79 805 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Det kan eventuellt bero på grannskapets vedeldning enligt granntråden.A ajn82 skrev:
Redigerat:
De stora ekarna och även de flesta andra träden i kvarteret har nu släppt merparten av sina löv och i år klarade vi oss då det blåst från rätt håll. Men vår egen ek har bara släppt lite och mycket kan hänga kvar till våren, det är den som i år gav en skörd på 300-400L ekollon.
Frågan är om det är löveldningen som ger demensen eller om demensen som ger löveldningen. Jag tror en del på det senare. Det är nästan alltid äldre där demensen har börjat verka som ryker ned grannskapet med att elda fuktiga löv. När demensen kommer krypande sjunker förmågan att läsa av omgivningen och vad som är socialt acceptabelt i grannskapet.A AndersS skrev:
Om man ryker ned grannskapet med att elda fuktiga löv så skiter man nog totalt i de flesta i sin omgivning. Ett tecken på begynnande demens. Om man inte var lika hänsynslös som ung. Jag skulle alltså inte kalla hänsynslöshet för självförtroende.A Abies koreana skrev:
Det är ju när man blivit äldre man har tid att fixa saker "lite" bättre så man inte stör sina grannar, åtminstone hos oss, men lider ännu inte av någon demens såvida jag inte glömt bort att jag har det.👍
När du börjar märka att du blir arg på grannarna på ett sätt som du inte blev som ung för små detaljer i vardagen. Eller att någon som har känt dig länge berättar det för dig. Då har du första indikationen på din kommande åldersdemens. Det behöver inte betyda att den kommer hinna bli allvarlig under din kvarvarande livstid men ditt nervsystem kommer inte att börja fungera bättre och snabbare med åren. Tyvärr.A AndersS skrev:
Att man som gammal lättare blir arg på grannarna och kanske andra som man tycker uppför sig dåligt kan bero på att man inte inte orkar med allt tjafs och fel som görs. Man börjar att inse att man kan ha få år kvar och vill slippa dumheter.Claes Sörmland skrev:
När du börjar märka att du blir arg på grannarna på ett sätt som du inte blev som ung för små detaljer i vardagen. Eller att någon som har känt dig länge berättar det för dig. Då har du första indikationen på din kommande åldersdemens. Det behöver inte betyda att den kommer hinna bli allvarlig under din kvarvarande livstid men ditt nervsystem kommer inte att börja fungera bättre och snabbare med åren. Tyvärr.
Det naturliga är väl då att man drar sig tillbaka. Inte att man skapar vendettor eller blir irrationellt arg. Det indikerar en biologisk kognitiv nedgång. Drabbar de flesta av oss om vi får leva så länge.B Bengt Numelin skrev:
flytta till lägenhet i ditt fallJ JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Jag gör tvärtom, fokuserar på det som är roligt, vill inte bli en grinig gubbe. Det är bättre att vårda åren när det blir färre kvar.B Bengt Numelin skrev:
Lite löv är inte värt att reta upp sig på.
Redigerat:
Du menar att grannarna inte uppför sig som man vill att de ska göra?B Bengt Numelin skrev:
Många blir gamla tidigt, andra åldras inte alls utan rycker på axlarna.
Jag avundas denne man vars stora problem i livet verkar vara löv i trädgården.
Inga sjukdomar, dödsfall, olyckor, arbetslöshet, psykisk ohälsa, problem med barnen, problem med föräldrar, bostadslös, problem med alkohol, problem med kärleken... Nej problemet är grannes löv. Lyckost!