Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
men jag tror inte du kommer att leta.
Du har helt rätt. Denna fråga är nog en av forumets mest välanalyserade så det finns massvis med trådar som behandlar ämnet.

Vi har bland annat denna mastodånttråd där exempelvis @Claes Sörmland med flera beskriver rättsläget. Mer än vad som redan finns skrivet på forumet behövs nog inte.

https://www.byggahus.se/forum/threa...sen-och-5-m-fran-mitt-hus.390663/post-3865938

Men jag förstår inte riktigt din misstro. Är det inte tämligen självklart att man inte ska behöva acceptera att andras växter tränger in på sin fastighet? Jag förstår inte hur man kan se det som märkligt.

Det är 30 meter till björken som står precis vid tomtgränsen. På vilket sätt gör det inte frågan aktuell?
Jag missförstod. Läste slarvigt. Jag trodde björken stod 30 meter från tomtgränsen, alltså långt inne på grannfastigheten.

Men står björken vid tomtgränsen är det bara att efter "erbjudande" om "självkapning" kapa på. Allt som tränger in på din fastighet kan du ta bort. Dör trädet så dör det...

Alfredo Alfredo skrev:
Du har helt rätt. Denna fråga är nog en av forumets mest välanalyserade så det finns massvis med trådar som behandlar ämnet.
Tillsammans med frågan om dolda fel...
Alfredo Alfredo skrev:
Men jag förstår inte riktigt din misstro. Är det inte tämligen självklart att man inte ska behöva acceptera att andras växter tränger in på sin fastighet? Jag förstår inte hur man kan se det som märkligt.
Det är ett extremt konstigt ställningstagande. Gudskelov funkar det inte så i verkligheten.

Gudskelov funkar det inte så i verkligheten.
Det beror på att de flesta oftast inte bryr sig om att växtlighet intränger. Inte på att de skulle sakna rätt att freda sig.

Där har du definitivt fel.
Halva forumet håller med dig. Halva med mig. 😀

Jag tror att om din halva tänker igenom konsekvenserna av sitt ställningstagande så skulle de se det orimliga med sin tolkning.

J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Oavsett var löven kommer ifrån så kör jag över dem allihop med gräsklipparen. Inget kratta eller åka till någon återvinning här inte. Strålande näring för gräsmattan :) Bästa var när robotgräsklipparen fungerade, inte ett löv så långt ögat nådde. Jag måste helt klart skaffa en ny, att dra runt med en batteridriven gräsklippare som tappar batterikontakt vid varje gupp tär på mitt goda humör.

MariaBK MariaBK skrev:
Strålande näring för gräsmattan
Många i tråden framför detta argument men stämmer det? Jag vet inte, men många andra verkar i stället anse att i princip all näring i löven har dragits tillbaka till trädet så att de nedfallna löven är i det närmaste tomma på näring.

Jag personligen har ingen aning om vilken åsikt som bäst beskriver lövens näringsinnehåll och googlar man blir man inte mycket klokare...

Det
Alfredo Alfredo skrev:
Många i tråden framför detta argument men stämmer det? Jag vet inte, men många andra verkar i stället anse att i princip all näring i löven har dragits tillbaka till trädet så att de nedfallna löven är i det närmaste tomma på näring.

Jag personligen har ingen aning om vilken åsikt som bäst beskriver lövens näringsinnehåll och googlar man blir man inte mycket klokare...
Det är väl kol och kväve kvar i löven.
Klorofyllet är borta men det kan nog inte tas upp av gräset.

Och så blir maskarna glada med lite mat och förbättrar också.

J JB581 skrev:
Lite svårt att beskära dem, men han har tagit bort en gren redan, men träden står 1m från tomten och grenarna går 3-4m in på vår tomt och det är minst 10-15 st som gör det. Löven kväver dessutom mina bärbuskar.
Farstatjej skämtar förhoppningsvis om Glyfosat. Det bör ingen använda överhuvudtaget. Glyfosat har stor läckagebenägenhet och risken är stor att det läcker till grundvatten. Glyfosat har även kopplingar till cancer.

• Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att om din halva tänker igenom konsekvenserna av sitt ställningstagande så skulle de se det orimliga med sin tolkning.
Mamma säger att jag inte får leka längre men...

Det orimliga är väl, förutom att hela diskussionen är absurd, att så många (speciellt på detta forum) ändå menar att man är solitär, att det hela tiden är vad "jag" vill och vad "jag" tycker som skall vara vägledande.

Livet blir så oändligt mycket enklare om man förstår att allt är ett samspel. Samspel mellan människor och samspel mellan människa och natur.

Jag låter mina grannar, och deras träd, vara i fred och fatta sina egna beslut om de låter mig vara i fred och fatta mina. Jag bjuder hellre grannen på Champagne än klagar på hans träd. Då ökar dessutom chansen att han är välvillig om en riktig olägenhet skulle dyka upp.

Löven försvinner av sig själv men jag kör ibland över dem med gräsklipparen.

Resultatet av kravet att alltid få rätt är utan tvekan en död planet. Vi börjar med en död björk, 30 meter bort, som skymmer min sjöutsikt.

att det hela tiden är vad "jag" vill och vad "jag" tycker som skall vara vägledande.
Jag tycker det är en rimlig utgångspunkt för hur man ska få nyttja sin egendom.

Jag låter mina grannar, och deras träd, vara i fred och fatta sina egna beslut om de låter mig vara i fred och fatta mina.
Jag håller med. Så bör alla göra. Men om de låter sin växtlighet tränga in på min egendom måste jag väl få freda mig?

Löven försvinner av sig själv men jag kör ibland över dem med gräsklipparen.
Så gör jag med oavsett ursprunglig ägare till löven. 😀

A AndersS skrev:
Och så blir maskarna glada med lite mat och förbättrar också.
Glömde, och kommer maskarna blir koltrastar glada, åtminstone de som finns hos oss.
Även mycket bättre än de heltokiga förslag att använda gift mot grannens träd.👎

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den bedömningen gör man själv helt fritt. Anser man det är en olägenhet så är det så.
Lawline är förstås en källa som man inte ska ta för given att alltid ha rätt, men ibland lyckas de få till det ganska korrekt.
Med den brasklappen så lägger jag in denna länk, där de påstår att förarbeten menar på att "olägenheten ska vara påtaglig".
https://lawline.se/answers/grenar-som-tranger-over-pa-grannfastighet

Villaägarna påstår däremot att det inte nämns i förarbeten, men problematiserar ändå begreppet "olägenhet" och är inte säker på att det gäller så fort fastighetsägaren tycker så.
https://www.villaagarna.se/globalassets/informationsskrifter/rattsforhallanden-mellan-grannar.pdf

Och dom här menar på att det verkligen måste vara en olägenhet.
https://bredablickforvaltning.se/nyheter/vad-far-man-gora-at-grannens-trad/

Samma här
https://www.dagensvimmerby.se/blogg...a-juristen-grannen-kapar-grenar-pa-mitt-trad/

Nu orkar jag inte mer, hittade åtminstone inga rättsfall, som hade varit det bästa att hitta.

Man kan ju också säga att som så att det går alltid att göra det hela till en olägenhet, även om det inte är det.
Det är ju bara att säga att man har tänkt anlägga pool där, tänker ha studsmattan där, eller någon annan tillräckligt tydlig orsak till olägenheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.