J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Jag kör en lövblås/lövsug från Jula, MEEC. När löven är torra så suger jag upp dem, då slår lövsugen sönder dem. Av en kubik blir det bara en liten hink kvar.

Så då blir det inte så mycket att ta hand om.

P PHPersson skrev:
Ja... men uppenbarligen gör inte alla samma tolkning och eftersom den kan tolkas olika bevisligen vet vi inte med säkerhet hur utfallet vid en ev. rättegång skulle se ut. Speciellt prekärt kan det bli just om saker skadas av handlingen, trädet dör, grannens egendom går sönder... vem bär ansvaret? Jag känner mig inte alls säker på det.
Om trädet skadas av en tillåten handling finns det ju inget brott, således inga åtal eller stämningar.

Om man skall gräva i tomtgräns och kapar hälften av alla rötter från t ex en tall så att den tappar motståndskraft mot en storm och välter är det trädägarens fel om hen var medveten om att rötterna är kapade och ändå låtit trädet stå. Det anses som vårdslöst att låta ett träd stå om man vet om att det är svagt eller skadat. Faller det in på grannens hus är det ägaren av trädet som blir skadeståndsansvarig för den skadan även om det husägaren som kapat rötterna.

Det är så jag tolkar de olika lagarna som berör ett sådant fall.
Det diskuterades i en annan tråd här och den stora diskussionen handlade mer om i vilken riktning trädet skulle falla än om den juridiska problematiken.

Som Alfredo skriver so vore det ju orimligt om jag inte fick använda min fastighet p g a att en granne har en gran på sin fastighet.

Jag både känner mig säker på min tolkning och håller med om utfallet även om det kan låta ganska märkligt men det omvända vore ju ännu märkligare

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alternativet vore att en fastighetsägare genom plantering på sin fastighet kan begränsa rätten för andra fastighetsägare att nyttja sina fastigheter. Helt orimligt påstår jag.
Vad anser du om allt annat som din granne kan påverka när det gäller hur du vill utforma din tomt? Finns massor med saker som myndigheterna tycker att grannar ska få begränsa så med det tänket så är ju inte detta orimligare än mycket annat som grannar kan hindra.

A AndersS skrev:
[bild][bild]
Och nu lite kaffe efter att ha tuggat löv en andra gång, det som finns kvar på träden får bli kvar på marken till våren.
Gräsmatta med löv och träd i höstfärger, några löv ligger kvar på marken bland de gula löven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med höstlöv och träd i bakgrunden, några löv kvar efter gräsklippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Om man skall gräva i tomtgräns och kapar hälften av alla rötter från t ex en tall så att den tappar motståndskraft mot en storm och välter är det trädägarens fel om hen var medveten om att rötterna är kapade och ändå låtit trädet stå. Det anses som vårdslöst att låta ett träd stå om man vet om att det är svagt eller skadat. Faller det in på grannens hus är det ägaren av trädet som blir skadeståndsansvarig för den skadan även om det husägaren som kapat rötterna.

Det diskuterades i en annan tråd här och den stora diskussionen handlade mer om i vilken riktning trädet skulle falla än om den juridiska problematiken.

Som Alfredo skriver so vore det ju orimligt om jag inte fick använda min fastighet p g a att en granne har en gran på sin fastighet.

Jag både känner mig säker på min tolkning och håller med om utfallet även om det kan låta ganska märkligt men det omvända vore ju ännu märkligare
Jag tänker liksom du att eventuell skadeståndsfråga i praktiken är löst via 3 kap 2 § jordabalkens reglering.

Det lagstiftaren tänker sig är ju en process där den som ska kapa inträngande rötter som ger olägenhet och att detta kan ge skada på t ex trädet så att det blir instabilt är att trädets ägare får tid att genomföra åtgärden själv. Om detta inte sker får rötterna på den egna fastigheten kapas. Därmed är ju trädets ägare informerat och skadeståndsansvar blir inte aktuellt.

Sen lär ju inte detta öppna upp för att tingsrätten accepterar rättshaverism. Om man t ex uppsåtligen kapar trädets rötter just när stormen drar in så att det direkt faller och skadar grannens fastighet så lär man nog stå där med skadeståndsansvaret trots att man månader tidigare har bett grannen kapa rötterna.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker liksom du att eventuell skadeståndsfråga i praktiken är löst via 3 kap 2 § jordabalkens reglering.

Det lagstiftaren tänker sig är ju en process där den som ska kapa inträngande rötter som ger olägenhet och att detta kan ge skada på t ex trädet så att det blir instabilt är att trädets ägare får tid att genomföra åtgärden själv. Om detta inte sker får rötterna på den egna fastigheten kapas. Därmed är ju trädets ägare informerat och skadeståndsansvar blir inte aktuellt.

Sen lär ju inte detta öppna upp för att tingsrätten accepterar rättshaverism. Om man t ex uppsåtligen kapar trädets rötter just när stormen drar in så att det direkt faller och skadar grannens fastighet så lär man nog stå där med skadeståndsansvaret trots att man månader tidigare har bett grannen kapa rötterna.
Håller med helt!

Skadeståndet jag tänkte på var vid händelse att ägaren vet att rötterna kommer att kapas och fått chansen att göra det själv. Välter trädet ett halvår efter kapningen så är det trädets ägare som är vårdslös.

Men om man kapar två dagar innan en storm som är känd i prognosen dånar in så kan man ju misstänka ett uppsåt, särskilt om taket på det egna huset behöver bytas.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L lbgu skrev:
så med det tänket så är ju inte detta orimligare än mycket annat som grannar kan hindra.
Jo jag anser att det är helt orimligt att en granne ska kunna förhindra mig att exempelvis anlägga ett trädgårdsland eller bygga en pool genom att denne planterar växter på sin fastighet. Så tycker jag.

Alfredo Alfredo skrev:
Jo jag anser att det är helt orimligt att en granne ska kunna förhindra mig att exempelvis anlägga ett trädgårdsland eller bygga en pool genom att denne planterar växter på sin fastighet. Så tycker jag.
Tycker du det är rimligare att grannens synpunkter till kommunen kan påverka ifall du får bygglov eller ej? Eller tycker du det är rimligt att du inte får ställa en byggnad säg 4 meter från tomtgränsen utan grannens tillstånd. Missförstå mig inte, jag tycker också i grunden att man ska få göra vad man vill på sin egen tomt, men jag tycker att en massa övriga begränsningar är minst lika tokiga. Men dessa begränsningar verkar du tycka vara mer ok av någon anledning. Tyvärr lever vi i ett förmyndarsamhälle där staten anser sig ha rätt att detaljstyra våra liv.

G gaidin skrev:
Om trädet skadas av en tillåten handling finns det ju inget brott, således inga åtal eller stämningar.

Om vi drar det till sin spets… rötterna växer ytligt och det är uppenbart att det kommer att falla över huset direkt när de sågas av. Får man då fortfarande såga av rötterna? (Om grannen fått chansen själv men inte gjort det inom skälig tid?)?

L lbgu skrev:
Tycker du det är rimligare att grannens synpunkter till kommunen kan påverka ifall du får bygglov eller ej? Eller tycker du det är rimligt att du inte får ställa en byggnad säg 4 meter från tomtgränsen utan grannens tillstånd. Missförstå mig inte, jag tycker också i grunden att man ska få göra vad man vill på sin egen tomt, men jag tycker att en massa övriga begränsningar är minst lika tokiga. Men dessa begränsningar verkar du tycka vara mer ok av någon anledning. Tyvärr lever vi i ett förmyndarsamhälle där staten anser sig ha rätt att detaljstyra våra liv.
Det är två helt olika saker och går inte att jämföra.

Jämförelsen vore väl i så fall att jag bygger på grannens tomt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Om vi drar det till sin spets… rötterna växer ytligt och det är uppenbart att det kommer att falla över huset direkt när de sågas av. Får man då fortfarande såga av rötterna? (Om grannen fått chansen själv men inte gjort det inom skälig tid?)?
Varför inte? Grannen har fått chansen att reda ut sitt problem men vägrar göra det.
Nu står grävmaskiner här och jag skall börja gräva för min pool, grävaren kostar tusentals kronor per dag Och grannen har fått info ett halvår innan.

Hur kan det vara mitt problem att grannen har ett träd på sin fastighet som kommer att ramla ner på hans hus? Han får väl ta ansvar för sitt eget träd.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det är två helt olika saker och går inte att jämföra.
Varför? I båda fallen så handlar det ju om att grannens val begränsar vad du kan göra på din egen tomt.

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Varför inte? Grannen har fått chansen att reda ut sitt problem men vägrar göra det.
Nu står grävmaskiner här och jag skall börja gräva för min pool, grävaren kostar tusentals kronor per dag Och grannen har fått info ett halvår innan.

Hur kan det vara mitt problem att grannen har ett träd på sin fastighet som kommer att ramla ner på hans hus? Han får väl ta ansvar för sitt eget träd.
Intressant tanke, bland den mest egoistiska tanke jag hört men intressant

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Hoppas ts fortsätter läsa i tråden och ser vad 4-5 lövsäckar kan leda till.😂

• Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Varför? I båda fallen så handlar det ju om att grannens val begränsar vad du kan göra på din egen tomt.
Det är begränsningar för bebyggelse.
Jämförelsevis så skulle det regleras hur nära fastighetsgränsen man får ha träd i så fall.

Jag är inte riktigt sams med reglerna om bebyggelse nära tomtgräns heller men oftast är det ju inte grannens godtycke som begränsar, det är stadsplanering och bygglovsprocesser. Grannen har ju inget veto, tvärt om kan grannen godkänna något, inte förhindra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.