P PHPersson skrev:
Det spelar ingen roll när trädet planterades så långe det inte är skyddat av sin ålder.
OT: träd blir inte automatiskt skyddade för att de uppnår nån viss ålder..

F fribygg skrev:
OT: träd blir inte automatiskt skyddade för att de uppnår nån viss ålder..
Ett generellt tips kan väl vara att kontakta Länsstyrelsen innan man ger sig på stora träd.

P PHPersson skrev:
Ett generellt tips kan väl vara att kontakta Länsstyrelsen innan man ger sig på stora träd.
Ett annat generellt tips till TS är att sköta sitt eget och låta grannarna ha sina träd ifred.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Avsikten är dock definitivt komma med relevanta fakta och att inte lämna inkorrekta råd. Som i detta fall att TS kan kompostera löven när båda av TS uppgivna sorterna är direkt olämpliga för kompostering!
Inte heller mängden löv han talar om lämpar sig särskilt väl i liten villaträdgård. 1000 liter löv nu plus förväntat 500 liter till innan träden fällt färdigt plus att det ska blandas med annan kompost? Börjar likna industrikompostering då typ....
Öppet i en villaträdgård blir det lätt den mängden löv en ohygienisk grogrund för diverse olämpliga saker istället. Särskilt om man gör det med fel löv som det skulle bli i det här fallet. 🥴
1000 liter lönnlöv blir det inte mycket kvar av efter kompostering.
Vår stora lönn lämnar varje höst betydligt mer löv, en del hamnar på vår tomt, en del på grannars tomter, en del på omgivande odlingsmark.
Dock så blir det alltid ett antal m3 löv kvar på vår tomt som reduceras till ca 10% kvarvarande volym efter "överkörning" med gräsklipparen. Av den återstående 10% volymen räfsas ca hälften upp och komposteras, återstående 5% blir kvar i gräsmatta och rabatter över vintern och är spårlöst borta till våren.
Kompostjorden från lönnlöv och annat trädgårdsavfall blir utmärkt jordförbättring i trädgården, Ca 200 l/år. I vårt tycke minst lika bra som "köpejord"

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har du pratat med grannen om problemet? För det är ditt tyvärr men han kanske kan tänka sig att ta ner de 2 träden eller hjälpa till med krattningen.
Varför ta ner båda träden? En halvering sav öven vore redan det bra.
Tänk efter ihop med grannen vilket som vore bäst att behålla.
För min del skulle jag välja eken om de båda är välväxta. Lönnar sprider sig mycket mer och har väl fler löv.

M maria01 skrev:
fans inte träden där ni gick på visningen?
Av flera skäl är det bättre att utesluta inte:
Fanns träden där när ni gick på visnigen?

Jösses, inte en gång till...

• Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jösses, inte en gång till...
Trädtrådar är långlivade som ekar…

• Haha
Roga1337
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Trädtrådar är långlivade som ekar…
Tråden blir nog snart skyddad av länsstyrelsen.

• Haha
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Nu börjar tulpanträdet gå över i gult och tappar lite löv. Får man önska lite höstvindar så det blåser in till grannarna?
Men jädrar, då får jag kanske in deras eklöv "tänkte inte det".
Tulpanträd med gulnande löv, några tappar till marken, mot en grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
kashieda
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
Har sex stora ekar utanför tomtgräns, STORA,.njuter varje dag av deras prakt.
ooo ja tycker även att fallna löv är vackra.
Räfsat o ätit en jättestor portion äpplekaka med vaniljsås.
Om fallna löv är största problemet så blir jag fundersam !
Det beror på hur gammal du är när du ska räfsa!

J JB581 skrev:
Det beror på hur gammal du är när du ska räfräfsa!
Men... Du har även åldern inne att du har fått lite erfarenhet. Behöver du se det som ett problem? Kan du inte bara strunta i de och försöka tänka på ett annat sätt?

Jag har haft lite problem med hälsan en tid, har fått prioritera med vad jag vill.

En vildvuxen trädgård har även den en skönhet som man kan uppskatta.

J JB581 skrev:
Det beror på hur gammal du är när du ska räfsa!
Det är då man får överväga att köpa det som tjänst och ålder behöver inte enbart vara avgörande utan även andra orsaker. Vi har ordnat så att en enmansfirma kan komma och fixa hos svärföräldrarna, brukar vara lite iordningställande på våren och sedan höstarbeten, samt ogräsrensade under säsong. Gräset tar en robotklippare hand om.

• Gilla
Kadabra
  • Laddar…
Här är ett alternativ, en lövsug med kärra som jag såg idag.👍
Lövsug med kärra från Kubota i arbete på en gata, slang suger löv från marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Här är ett alternativ, en lövsug med kärra som jag såg idag.👍
[bild]
Men... den kommer att lämna hjulspår på TS golfgreen 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.