning.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 21 till
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Bestrider då säljaren på mitt elhandelsbolag sade att att han garanterar att priset ej går över 100öre per kWh kommande 10 år om jag väljer månadsmätning som tar medeltal istället för något som hette timdebitering (tror jag) så jag kan var lugn, när jag visade min oro över höga priser på grund av att kärnkraft avvecklas.

Jag gör självklart en formellt korrekt bestridan så att dom ej får stänga av elen enligt lagen. Jag börjar bli gammal och har tid att argumentera för min sak i tingsrätten.
Muntlig överenskommelse? Det blir svårbevisat om du inte spelade in samtalet. Personen kanske inte finns kvar på företaget eller har drabbats av minnesförlust.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
B
M mhoglund skrev:
Ok, vad är "prislappen"? Det är ju inte en tjänst du betalar för, förutom månadskostnad på 40 kr. Avtalet skriver man årsvis i mars. Hur skulle de kunna chockhöja prislappen? Det är ju heller inget som har skett nu i vinter när priset varit så högt med så stora skillnader mellan sommar och vinterpris. Du får gärna förtydliga vad du menar
Och hur länge gäller det avtalet? Det gäller väl inte i 10år direkt?. När avtalet förnyas så kommer nog prislappen gå upp, om jämtkraft bedömmer att skillnaden mellan sommarpris på el och vinter har ökat. De bedriver ingen välgörenhet.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Att detta var på väg stor ju klart redan i november- december så jag har hållit nere elförbrukningen genom att elda mer. Räkningen är bara att betala, det är ju ersättning för en tjänst till en överenskommen prismodell. Det finns inget att klaga över.

En skillnad mot norrmänen där tydligen många fler har timdebitering är ju att vårat månadssnitt tar bort de värsta timmarna. December slutade för mig på 192öre/kWh vilket är dyrt men hanterbart.
Jag betalde 150, men så har jag ju timdebitering så jag kan undvika de värsta topparna.

V vik_tor skrev:
Om Sverige går helt åt helvete så har iallafall barnen fått namn som fungerar bra utomlands.
Boris och Vladimir? :thinking:

• Gilla
  • Haha
Takfönster och 7 till
  • Laddar…
Mats-S
pacman42 pacman42 skrev:
Men då fasta elpriser nu kommer att höjas kraftigt (enligt Bixias vd) så är ju fasta elpriser inte en framkomlig väg längre...
Precis som det alltid varit, även fasta priserna justeras efter marknaden. Så den gamla sanningen kommer fortfarande att gälla; rörligt avtal blir alltid billigare sett på årsbasis.

MEN då måste man kunna ta sådana här tillfälliga prishöjningar utan att må dåligt och med en buffert i kassan. Kan man inte det så får man ta den högre kostnaden, dock är den jämt fördelad på hela året :)

Timdebitering som en del vurmar för här kan vara ett gissel, innebär att man hela tiden ska ha koll på timpriset, inte förbruka varmvatten när priset är högt, inte laga energikrävande mat på vissa tider mm mm mm ....
En bra grogrund för konflikter i familjen, frågan om det är värt dom få örena ...

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
I vissa delar av amerikat kan ju elbolagen koppla från ac bl.a hos folk om det är brist på el. Blir väl nåt liknande här kanske. Blåser det dåligt stänger dom av värmen för en

Mats-S Mats-S skrev:
Timdebitering som en del vurmar för här kan vara ett gissel, innebär att man hela tiden ska ha koll på timpriset, inte förbruka varmvatten när priset är högt, inte laga energikrävande mat på vissa tider mm mm mm ....
En bra grogrund för konflikter i familjen, frågan om det är värt dom få örena ...
Det tror jag de flesta av oss är för bekväma för så här kommer batterilagret in i bilden....i kombination med att värma varmvatten när det är lite billigare.

• Gilla
Nette
  • Laddar…
mnils skrev:
Ger folk som erkänner att de röstat på miljöpartiet ett blått öga!

Förutom att det är dumt att slåss så var MP emot att gå med i EU och därmed den marknadsintegrering som nu bidragit till höga priser.

• Gilla
pappel och 5 till
  • Laddar…
F
H Hallerudsbo skrev:
Är det så bra att höja och sänka värme i golvvärmen?
Sänka på natt och höja på dag?
Vill tro att en del försvinner när man ska brassa på igen.
Bättre om man vill spara då att sänka lite mer och ha en grund värme
Beror väl på om man har mycket tröghet eller inte. Jag har inte min vattenburna golvvärme ingjuten i betongplattan utan den ligger flytande i spårfräst frigolit med bladtunna aluminiumplåtar som värmeutbredning. Det är väl i princip det mest snabbreglerande vattenburna golvvärmesystemet man kan ha tror jag. Hade jag haft automations- och progrqmmeringskunskaper så tror jag att jag hade kunnat tjäna en peng på att programmera avstängning av golvvärmen kl 06 och påslag kl15.

Men jag tror absolut att värmetröga golv har samma eller ännu bättre förutsättningar. Elen är extra dyr exakt vid samma tidpunkter varje dag, skulle man stänga av trög golvvärme kl 06-09 och 16-19 varje vardag och istället bursta på lite extra timman inne istället så tror jag alla hade haft något attraktivare elräkningar. Men det är såklart under förutsättning att huset är så välisolerat att det inte är 22h drifttid på värmesystemet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
galento
Har faktiskt en bekant som har ett gammalt elavtal på 10 öre per kWh , de har en
gammal jordbruksfastighet som har mark ner i en sjö där man flottade timmer för
längesen och därifrån skulle avtalet uppkommit. Han har skog också men säljer
den och brukar skämta om att han har så billig el så han har inte råd att elda med ved.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Det finns en hel del fastigheter längs de utbyggda älvarna som har livstidsavtal på fri el. Ofta upp till en viss volym och/eller extremt billigt per kWh. Dock har elbolagen gjort det dom kan för att få avtalen upphävda utifrån diverse argument, men många finns kvar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/frikraftsavtal-i-fara

Redigerat:
A Anaii skrev:
Varför då? Jag har sparat massor med pengar på att flytta förbrukning till de timmar spotpriset är billigt. Idag låg spot på 53öre mellan 14-15 för att sedan gå upp toppa på 145 17-18. Kl 20 är det nere på 47öre igen. Gissa vilka timmar värmepannan är sänk och brasan tänd (om det behövs).

Ska bara fixa så pannan blir uppkopplad så den sköter detta automatisk. Men prylarna var tyvärr slutsålda.

Tycker Tibber funkat superbra.
Förutom då att elpriserna nu steg mer än man någonsin hade kunnat tänka sig, så tycker jag att det sänker livskvaliteten för mycket att låta elpriserna styra mitt liv. Det skapar en stress att inte få ladda elbilen när man vill eller tvätta när det passar mig.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag kommer att rösta på det parti som i nästa val kommer att lova att de fyra elområdena och differentierade priser ska tas bort
Och om samma parti arbetar för att samhällsviktiga funktioner som infrastruktur, vård, skola och omsorgska förbjudas att bli vinstdrivande så är lyckan fullkomlig

Det sämsta någon regering i det här landet gjort var att sälja ut samhällsbärande funktioner till privata vinstjagande företag
Det är dom vi har att tacka för den här situationen

• Gilla
  • Älska
Tullen127 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.