90 831 läst ·
699 svar
91k läst
699 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Jag copy pastar från Claes inlägg med lagtexten:P PHPersson skrev:"som tex en syrenhäck behöver man inte ens fråga ägaren innan man kapar rötter." har du något belägg för att man skall bete sig olika beroende vilken växt det är? Finns det en tabell över vilka växter man skall fråga grannen först eller inte?
Saken är den att jag håller med tex. Claes här men bara för det så är jag inte så dum att jag tror att min egen tolkning per automatik är den som skulle vinna laga kraft vid en rättegång. Ingen har såvitt jag vet kunna påvisa en prejudicerade dom åt varken ena eller andra hållet?
[Edit: ny text från källan då den andra innehöll stavfel]
”2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”
En syrenhäck som exempel tar ingen skada av att man gräver av delar av det och där av kan det inte uppstå någon ”skada av betydelse för honom”.
Nej det står absolut inget om skada på växtligheten! Det som står är "Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."T TypRätt skrev:
Det ska alltså tolkas som att växtens ägare drabbas av (ekonomisk) skada. Om en (i det närmaste) värdelös växt dör föreligger ingen (ekonomisk) skada.
Hypotetiskt skulle det kunna vara en enda syrenstam som grannen tycker är väldigt viktig att bevara för sin fina lila färg. men så dör denna enda stam. Återigen så hamnar vi i en situation som inte är helt solklart anser jag.T TypRätt skrev:Jag copy pastar från Claes inlägg med lagtexten:
”2§ Tränger rot eller gren in pà fastighet fran omrade intill denna och medför
detta olägenhet för fastighetens gare, fär denne taga bort roten eller grenen.
Omädets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra tgärden, om denna
kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”
En syrenhäck som exempel tar ingen skada av att man gräver av delar av det och där av kan det inte uppstå någon ”skada av betydelse för honom”.
Kan du kolla över din copy paste för det är så många stavfel eller har du skrivit av den?T TypRätt skrev:Jag copy pastar från Claes inlägg med lagtexten:
”2§ Tränger rot eller gren in pà fastighet fran omrade intill denna och medför
detta olägenhet för fastighetens gare, fär denne taga bort roten eller grenen.
Omädets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra tgärden, om denna
kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”
Jag vete fasen vad som hände där, nej jag markerade och kopierade texten från Claes inlägg på min iPhone men som du (och jag) noterade hade ju texten ändrats. Mycket skumt man undrar ju om det är någon integrerad AI i farten. Kopierade texten från Riksdagen.se i stället och editerade mitt inlägg.J Jansson69 skrev:
Ja jävlar va fel det blev där, skulle skriva hängrännor och stuprör men min febriga hjärna ville något helt annat 😅Nissens skrev:
Dessutom är det tallar och inte enar, febern börjar dock gå ner nu 😉
Ja, jo, jag har informerat och frågat om dom inte vill ta ner dem. Ska ta tag i det igen till våren, behöver kött på benen så att säga först om vad som gäller egentligen. Lyckligtvis är det en annan granne som är minst lika sur över tallarna som både skuggar, fäller kottar så deras robot mår lite si så där. Vi får helt enkelt gå ihop och göra något.
Jag är med på ditt resonemang och håller med men det jag försöker säga är att om inte växten ens skadas så kan det i princip aldrig bli något tall om att det uppstår en situation där betydande skada för ägaren har uppstått.Alfredo skrev:
Nej det står absolut inget om skada på växtligheten! Det som står är "Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."
Det ska alltså tolkas som att växtens ägare drabbas av (ekonomisk) skada. Om en (i det närmaste) värdelös växt dör föreligger ingen (ekonomisk) skada.
Är det 2025års version om att jag hade fel men mitt ego kan inte ta att jag gör fel så jag gör en omskrivning som låter bra?T TypRätt skrev:
Självklart, du har ingen rätt att odla saker på annans mark. Är du rädd om den får du väl ställa den med gott avstånd till grannfastigheten. Men oavsett vad den kostade så om den inte är känsligare än annan syren mår den inte dåligt av att få lite rötter (eller stammar) kapade, den är ju inte mycket sämre än parkslide på att skicka upp nya.P PHPersson skrev: