P Pannelie skrev:
Jag tycker att grannen själv ska erbjuda sig att kratta
Har samma problem med en granne vars löv ligger över Hela vår tomt
Bara Vår tomt!🥸
Vad tycker du man ska göra om ens tomt gränsar till en skog. Be skogsägaren komma ut och kratta? Inser du inte hur dumt det låter. Vill man inte ha löv på sin tomt får man givetvis kratta själv.

• Gilla
Cecilia Möller och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
L lbgu skrev:
Vad tycker du man ska göra om ens tomt gränsar till en skog. Be skogsägaren komma ut och kratta? Inser du inte hur dumt det låter. Vill man inte ha löv på sin tomt får man givetvis kratta själv.
Skogaägaren får givetvis fälla alla träd så att angränsande villaägare slipper någon timmas räfsande. 🙄

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skogaägaren får givetvis fälla alla träd så att angränsande villaägare slipper någon timmas räfsande. 🙄
Skogsägaren får inte utan vidare fälla alla träd (skogsvårdslagen är rätt tydlig på den punkten)

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
P
Bor man så det är skog brevid så är det knappast nån som bryr sig om man tar lövblåsen och blåser tillbaka löven i skogen en liten bit.. har man inga egna träd och alla löv kommer därifrån så är det normalt sett ingen som bryr sig. särskillt inte av stora markägare

Och har ens granne en hel skog på tomten och alla dennes löv blåser inte till mig och jag inte har träd själv skulle jag inte tveka att blåsa tillbaka dom där heller.. är det "bara lite löv som blåser runt" så är det samma åt båda håll..

Sen får man kanske välja tillfället när dom "blåser tillbaka" med omsorg för att slippa onödig friktion

En bra lövblås löser mycket problem med löv

P Pannelie skrev:
Jag tycker att grannen själv ska erbjuda sig att kratta
Har samma problem med en granne vars löv ligger över Hela vår tomt
Bara Vår tomt!🥸
Satan och jag har hundratals med träd som lämnar blad o barr överallt.

Unikt namn
K kortis skrev:
Satan och jag har hundratals med träd som lämnar blad o barr överallt.
Det är bara att vässa krattan och bege dig till första bästa curlade 90talist omedelbart. :/

• Gilla
  • Älska
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är bara att vässa krattan och bege dig till första bästa curlade 90talist omedelbart. :/
Fast det bör väl räcka med att det är en granne? Eller hur långt rör sig ansvarsområdet?

Unikt namn
T TypRätt skrev:
Fast det bör väl räcka med att det är en granne? Eller hur långt rör sig ansvarsområdet?
Ungefär så långt vinden blåser.
Men sen får du lägga till de som blir proxykränkta.

Listan kan bli lång...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ok men efter som det då råder stor osäkerhet så vill jag bara kolla om det är ok om även lata 80-talister får hävda sig påverkade av dessa löv? Kan nog faktiskt vara så att några av löven o barren på min tomt just skulle kunnat komma från dessa trän i fråga, typ.

G Gunna 1 skrev:
Det verkar bli mycket av paj kastning här. Tänker att om någon vill ha svar på nån fråga och kikar ser detta att dom inte vill fråga dom vill inte bli in blandade i paj kastning.
Bra att jobba i trädgården inte glo på sport alla dagar ha en kompost till löven

• Gilla
kortis
  • Laddar…
G Gunna 1 skrev:
Det verkar bli mycket av paj kastning här. Tänker att om någon vill ha svar på nån fråga och kikar ser detta att dom inte vill fråga dom vill inte bli in blandade i paj kastning.
Särskilt seriöst är det inte i denna grupp. Det är en sport här att förvränga inläggen. Dom samlar poäng på inläggen. Vill du ha råd så är de mesta svaren okunniga.

J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Använd jordabalken. Där stipuleras att tomt ska skötas så att den inte utgör fara eller olägenhet för intillboende. Står dom så att dom kan falla på din tomt är det ett faromoment och löven är definitivt en olägenhet.
Jag hade ett liknande problem med en granne som hade två höga träd precis i tomtgränsen och risken att dom vid nerblåsning skulle skada t.ex ett växthus och pool på min tomt.
Pratade med grannen först som var motsträvig, men då tog jag hit kommunrepresentant som skrev ett rekommedationsbrev med hänvisning till jordabalken till grannen och då åkte träden ner.
Du har rätt att efter påstötning och en respittid på säg 6 månader kapa överhängande grenar om grannen inte vill.
Vissa tycker att det bara är att kratta, men så kul är det inte. Efter några år med en halvfull normalstor släpkärra med lövhäck så åkte en annan grannes lönngrenar. Det blev en jäkla skillnad.
Sedan kommer vissa här att gnägfa om grannsämja, men den sämja som erfordrar att jah ska sköta grannens höstbestyr i trädgården ger jag inte mycket för. Det åligger väl grannen i lika hög grad att göra sin del, i detta fall att fälla höriskträd.
Vi är inte osams ännu. Grannen insåg att det var bättre att träden kom ner.

Samtidigt som de flesta vill bo i uppvuxna villaområden med träd och grönska, så vill ingen ha löven på sin egen tomt..

• Ledsen
hsd
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Använd jordabalken. Där stipuleras att tomt ska skötas så att den inte utgör fara eller olägenhet för intillboende. Står dom så att dom kan falla på din tomt är det ett faromoment och löven är definitivt en olägenhet.
Jag hade ett liknande problem med en granne som hade två höga träd precis i tomtgränsen och risken att dom vid nerblåsning skulle skada t.ex ett växthus och pool på min tomt.
Pratade med grannen först som var motsträvig, men då tog jag hit kommunrepresentant som skrev ett rekommedationsbrev med hänvisning till jordabalken till grannen och då åkte träden ner.
Du har rätt att efter påstötning och en respittid på säg 6 månader kapa överhängande grenar om grannen inte vill.
Vissa tycker att det bara är att kratta, men så kul är det inte. Efter några år med en halvfull normalstor släpkärra med lövhäck så åkte en annan grannes lönngrenar. Det blev en jäkla skillnad.
Sedan kommer vissa här att gnägfa om grannsämja, men den sämja som erfordrar att jah ska sköta grannens höstbestyr i trädgården ger jag inte mycket för. Det åligger väl grannen i lika hög grad att göra sin del, i detta fall att fälla höriskträd.
Vi är inte osams ännu. Grannen insåg att det var bättre att träden kom ner.
Det var ju skillnad på det ärendet och löv som blåser in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.