79 753 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Nu i oktober faller löven från träden. Innan lövfällningen tar träden hand om det värdefulla klorofyllet, som är livsviktigt för allt liv på jorden. Klorofyllet transporteras ned till rötterna, där det lagras till nästa år för att åter genom fotosyntes bilda energi i de nya löven.
Vi har mängderna av rönn/ek/m.m. för att skydda gräsmattan brukar jag göra en klippning när löven fallit och första frosten varit.
Vi har mängderna av rönn/ek/m.m. för att skydda gräsmattan brukar jag göra en klippning när löven fallit och första frosten varit.
Självbyggare
· Suomi
· 12 inlägg
Vi har två jättestora lönnar på tomten. Med krattan tog det två h att ta bort löven. Låter min underbara Huskvarna gräsklippare ’kratta’ istället , löven blir samlade o komposterade på en kvart. Underbar humus o matjord som resultat. Så grannens lövfällning blir present o GLÄDJE för DIG.
Ja ärligt talat ...J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Man börjar uppskatta träden, för skuggan de ger, eller de vackra höstfärgerna, eller för att det blir ett rikare fågelliv eller något.
Du har ju tydligen själv träd på tomten, så något värde i träd verkar du ju se.
Det är den enkla och faktiskt trevliga lösningen.
Annars så är det bara att knyta handen hårt i fickan alternativt att kasta pengar på problemet, vilket i princip har två lösningar, köp grannfastigheten (eller alla grannfastigheter som du vill styra över) eller köp tjänsten att ta bort löv.
Sen kan du alltid gå den kriminella vägen, och döda träden en mörk natt, eller så kan du börja med stöd av JB börja kapa grenar och rötter som passerar tomtgränsen, men det har du endast lagstöd för ifall den är till olägenhet för dig, så det kan ev sluta med att du blir skadeståndsskyldig.
Javisst, sen kan du väl även börja snacka med grannen, ev härja, men tänk på att dina försök att styra vad grannen gör på sin mark kommer antagligen inte tas mer väl emot än vad du själv skulle tycka om att grannar har åsikter om din tomt, eller vad du gör där.
Kul och lyxigt med löv! Du kan göra lövmull.
Packa säckarna ordentligt med torra löv. Finfördela gärna löven med gräsklippare eller trimmer, då går processen snabbare. Blanda gärna in lite jord för att få in jordbakterier.
Vattna igenom ordentligt med någon kanna vatten. Löven ska vara fuktiga som en urkramad svamp.
Knyt sen ihop säckarna och stick några hål i sidorna och botten för att släppa in luft.
Ställ säckarna på en skuggig och gärna lite fuktig plats. Under buskar, bakom uthuset eller under altanen är perfekt.
Efter ett till två år har du fin lövmull. Den kan användas som jordförbättring i rabatter, i grönsakslandet eller som luftig såjord. Om du har surjordsväxter som rhododendron är eklöv helt perfekt att använda just där.
Om du inte har ork att göra det själv kan du annonsera på Facebook om att du har löv att hämta. I min lokala facebookgrupp är det flera personer som efterfrågar löv att hämta just för att göra lövmull.
Lycka till! <3
Packa säckarna ordentligt med torra löv. Finfördela gärna löven med gräsklippare eller trimmer, då går processen snabbare. Blanda gärna in lite jord för att få in jordbakterier.
Vattna igenom ordentligt med någon kanna vatten. Löven ska vara fuktiga som en urkramad svamp.
Knyt sen ihop säckarna och stick några hål i sidorna och botten för att släppa in luft.
Ställ säckarna på en skuggig och gärna lite fuktig plats. Under buskar, bakom uthuset eller under altanen är perfekt.
Efter ett till två år har du fin lövmull. Den kan användas som jordförbättring i rabatter, i grönsakslandet eller som luftig såjord. Om du har surjordsväxter som rhododendron är eklöv helt perfekt att använda just där.
Om du inte har ork att göra det själv kan du annonsera på Facebook om att du har löv att hämta. I min lokala facebookgrupp är det flera personer som efterfrågar löv att hämta just för att göra lövmull.
Lycka till! <3
Varför njuter du inte av livet istället för att grymta över grannens träd? Är det kul att vara grinig?J JB581 skrev:Nej, inte en chans att jag viker ned mej och flyttar till lägenhet.😆😆Jag kapar rötterna som växer in på min tomt, så dör trädet förhoppningsvis eller så väntar jag på grannen inser att det är jobbigt att räfsa löv som pensionär. Andra grannar har kapat sina björkar för att det var för jobbigt för dem att räfsa löv.
Det finns inget krav på att du behöver kratta löven.
Inte annat än att jag påstår att om "du" anser att en björk 30 meter från din altan är en olägenhet för att den stör din utsikt så kommer du nog inte att få rätt.Alfredo skrev:
Jag har inte studerat rättsfall.
Din tolkning skulle ju innebära att det i princip var fritt att vid varje givet tillfälle hävda "olägenhet" för att sedan, efter att ha erbjudit grannen att sköta det själv, ta ner grenar och gräva av rötter från grannens träd, om de hänger in över din tomt.
Jag ser för mycket träd i tomtgränser för att tro på den tolkningen.
Ja exakt. Man behöver inte acceptera att växter från grannfastigheterna tränger in på sin fastighet.Slottsbäcksväktarn skrev:
Men vad ska tränga in från den björken som gör frågan aktuell? En gren når knappast 30 meter och om en rot gör det lär knappast någon ens märka om den kapas vid tomtgränsen efter 30 meter.Slottsbäcksväktarn skrev:
Det påstår du och jag tror du har fel. Det kommer jag att tro tills du visar mig en entydig uppsättning rättsfall som stödjer ditt påstående. Kan de ordna det kommer jag att svara "åh fan" - men jag tror inte du kommer att leta.Alfredo skrev:
Det är 30 meter till björken som står precis vid tomtgränsen. På vilket sätt gör det inte frågan aktuell?Alfredo skrev: