79 776 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
ror att allt det du räknade upp är orsaken , löven är bara symptomenM Millanmagia skrev:Du menar att grannarna inte uppför sig som man vill att de ska göra?
Många blir gamla tidigt, andra åldras inte alls utan rycker på axlarna.
Jag avundas denne man vars stora problem i livet verkar vara löv i trädgården.
Inga sjukdomar, dödsfall, olyckor, arbetslöshet, psykisk ohälsa, problem med barnen, problem med föräldrar, bostadslös, problem med alkohol, problem med kärleken... Nej problemet är grannes löv. Lyckost!
Det finns ju en kvarterts och byns sura gamla gubbe i varje by / kvarter så känner man att man börjar bli gammal och arg och dessutom får lite för mycket fritid vid pensionering brukar ju inte sällan skapa dessa sur gubbar som gnäller och klagar på allt och anser att det är fel på alla utom dom själva.. inte sällan så blir det hela omgivningen som håller ihop mot surgubben om den passerar för många gränser och skapar för många konflikter. Det är ingen roll som nån önskar sig men det är ju tyvärr väldigt vanligt..
Än värre tenderar det att bli när man börjar hitta på egna regler och reta sig på alt och börjar konfrontera allt och alla som inte följer deras fantasi om moral som mest baseras på nån magkänsla från förr.. Att man försöker få allt som inte passar deras världsbild till "olagligt"
Viktigt att komma ihåg att finns det inget straff / påföljd som brukar dömmas ut för det man gnäller om så har man inte mycket till påtryckningsmedel och samtalet till polisen blir att dom gapskrattar efter surgubben lagt på och om det ens skrivs en anmälan så är den nedlagd innnan samtalet ens är över..😀
Undvik att bli kvarterets sura gubbe.. Det är nog det bästa tipset som kan ges , det slutar sällan lyckligt..😂
Än värre tenderar det att bli när man börjar hitta på egna regler och reta sig på alt och börjar konfrontera allt och alla som inte följer deras fantasi om moral som mest baseras på nån magkänsla från förr.. Att man försöker få allt som inte passar deras världsbild till "olagligt"
Viktigt att komma ihåg att finns det inget straff / påföljd som brukar dömmas ut för det man gnäller om så har man inte mycket till påtryckningsmedel och samtalet till polisen blir att dom gapskrattar efter surgubben lagt på och om det ens skrivs en anmälan så är den nedlagd innnan samtalet ens är över..😀
Undvik att bli kvarterets sura gubbe.. Det är nog det bästa tipset som kan ges , det slutar sällan lyckligt..😂
du missar det roligaP polaris78 skrev:Det finns ju en kvarterts och byns sura gamla gubbe i varje by / kvarter så känner man att man börjar bli gammal och arg och dessutom får lite för mycket fritid vid pensionering brukar ju inte sällan skapa dessa sur gubbar som gnäller och klagar på allt och anser att det är fel på alla utom dom själva.. inte sällan så blir det hela omgivningen som håller ihop mot surgubben om den passerar för många gränser och skapar för många konflikter. Det är ingen roll som nån önskar sig men det är ju tyvärr väldigt vanligt..
att vara omgivningens sura gubbe är det roligaste som finns
nja i dom flesta villaområden /byar så brukar dom snabbt få mer problem än dom orkar med.. iaf i dom områden jag känner till.. kreativiteten på folk i omgivningen , när dom inser att surgubben flyger i taket över allt tänkbart brukar roa vissa..som då skapar lite extra åt dessareturen skrev:
Det finns så många sätt att jävlas med folk särskilt om dom är lättretade som ligger utanför straffbart och eller är nära omöjligt att lyckas bevisa och lagföra, eller helt enkelt stör men inte är straffbart..
några av dom roligare exemplen man hört om är ju där folk har vägar förbi gården och försöker hindra folk att använda / följa vägen.. och några lustigkurrar skapar motionsrundor/ orienteringsrundor , mtb rundor som passerar där och nästa sommar så rapporteras det in flera som sett ovanliga fåglar så denna sommar hade dåren även massor med fågelskådare springande där hela sommaren.. från att ha ganska få passeringar om året av mest bybor så har han nu säkert 20 dubblar eller mer antalet personer som rör sig över hans gårdsplan.. Allt för han skällde på några som tröttnade på hans idiotbeteende
Då kan jag berätta en anekdot… när jag var ung och började plugga på högskola i Göteborg så flyttade jag ihop med 2 kompisar i en lägenhet.M Millanmagia skrev:Du menar att grannarna inte uppför sig som man vill att de ska göra?
Många blir gamla tidigt, andra åldras inte alls utan rycker på axlarna.
Jag avundas denne man vars stora problem i livet verkar vara löv i trädgården.
Inga sjukdomar, dödsfall, olyckor, arbetslöshet, psykisk ohälsa, problem med barnen, problem med föräldrar, bostadslös, problem med alkohol, problem med kärleken... Nej problemet är grannes löv. Lyckost!
Längst ner hade vi en granne som verkade trevlig… jobbade på sjöräddning berättade han och gjorde räddningar med helikopter.
Så en höstdag stod han och krattade löv, när vi gick förbi bad han oss hjälpa honom någon dag. Vi tre grabbar i 20årsåldern tyckte det var konstigt att man krattade lön i en hyresrätt.
Senare samma dag knackade det på dörran och grannen står utanför med en brandyxa och ropade att om vi inte kommer ut och krattar löv så slår han ihjäl oss. Vi ringde polisen som sa att vi skulle ringa om det blev värre. Jag frågade om det vara före eller efter han slått ihjäl oss men poliskvinnan uppskattade inte min kommentar.
Iaf försvann han, han var en känd alkis och mytoman som det förmodligen var väldigt synd om men vi blev livrädda.
Det jag vill säga med det är att man faktiskt kan ha problem med både löv och spriten…
Det beror väl lite på HUR sura gubbarna är. Det KAN ju vara så att gubben slår slint och börjar slå sönder fönster och sätter eld på saker. Visserligen så kanske han blir dömd för något men det skiter han väl i och det är motparten som står där med sönderslagna fönster och uppbrunna skjul / bil / etc. Bara jävlas med dom som du vet hur dom skulle svara.P polaris78 skrev:nja i dom flesta villaområden /byar så brukar dom snabbt få mer problem än dom orkar med.. iaf i dom områden jag känner till.. kreativiteten på folk i omgivningen , när dom inser att surgubben flyger i taket över allt tänkbart brukar roa vissa..som då skapar lite extra åt dessa
Det finns så många sätt att jävlas med folk särskilt om dom är lättretade som ligger utanför straffbart och eller är nära omöjligt att lyckas bevisa och lagföra, eller helt enkelt stör men inte är straffbart..
några av dom roligare exemplen man hört om är ju där folk har vägar förbi gården och försöker hindra folk att använda / följa vägen.. och några lustigkurrar skapar motionsrundor/ orienteringsrundor , mtb rundor som passerar där och nästa sommar så rapporteras det in flera som sett ovanliga fåglar så denna sommar hade dåren även massor med fågelskådare springande där hela sommaren.. från att ha ganska få passeringar om året av mest bybor så har han nu säkert 20 dubblar eller mer antalet personer som rör sig över hans gårdsplan.. Allt för han skällde på några som tröttnade på hans idiotbeteende
hämnden blir desto ljuvareP polaris78 skrev:nja i dom flesta villaområden /byar så brukar dom snabbt få mer problem än dom orkar med.. iaf i dom områden jag känner till.. kreativiteten på folk i omgivningen , när dom inser att surgubben flyger i taket över allt tänkbart brukar roa vissa..som då skapar lite extra åt dessa
Nu har jag inte läst allt, det är drygt 40 "sidor" nu.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Jag brukar suga upp en del med lövsugen när de är torra och samla i backar, detta använder jag som strö i komposterna resten kör jag över med min gräsklippare utan uppsamlare och då blir löven småbitar som stannar i gräsmattan och blir mylla med hjälp av maskarna.
Lite jobb men det blir till nytta i längden, kanske kan det funka med robotklippare om det passar på din tomt.
Det beror på hur mycket man har i pension om man ska kunna anlita hantverkare. Går man redan med förlust varje månad med flera tusen, så är frågan om man ska hyra in en tjänst som kostar flera tusen att anlita.A AndersS skrev:Det är då man får överväga att köpa det som tjänst och ålder behöver inte enbart vara avgörande utan även andra orsaker. Vi har ordnat så att en enmansfirma kan komma och fixa hos svärföräldrarna, brukar vara lite iordningställande på våren och sedan höstarbeten, samt ogräsrensade under säsong. Gräset tar en robotklippare hand om.
Ja, det är svårt att lösa om pension och ev. besparingar inte täcker boendekostnad.J JB581 skrev:
Ta inte illa upp men det verkar som betydligt större problem att försöka lösa än 5-10 säckar löv/år att lägga kraft och krut på.
Ibland lägger man fokus på det "inte så viktiga" istället för att ta tag i de verkliga problemen, bara för att det känns mera hanterbart.