79 803 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Ja du har en poäng men även motsatsen kan vara intressant. Eftersom det finns så vitt olika information hade det varit intressant att veta vad som gäller.Alfredo skrev:
Finns ju inget om utgifterna som företaget har!
Själv så gick jag i pension från att vara företagande (100 miljoner i omsättning/år) sålde detta på gamla dag ;-) nu lever jag drägligt!
Så vad finns investeringen av maskiner var finns personalkostnader etc.?
Och ja tyckte det var dyrt men tar man inte in en offert så blir det så här!
Var ett svar till inlägg
Själv så gick jag i pension från att vara företagande (100 miljoner i omsättning/år) sålde detta på gamla dag ;-) nu lever jag drägligt!
Så vad finns investeringen av maskiner var finns personalkostnader etc.?
Och ja tyckte det var dyrt men tar man inte in en offert så blir det så här!
Var ett svar till inlägg
Absolut. Det finns en ”talltråd” som är några månader gammal och där tycker typ halva forumet att det är fritt fram och andra halvan att trädet inte får skadas.P PHPersson skrev:
Min åsikt är fritt fram då jag ser flera orimliga konsekvenser av ”får ej skadas”.
Nej jag förstår verkligen inte hur en enmansföretagare, med en verksamheten som består i att fälla två träd per månad, på något rimligt sätt skulle kunna ha kostnader för exempelvis material, utrustning, maskiner, försäkringar, administration, verktyg, lokaler och allt annat som behövs för denna verksamhet, som överstiger 600 tkr plus moms per år.B BFCad skrev:
Och då du inte verkar vilja eller kunna förklara det kommer jag nog aldrig att förstå det heller.
Plus moms säjer väl vilken kunskap du har i företagande!Alfredo skrev:
Nej jag förstår verkligen inte hur en enmansföretagare, med en verksamheten som består i att fälla två träd per månad, på något rimligt sätt skulle kunna ha kostnader för exempelvis material, utrustning, maskiner, försäkringar, administration, verktyg, lokaler och allt annat som behövs för denna verksamhet, som överstiger 600 tkr plus moms per år.
Och då du inte verkar vilja eller kunna förklara det kommer jag nog aldrig att förstå det heller.
Moms är en skatt som företagare hanterar för skatteverket, företaget tar in moms som överförs till våra gemensamma utgifter du verkar vara en som tror att pengar växer på träd eller regnar över oss!
Mer än dig verkar det som. Köper ett företag något momspliktigt omfattar utbetalningen moms. Om normala momspliktiga "saker" köps till en kostnad av 150 tkr är utbetalningen 187.5 tkr.B BFCad skrev:
Tråkigt att du sänker dig till personangrepp i stället för att förklara hur du tänker angående det tänkta företagets kostnader. 👎
Vad säjer du???Alfredo skrev:
Mer än dig verkar det som. Köper ett företag något momspliktigt omfattar utbetalningen moms. Om normala momspliktiga "saker" köps till en kostnad av 150 tkr är utbetalningen 187.5 tkr.
Tråkigt att du sänker dig till personangrepp i stället för att förklara hur du tänker angående det tänkta företagets kostnader. 👎
Han har väl inte gått till personangrepp alls? Eller missar jag något? Förövrigt har han ju rätt, fäller man två träd behövs i princip inget alls. Kan hyra maskinerna 2x per månad och möjligtvis äga en bil att åka runt och hämta utrustningen med. Det finns inte massa konstiga avgifter att driva företag som en del företag verkar påskina.B BFCad skrev: