P PHPersson skrev:
Tänk då som det är en ovanlig syren med ursprung från Nepal som kostar 38000 att köpa och frakta hem. Är det då fortsatt ok att kapa den?
Nej då ska ägaren först beredas tillfälle att själv kapa den. Därefter, med iakttagande av rimlig tidsfrist, är det bara att ta fram sågen.

T TypRätt skrev:
Självklart, du har ingen rätt att odla saker på annans mark. Är du rädd om den får du väl ställa den med gott avstånd till grannfastigheten. Men oavsett vad den kostade så om den inte är känsligare än annan syren mår den inte dåligt av att få lite rötter (eller stammar) kapade, den är ju inte mycket sämre än parkslide på att skicka upp nya.
Kanon då vet vi

Edit: Eller inte för det kom ett annat svar. Kan vi då summera det med att "alla" anser att om man inte är helt säker på vad det är för träd/växt så skall man först fråga grannen?

Claes Sörmland
P PHPersson skrev:
Jag säger inte att jag tror på Lawline, min poäng är att frågan är juridiskt inte helt enkel eftersom det inte bara är en utan flera som gör helt olika tolkningar av lagen.
Du har fortfarande inte svarat på vad jag skriver och påstår som är fel? Menar du att jag inte får ifrågasätta det du säger?
Du driver ju tesen att man inte får beskära växtlighet som tränger in över gränsen. Det är felaktigheter som du sprider.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Blir intressant att se hur lagstiftning och praxis utvecklas inom det här området framöver. Man vill från samhällshåll få in mer grönska, gärna stora träd, som skuggar och kyler städerna på sommaren, men nya småhustomter är minimala och enda stället större växter får plats är troligen ofta i praktiken mitt emellan husen där det blir oundvikligt att stora delar hänger över på grannens tomt. Samma problem existerar såklart när gamla tomter styckas av, ibland så att stora uppväxta träd inte längre håller sig inom fastigheten.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du driver ju tesen att man inte får beskära växtlighet som tränger in över gränsen. Det är felaktigheter som du sprider.
Var skriver jag det någonstans? Eller tolkar du när jag klipper in citat från källor att det är min teori eller något som jag vill säga är sant?

Berätta gärna i vilket inlägg som du menar?

P PHPersson skrev:
Tänk då som det är en ovanlig syren med ursprung från Nepal som kostar 38000 att köpa och frakta hem. Är det då fortsatt ok att kapa den?
Det tycker jag, syren är invasiv och för att hindra spridning av ovanliga syrener är det bra både att grävas av rötter och kapa inträngande gren och stam.

P PHPersson skrev:
Var skriver jag det någonstans?
Även om du inte menar det så måste jag håller med @Claes Sörmland att dina inlägg mycket tydligt ger bilden av att du anser "att man inte får beskära växtlighet som tränger in över gränsen", eller i vart fall måste vara mycket försiktig med att nyttja denna rätt.

Jag tänker inte börja citera en massa enskilda inlägg men om du försöker läsa dina egna inlägg det senaste dygnet med "objektiva ögon" tror jag du förstår varför vi får det intrycket.

P PHPersson skrev:
Eller tolkar du när jag klipper in citat från källor att det är min teori eller något som jag vill säga är sant?
Jag tolkar det helt klart så.

P PHPersson skrev:
Är det 2025års version om att jag hade fel men mitt ego kan inte ta att jag gör fel så jag gör en omskrivning som låter bra?
Jupp 😉 Nej men du har rätt jag skrev fel.

Alfredo Alfredo skrev:
Även om du inte menar det så måste jag håller med @Claes Sörmland att dina inlägg mycket tydligt ger bilden av att du anser "att man inte får beskära växtlighet som tränger in över gränsen", eller i vart fall måste vara mycket försiktig med att nyttja denna rätt.

Jag tänker inte börja citera en massa enskilda inlägg men om du försöker läsa dina egna inlägg det senaste dygnet med "objektiva ögon" tror jag du förstår varför vi får det intrycket.

Jag tolkar det helt klart så.
Ok så det är något som tolkas men som jag inte defakto har skrivit? Jag har däremot skrivit flertal gånger att jag inte har en åsikt utan bara att jag inte tycker att det är självklart att Claes har rätt. Men för att vara extra tydlig då så är min åsikt inte åt något speciellt håll mer än att det inte är ett solklart juridiskt utfall vid en rättegång. Jag har som person generellt svårt när människor på ett forum skriver att "så här är det och det jag säger att sanningen oavsett vad". Därför vill jag gärna ifrågasätta lite.
Men om det du säger är rätt kan vi konstatera att Claes då häver ur sig att jag har sagt saker som jag inte sagt, dvs. att verkligheten är motsatsen och hans sanning enbart ligger i en tolkning. Forum är intressanta för när det kommer till en specifik lagtext anser Claes att det är verkligheten och att det inte kan tolkas olika eller att andra lagar kan komma att blandas in. Men när det kommer till vad jag skriver är det inte så noga vad jag faktiskt skriver utan då istället tolkas det och tolkningen blir sanningen.

T TypRätt skrev:
Jupp 😉 Nej men du har rätt jag skrev fel.
Inga konstigheter jag gör också massor av fel varje dag men just i forum verkar det som att folk inte kan erkänna att de har fel =)

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ok så det är något som tolkas men som jag inte defakto har skrivit?
Ja så kan man se det.

P PHPersson skrev:
Men för att vara extra tydlig då så är min åsikt inte åt något speciellt håll mer än att det inte är ett solklart juridiskt utfall vid en rättegång.
Nej få fall är nog helt solklara när det kommer till en rättegång.

P PHPersson skrev:
Därför vill jag gärna ifrågasätta lite.
Helt OK. Du är inte ensam...

P PHPersson skrev:
Men när det kommer till vad jag skriver är det inte så noga vad jag faktiskt skriver utan då istället tolkas det och tolkningen blir sanningen.
Fast du måste nog inse att om du framför ett flertal argument från andra som stödjer något, ger det intrycket av att även du stödjer detta något.

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Grannens kärlek till stammen är oväsentlig. Det är stammens (ekonomiska) värde som är relevant.
Kan ju vara att den växer på stamfastigheten efter avstyckning.😇

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Nissens
G Ganescha skrev:
Ja jävlar va fel det blev där, skulle skriva hängrännor och stuprör men min febriga hjärna ville något helt annat 😅
Dessutom är det tallar och inte enar, febern börjar dock gå ner nu 😉
Ja, jo, jag har informerat och frågat om dom inte vill ta ner dem. Ska ta tag i det igen till våren, behöver kött på benen så att säga först om vad som gäller egentligen. Lyckligtvis är det en annan granne som är minst lika sur över tallarna som både skuggar, fäller kottar så deras robot mår lite si så där. Vi får helt enkelt gå ihop och göra något.
Aah, då förstår jag resonemanget med kottar bättre. 😂

Nissens Nissens skrev:
Fast ordet stupränna är numera så oerhört frekvent felanvänt att det snart kommer att hamna i SAOL med en kommentar typ "stuppränna, vard. se takränna, stuprör". 😂

Nissens Nissens skrev:
Satt också och undrade vilken typ av jätte-enar detta måste vara. Tänkte att här har vi nog något som spiller in i diskussionen om skyddsvärda träd. 😀

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.