79 779 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
nja det beror väl lite på definitionen.. frågar man en 93 åring ,en 45 åring och en 19 åring tex om vad som är "normalt folkvett och vanligt hyfs" i olika situationer så tror jag du kommer få rätt olika svar när man börjar ge följdfrågor som utvecklar det hela vidare. tyvärr tror jag rätt många problem mellan grannar delvis bottnar i det här..Alfredo skrev:
Att man har helt olika syn på vad dom är normalt och när man har förnedrat grannen rejält.. Blandar vi sen in olika kulturella bakgrunder och traditioner i det hela så blir det ännu värre skillnader och alla anser att deras sätt är det "rätta"
Det är ju skönt att vi har lagar som inte ändras hipp som happ. Det är ju samma lagar som gäller oavsett vilken ålder man har och vilken kultur man kommer ifrån. 😊P polaris78 skrev:nja det beror väl lite på definitionen.. frågar man en 93 åring ,en 45 åring och en 19 åring tex om vad som är "normalt folkvett och vanligt hyfs" i olika situationer så tror jag du kommer få rätt olika svar när man börjar ge följdfrågor som utvecklar det hela vidare. tyvärr tror jag rätt många problem mellan grannar delvis bottnar i det här..
Att man har helt olika syn på vad dom är normalt och när man har förnedrat grannen rejält.. Blandar vi sen in olika kulturella bakgrunder och traditioner i det hela så blir det ännu värre skillnader och alla anser att deras sätt är det "rätta"
Det betyder att de utan ”folkvett” lätt får en uppförsbacke i sina grannrelationer. 😊
Jag tror du har tvärfel, hade det inte funnits lagar hade grannrelationerna sett väldigt annorlunda ut, inklusive din, om jag får gissaAlfredo skrev:
Helt klart har ju den äldre delen av befolkningen stora svårigheter med att hantera den nyvunna åsikts- och yttrandefriheten som kom med internet. Det är inte 20- och 30-åringar vi har problem med på fronten "hat och hot" s a s.Alfredo skrev:
Alfredo skrev:
Lagar hjälper inte alltid när grannen är obildad och narcissist!Nissens skrev:
Maskarna tar hand om löven och därmed blir det näring för markenAlfredo skrev:
Många i tråden framför detta argument men stämmer det? Jag vet inte, men många andra verkar i stället anse att i princip all näring i löven har dragits tillbaka till trädet så att de nedfallna löven är i det närmaste tomma på näring.
Jag personligen har ingen aning om vilken åsikt som bäst beskriver lövens näringsinnehåll och googlar man blir man inte mycket klokare...
Du får väl kapa de grenar som hänger in över din tomt?J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör vi när en luftvärmepump ramlat ner från väggen.
Värmepumpar -
När gör man värdering?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Konstigt tryckfall när värmepannan gör varmvatten
Värmepumpar -
Hur gör jag när hyresgästerna flyttat utan att säga upp kontraktet och lämnat kvar saker?
Juridik -
Varför rinner inte vattnet undan i handfatet men gör det när jag lyfter ut slangen från avloppsröret?
Vatten & Avlopp