79 764 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Är dina avloppsrör sönder så att rötter kan tränga in, så är det dags att ersätta dessa snarare än att rensa bort det som växer inuti?J JB581 skrev:En av mina lönnar växte dessutom med sina rötter in i avloppssystemet, varvid vattnet kom upp i spigatterna i hela nedre planet, där ett trägolv för flera hundra tusen höll på att gå åt helsike. Det kostade mej över 9000kr att fräsa bort rötterna i röret. De sa att nu går det bra i c:a 6 år till. Det betyder att jag får kanske göra samma procedur inom 2 år och då är summan kanske uppe i 12000kr.
Enligt jordabalken som reglerar förhållandet mellan grannar, och domar (praxis) får du ta bort alla grenar o rötter som tränger in på din fastighet; men först ska grannen ha getts möjlighet att inom viss tid ombesörjt det hela. Det är förenat med stora kostnader och du kan kräva ersättning om hen inte själv åtgärdar.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Sen låter mängden löv som ren nerskräpning, som regleras i egen lag, och att dina växter tar skada kan du begära ersättning för.
Ge tydlig skriftlig info och sen får grannen anlita sitt försäkringsbolag om dina ersättningskrav. Typ.
Har erfarenhet av granne som planterade stort träd 3 m från vårt nya hus och efter 9 år gick rötterna in under huset och spräckte golvet i garaget; en icke ersättningsbar skada enligt vårt försäkringsbolag.
Träd är vacker, men den som planterar är ansvarig; minimum 3 m från tomtgräns, men mycket mer om hus är nära så rötterna inte skadar ock kronan ska ha plats.
Jag skulle kunna driva den firman utan större kostnader. Räcker ju att använda motorsågen som står hemma. De gånger det behövs hyr man en skylift över dagen, inga större kostnader. Privata bilen duger utmärkt. Veden kör man hem med det privata släpet som man ändå har. Man skulle ju även bli självförsörjande med ved som bonus.B BFCad skrev:
Så fakturerar man ca.150k med minimala omkostnader så klarar man sig rätt bra.
Vilka övriga kostnader ser du för det företaget som skulle göra det olönsamt? Bokföringen klarar man själv om man är normalbegåvad. Blir inte många kvitton per månad att hålla reda på och med två dagars riktigt arbete per månad så hinner man nog med det. Med den fritiden så kan man ju någon gång om året gå runt i alla villaområden i kommunen och lägga lappar i brevlådan där man erbjuder sina tjänster.
Lövblås
J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Var hittar du lagstöd för något sådant?F FruNilsson skrev:
Tre fel av tre möjliga påstår jag. 😉
Tre kommentarer och tre fel... 😉Alfredo skrev:
Precis. Och olägenhet i detta sammanhang är samma sak som "om du tycker att dom medför problem för dig och din tomt".
Varför tror du det? Var hittar du lagstöd för det? Jag påstår att detta är en utbredd missuppfattning på detta forum och att det inte spelar minsta roll om trädet skadas eller dör så länge du enbart tar bort inträngande växtdelar på din sida fastighetsgränsen.
Jo det är väldigt betydelsefullt för det är ens eget tyckande som avgör om det är en olägenhet eller ej.
Nyttig motion.J JB581 skrev:Här brukar det inte finnas några ekar som självsår sej, då det inte finns några ekar överhuvudtaget i området, sen vet jag vem som byggde huset på 60-talet och det var han som planterade trädet. Trädet är snarare 15m högt än 10m. Sen är det inte vilka säckar som helst som de flesta använder. Det är 8 st normala sopsäckar proppfulla och sammantryckta löv. Har fått räfsat löv i 3 omgångar och lagt ned bortemot 8-9 timmar totalt. Sen måste jag köra bort dem och det tar några timmar till. Har annat att göra.
Har du ont i kroppen eller ont om tid?
Lej i så fall hjälp, någon ungdom i närheten räfsr säkert ihop löven åt dig, eller kör några varv med gräsklipparen, så är löven borta sedan.,
För övrigt behöver man inte kratta löv alls.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 inlägg
Alltid lite orolig att det ska vara någon av mina grannar när jag ser en sådan här tråd. Har ett dussin rejäla ekar och bokar och bor högt upp i en backe. Stor naturtomt. En av grannarna tvärs över gatan nedanför krattar och *dammsuger* hela sin trädgård flera gånger om året för att hålla den i absolut perfekt prydlighet. Det är nog några kubik löv som blåser ner till honom så här års.
Har god relation och han har aldrig klagat, men jag har heller aldrig vågat fråga om löven stör... Inte för att jag skulle ta ner några av de fina träden oavsett, men hade väl känt mig så illa tvungen att erbjuda mig att hjälpa till varje höst om det yttrades att det var ett störningsmoment.
Har god relation och han har aldrig klagat, men jag har heller aldrig vågat fråga om löven stör... Inte för att jag skulle ta ner några av de fina träden oavsett, men hade väl känt mig så illa tvungen att erbjuda mig att hjälpa till varje höst om det yttrades att det var ett störningsmoment.
Men jösses, kamma er!? Du/ni ska nog inte bo i ett hus?J JB581 skrev:
En lägenhet på 12e våningen skulle noga passa er bättre med tanke på era enorma problem.
Om det skulle växa upp en svamp på er gård, är det kommunens fel och dom måste åtgärda det?
Ett hus kommer med saker dagligen som måste hanteras och löv är borde inte ligga speciellt högt upp på er priolista!
Snacka med grannen och erbjud dom en middag med lövräfsning som återgäld?
Personligen skulle jag önskat att inte ha er som granne..