L lbgu skrev:
men jag tycker att en massa övriga begränsningar är minst lika tokiga. Men dessa begränsningar verkar du tycka vara mer ok av någon anledning.
Varför drar du någon slutsats om vad jag tycker i ämnen som inte diskuteras i tråden? 🤔 Drar du utifrån trådens diskussion kring tolkningen av JB 3:2 även andra slutsatser om mig och vad jag tycker i olika frågor? Framgår det exempelvis vilken maträtt jag tycker bäst om eller huruvida jag föredrar rött eller vitt vin?

P PHPersson skrev:
De gör dem redan…
Allra helst skulle jag vilja att man betalar för sig själv, men att titta på hur kommunen av ren idioti strösslar våra pengar på skit så är nog byggloven en piss i havet.
En gratis kommunal trädrådgivning är en riktigt dålig ide som hör hemma i papperskorgen!
Att de redan "strösslar våra pengar" är inte nån acceptabel anledning att höja skatterna.

G gaidin skrev:
Men grannarna begränsar ju inte godtyckligt ditt poolbygge på samma sätt de skulle kunna göra genom att plantera träd i din tomtgräns som de sedan inte tillåter dig att skära rötterna på.
Det är väl lika godtyckligt som att de säger nej till att ge ett behövligt grannmedgivande för något. Sen krävs det ju rätt lång tidshorisont för att man ska plantera ett träd för att hindra ett poolbygge så bara det scenariot låter rätt krystat. Vem tänker i stil med: "Vi planterar det här trädet så att vi om 10+ år kan hindra grannen att bygga en pool."

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför drar du någon slutsats om vad jag tycker i ämnen som inte diskuteras i tråden? 🤔 Drar du utifrån trådens diskussion kring tolkningen av JB 3:2 även andra slutsatser om mig och vad jag tycker i olika frågor? Framgår det exempelvis vilken maträtt jag tycker bäst om eller huruvida jag föredrar rött eller vitt vin?
Det var du tyckte det var upprörande att en granne kunde begränsa din tomtanvändning. Jag bara påpekade att grannen redan kan göra det på en massa andra sätt alltså verkar myndigheterna gilla att grannar ska kunna begränsa tomtanvändning. Sen att du drar det till ifall du föredrar rött eller vitt vin har jag lite svårt att förstå. Men du föredrar kanske rosa vin ;)

L lbgu skrev:
Det var du tyckte det var upprörande att en granne kunde begränsa din tomtanvändning.
Jag får väl försöka igen och förhoppningsvis vara tydligare. Ja, jag tycker det vore väldigt märkligt om en fastighetsägare skulle kunna påverka andra fastighetsägares möjligheter att nyttja sina fastigheter genom att plantera växtlighet på sin fastighet. Det skulle bland annat leda till en "kapplöpningsrisk" där den som agerar först får en fördel jämfört med de som agerar långsammare. Det känns helt oförenligt med svensk rättstradition.

Att lagstiftning/regelverk ibland är sådan att åsikter från ägarna av grannfastigheter kan påverka möjligheterna att nyttja en fastighet är en helt annan sak och inget som har diskuterats eller, tycker jag, hör hemma, i denna tråd.

L lbgu skrev:
Jag bara påpekade att grannen redan kan göra det på en massa andra sätt
Nej du påpekade inte bara. Du påstod, helt utan grund, att jag hade vissa åsikter kring detta. Du skrev "Men dessa begränsningar verkar du tycka vara mer ok av någon anledning.", vilket är rena påhitt från din sida.

Men vi kanske kan skippa detta sidospår till sidospåren... 🤔

F fribygg skrev:
Den kommunala "kostymen" behöver bli mindre, vi ska INTE ha fler tjänstemän att försörja med våra skattepengar.

Låt fastighetsägarna själva bekosta det som behöver göras.
Och inte kommer de ut och tar hand om ts löv från grannens träd.😉

F fribygg skrev:
En gratis kommunal trädrådgivning är en riktigt dålig ide som hör hemma i papperskorgen!
Att de redan "strösslar våra pengar" är inte nån acceptabel anledning att höja skatterna.
Kan hålla med sig men då anser jag att det finns rätt så mycket annat som borde betalas av medborgarna. Tex dagis… men nu är vi så OT så kanske skall hålla oss till träd.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ärligt talat ...
Man börjar uppskatta träden, för skuggan de ger, eller de vackra höstfärgerna, eller för att det blir ett rikare fågelliv eller något.
Du har ju tydligen själv träd på tomten, så något värde i träd verkar du ju se.

Det är den enkla och faktiskt trevliga lösningen.

Annars så är det bara att knyta handen hårt i fickan alternativt att kasta pengar på problemet, vilket i princip har två lösningar, köp grannfastigheten (eller alla grannfastigheter som du vill styra över) eller köp tjänsten att ta bort löv.

Sen kan du alltid gå den kriminella vägen, och döda träden en mörk natt, eller så kan du börja med stöd av JB börja kapa grenar och rötter som passerar tomtgränsen, men det har du endast lagstöd för ifall den är till olägenhet för dig, så det kan ev sluta med att du blir skadeståndsskyldig.

Javisst, sen kan du väl även börja snacka med grannen, ev härja, men tänk på att dina försök att styra vad grannen gör på sin mark kommer antagligen inte tas mer väl emot än vad du själv skulle tycka om att grannar har åsikter om din tomt, eller vad du gör där.
Här är en som inte gick den lagliga vägen...https://www.kristianstadsbladet.se/ostra-goinge/fangad-pa-film-har-saboterar-han-grannens-trad/

J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Lövblås? Back at ya.

J
J JB581 skrev:
Inte så kul att räfsa när man passerat 70 och har 2 egna lönnar dessutom.😆Fast lövblås sa du. Jag kan alltid skylla på vinden och blåsa in dem till grannen i retur.🙄😆😆
Får man göra så, altså blåsa "tillbaka" löv som fallit till den som har trädet?

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tveksamt, vad jag förstår övergår ägandet av löven till den som äger marken där de landar. Således borde man inte få kasta in sina egna löv till grannen.
Frågan är såklart då om löv kan ses som nedskräpning men förmodligen.

R Rolfan skrev:
Här är en som inte gick den lagliga vägen...[länk]
Han kan väl bara hävda att träden böjde sig över på hans mark men att de böjdes tillbaka efter att han kapat stammen. Vissa som inte är pålästa tror att lagstiftaren tänkte att även stammen var ok att kapa om den stack över till grannen men vi som är bekanta med lagstiftaren vet att lagstiftaren inte tänkte så ;). Men hävda går hu alltid och testa.

J
Vi tog ned en gigantisk lönn som stod på vår tomt. Det kostade om jag minns rätt nästan 40.000, för kanske 8 år sen. Tog flera dagar för 2-3 arborister.

Mängden löv som kom från den och iom den stod nära huset så hamnade också en stor mängd i takavvattningen gjorde att det tyvärr var nödvändigt. Det var ett ståtligt träd som planterades när huset byggdes för mer än 100 år sedan.

Träd är fina, men genererar ett enormt jobb varje höst.

P PHPersson skrev:
Frågan är såklart då om löv kan ses som nedskräpning men förmodligen.
Knappast nedskräpning men troligen skadegörelse eller möjligen något annat miljöbrott. 😉

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nej, det får man inte.
De löven som är på din mark är dina, du får gärna skänka dom till andra men inte mot deras vilja.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.