79 776 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
1000 liter lönnlöv blir det inte mycket kvar av efter kompostering.S Solvide skrev:Avsikten är dock definitivt komma med relevanta fakta och att inte lämna inkorrekta råd. Som i detta fall att TS kan kompostera löven när båda av TS uppgivna sorterna är direkt olämpliga för kompostering!
Inte heller mängden löv han talar om lämpar sig särskilt väl i liten villaträdgård. 1000 liter löv nu plus förväntat 500 liter till innan träden fällt färdigt plus att det ska blandas med annan kompost? Börjar likna industrikompostering då typ....
Öppet i en villaträdgård blir det lätt den mängden löv en ohygienisk grogrund för diverse olämpliga saker istället. Särskilt om man gör det med fel löv som det skulle bli i det här fallet. 🥴
Vår stora lönn lämnar varje höst betydligt mer löv, en del hamnar på vår tomt, en del på grannars tomter, en del på omgivande odlingsmark.
Dock så blir det alltid ett antal m3 löv kvar på vår tomt som reduceras till ca 10% kvarvarande volym efter "överkörning" med gräsklipparen. Av den återstående 10% volymen räfsas ca hälften upp och komposteras, återstående 5% blir kvar i gräsmatta och rabatter över vintern och är spårlöst borta till våren.
Kompostjorden från lönnlöv och annat trädgårdsavfall blir utmärkt jordförbättring i trädgården, Ca 200 l/år. I vårt tycke minst lika bra som "köpejord"
Varför ta ner båda träden? En halvering sav öven vore redan det bra.K Kane skrev:
Tänk efter ihop med grannen vilket som vore bäst att behålla.
För min del skulle jag välja eken om de båda är välväxta. Lönnar sprider sig mycket mer och har väl fler löv.
Det beror på hur gammal du är när du ska räfsa!K Kadabra skrev:
Men... Du har även åldern inne att du har fått lite erfarenhet. Behöver du se det som ett problem? Kan du inte bara strunta i de och försöka tänka på ett annat sätt?J JB581 skrev:
Jag har haft lite problem med hälsan en tid, har fått prioritera med vad jag vill.
En vildvuxen trädgård har även den en skönhet som man kan uppskatta.
Det är då man får överväga att köpa det som tjänst och ålder behöver inte enbart vara avgörande utan även andra orsaker. Vi har ordnat så att en enmansfirma kan komma och fixa hos svärföräldrarna, brukar vara lite iordningställande på våren och sedan höstarbeten, samt ogräsrensade under säsong. Gräset tar en robotklippare hand om.J JB581 skrev: