Alfredo Alfredo skrev:
Ska du nu leta domar är väl det mest intressanta om det faktiskt finns någon som drabbats av skadestånd för att ha avlivat grannens träd på ett ”korrekt” sätt?
Ja du har en poäng men även motsatsen kan vara intressant. Eftersom det finns så vitt olika information hade det varit intressant att veta vad som gäller.

Finns ju inget om utgifterna som företaget har!

Själv så gick jag i pension från att vara företagande (100 miljoner i omsättning/år) sålde detta på gamla dag ;-) nu lever jag drägligt!

Så vad finns investeringen av maskiner var finns personalkostnader etc.?

Och ja tyckte det var dyrt men tar man inte in en offert så blir det så här!

Var ett svar till inlägg

P PHPersson skrev:
Eftersom det finns så vitt olika information hade det varit intressant att veta vad som gäller.
Absolut. Det finns en ”talltråd” som är några månader gammal och där tycker typ halva forumet att det är fritt fram och andra halvan att trädet inte får skadas.

Min åsikt är fritt fram då jag ser flera orimliga konsekvenser av ”får ej skadas”.

B BFCad skrev:
Finns ju inget om utgifterna som företaget har!
Företagets totala verksamhet är att fälla två träd i månaden. Tror du utgifterna överstiger 600 tkr per år om företagaren inte är helt sjövild?

J JB581 skrev:
Detta är bara en tiondel av vad som kommer från lönnen och eken.
Här är det som fortfarande hänger kvar på vår ek och den som gav mängden ekollon.
Garaget finns bakom blåregnet, så den är inte jättestor, det finns betydligt större i kvarteret.😎
Ek med höstlöv och blåregn i förgrunden, med garage dolt bakom växtligheten under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Företagets totala verksamhet är att fälla två träd i månaden. Tror du utgifterna överstiger 600 tkr per år om företagaren inte är helt sjövild?
Du verkar inte förstå så vi avslutar nu och här!

B BFCad skrev:
Du verkar inte förstå så vi avslutar nu och här!
Nej jag förstår verkligen inte hur en enmansföretagare, med en verksamheten som består i att fälla två träd per månad, på något rimligt sätt skulle kunna ha kostnader för exempelvis material, utrustning, maskiner, försäkringar, administration, verktyg, lokaler och allt annat som behövs för denna verksamhet, som överstiger 600 tkr plus moms per år.

Och då du inte verkar vilja eller kunna förklara det kommer jag nog aldrig att förstå det heller.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag förstår verkligen inte hur en enmansföretagare, med en verksamheten som består i att fälla två träd per månad, på något rimligt sätt skulle kunna ha kostnader för exempelvis material, utrustning, maskiner, försäkringar, administration, verktyg, lokaler och allt annat som behövs för denna verksamhet, som överstiger 600 tkr plus moms per år.

Och då du inte verkar vilja eller kunna förklara det kommer jag nog aldrig att förstå det heller.
Plus moms säjer väl vilken kunskap du har i företagande!
Moms är en skatt som företagare hanterar för skatteverket, företaget tar in moms som överförs till våra gemensamma utgifter du verkar vara en som tror att pengar växer på träd eller regnar över oss!

B BFCad skrev:
Plus moms säjer väl vilken kunskap du har i företagande!
Mer än dig verkar det som. Köper ett företag något momspliktigt omfattar utbetalningen moms. Om normala momspliktiga "saker" köps till en kostnad av 150 tkr är utbetalningen 187.5 tkr.

Tråkigt att du sänker dig till personangrepp i stället för att förklara hur du tänker angående det tänkta företagets kostnader. 👎

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Nu handlar det om träd!

Alfredo Alfredo skrev:
Mer än dig verkar det som. Köper ett företag något momspliktigt omfattar utbetalningen moms. Om normala momspliktiga "saker" köps till en kostnad av 150 tkr är utbetalningen 187.5 tkr.

Tråkigt att du sänker dig till personangrepp i stället för att förklara hur du tänker angående det tänkta företagets kostnader. 👎
Vad säjer du???

Har man inte kunskap så börjar man gå på personangrepp som Alfredo!

B BFCad skrev:
Alla kan läsa vem som började...

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
B BFCad skrev:
Han har väl inte gått till personangrepp alls? Eller missar jag något? Förövrigt har han ju rätt, fäller man två träd behövs i princip inget alls. Kan hyra maskinerna 2x per månad och möjligtvis äga en bil att åka runt och hämta utrustningen med. Det finns inte massa konstiga avgifter att driva företag som en del företag verkar påskina.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B BFCad skrev:
pengar växer på träd eller regnar över oss!
Bara blås in dem till grannen eller kör över dem med gräsklipparen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.