79 803 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Stuprännor och hängrör. 😂G Ganescha skrev:
Varför kapar du inte enarna? Det du behöver göra är att ge grannen en chans att kapa dom, gör hen inte det inom en rimlig tid du ansatt så har du rätt att kapa dom.G Ganescha skrev:
Du har ju lagen på din sida…
Jag har ju klistrat in både lagtext och propositionstext i tråden. Det är alltså en tjänst jag har särskilt har gjort för dig i denna fråga och ändå är du här och sprider felaktigheter. Bara att läsa:P PHPersson skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-stor-ek-1m-bort.563016/page-21#post-6418498
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-stor-ek-1m-bort.563016/page-21#post-6418508
Vad har jag sagt som är fel?Claes Sörmland skrev:
Du är väl inte så naiv att du tror att man vid en eventuell stämningsansökan från grannen bara mailar ditt inlägg och så slipper man rättegång?
Lawline tex. skriver:Claes Sörmland skrev:
"Det är ingen tillfällighet att lagen talar om rot och gren. En stam som hänger över en tomtgräns får man inte röra. Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Det skulle nämligen vara att likställa med att ta bort trädet helt."
Jag förstår att du kommer säga att de har fel men ändå =)
Och nu läser du lagtexten och propositionen som jag t o m har klistrat in i tråden för dig. Var står detta? Det är hela min poäng.P PHPersson skrev:Lawline tex. skriver:
"Det är ingen tillfällighet att lagen talar om rot och gren. En stam som hänger över en tomtgräns får man inte röra. Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Det skulle nämligen vara att likställa med att ta bort trädet helt."
Varför litar du på vad en juriststudent skrev 2014 på Lawline över lagtexten och propositionstexten? Var finner du stöd för din tro? Det spelar alltså ingen roll vad jag tror, du har bättre källor än mig att tillgå. I tråden!
Jag säger inte att jag tror på Lawline, min poäng är att frågan är juridiskt inte helt enkel eftersom det inte bara är en utan flera som gör helt olika tolkningar av lagen.Claes Sörmland skrev:
Du har fortfarande inte svarat på vad jag skriver och påstår som är fel? Menar du att jag inte får ifrågasätta det du säger?
Nu saknar ju ditt citat context om vart i processen den berörda personen är. Du får kapa rötter best fan man vill (hur ska du veta om trädet får en svampinfektion just pga den ena eller andra roten som kapas?). Det som står är att om växtligheten kan antas ta skada ska man i got tid ge ägaren möjlighet att själv ta bort rötterna, denne kanske vill suga bort jorden och böja in vissa på egen fastighet eller smörja på något antisvampklet på såren. Är det däremot en växttyp som inte tar skada av lite allmän luggning som tex en syrenhäck behöver man inte ens fråga ägaren innan man kapar rötter.P PHPersson skrev:Lawline tex. skriver:
Att man inte får ta bort stam blir också orimligt, vad gör man då istället, hamlar trädet i sin helhet?
Håller dock med om att det inte står uttryckligen att stam ingår men ingenstans står det något om att man inte får kapa så att trädet tar skada eller dör (efter att ägaren fått chansen att ombesörja det själv).
"som tex en syrenhäck behöver man inte ens fråga ägaren innan man kapar rötter." har du något belägg för att man skall bete sig olika beroende vilken växt det är? Finns det en tabell över vilka växter man skall fråga grannen först eller inte?T TypRätt skrev:Nu saknar ju ditt citat context om vart i processen den berörda personen är. Du får kapa rötter best fan man vill (hur ska du veta om trädet får en svampinfektion just pga den ena eller andra roten som kapas?). Det som står är att om växtligheten kan antas ta skada ska man i got tid ge ägaren möjlighet att själv ta bort rötterna, denne kanske vill suga bort jorden och böja in vissa på egen fastighet eller smörja på något antisvampklet på såren. Är det däremot en växttyp som inte tar skada av lite allmän luggning som tex en syrenhäck behöver man inte ens fråga ägaren innan man kapar rötter.
Att man inte får ta bort stam blir också orimligt, vad gör man då istället, hamlar trädet i sin helhet?
Håller dock med om att det inte står uttryckligen att stam ingår men ingenstans står det något om att man inte får kapa så att trädet tar skada eller dör (efter att ägaren fått chansen att ombesörja det själv).
Saken är den att jag håller med tex. Claes här men bara för det så är jag inte så dum att jag tror att min egen tolkning per automatik är den som skulle vinna laga kraft vid en rättegång. Ingen har såvitt jag vet kunna påvisa en prejudicerade dom åt varken ena eller andra hållet?