79 779 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
48 000 för ett träd, då måste det varit ett riktigt enormt träd, väldigt svårt att komma fram med maskiner och utrustning, mycket hus och byggnader i närheten som man måste vara rädd om...B BFCad skrev:
Eller så var det en firma som gillar att blåsa sina kunder!
Hur många dagar tog det att plocka bort trädet?
Om någon skulle gå runt per månad på dessa pengar hur tänker du? Har du någon insyn vad för kostnader det är att driva ett företag?L lbgu skrev:Din granne måste blivit lurad av firman.
Ifall det är omöjlig att fälla trädet normalt så är värsta fallet att hyra en skylift och med den skulle jag ensam kunna ta ned trädet på max en dag (säg två om det är extremt jobbigt träd). Sen tar man det som duger till ved. Skulle man kunna göra det för 48k efter rot så skulle man ju kunna leva gott på att ta ner två träd i månaden![]()
Redigerat:
En förmiddag!Zixten skrev:
Detta är bara en tiondel av vad som kommer från lönnen och eken som står här. Vore det så pass lite så vore det inga problem för mej att köra ned skräpet med gräsklipparen. Här kör en av marknadens kraftigaste klippare fast och stannar i lövhögarna.😂😉A AndersS skrev:
Låt det ligga i säckarna blir fin jordförbättring.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Det blir lite väl mycket lönnlöv för rosorna. 😂Jag skulle kunna lägga 1m högt med löv i rabatterna i så fall.🙄😆 Jag har 15 st tujjor på tomten men de rasar oftast rakt ned. Den största tujjan är c:a 15m hög och där blir det metervis med barr, men de är en baggis jämfört med lönnlöven.R Ryzen skrev:
Om de är nedsågade så växer de inte längre. Skulle något skott komma så är de ju lätta att ta bort. Du kan ju ställa ett solur på stubben. 😊J JB581 skrev:
Det var ju din egna lönn. Jag tog bort samtliga större träd när jag byggde.J JB581 skrev:En av mina lönnar växte dessutom med sina rötter in i avloppssystemet, varvid vattnet kom upp i spigatterna i hela nedre planet, där ett trägolv för flera hundra tusen höll på att gå åt helsike. Det kostade mej över 9000kr att fräsa bort rötterna i röret. De sa att nu går det bra i c:a 6 år till. Det betyder att jag får kanske göra samma procedur inom 2 år och då är summan kanske uppe i 12000kr. Så jävla snygga är inte lönnar att man kan betala 9000kr vart 6:e år. Jag hade en Pil på tomten som är borta sen 25 år och deras rötter kan bli 25-30m långa enligt expertis.
Hur tänker du nu?Alfredo skrev:
Skall du ha en lön som du kan leva på som egen företagare så krävs nog lite mer intäkter för att betala maskiner etc.
Mycket sitter ju kvar på träden och fastigheterna är mycket större, man får köra i omgångar för att det ska bli bra, så det blir flera vändor. Man kan inte vänta tills det blir för mycket, så detta var andra klippningen. Och i slutet av veckan blir det några dagar vid fritidshuset och då är det minst lika mycket igen som senast.J JB581 skrev:
Så det finns löv så det räcker till, men man måste hitta metoder som fungerar. Askens löv är de besvärligaste att mulcha, ek, björk och björk går lättade, samt att det skiljer mellan blöta och hyfsat torra. Så låter du det bli för mycket/tjockt hinner det inte att torka och då blir det inte bra.
Och väljer jag att blåsa blir det garanterat tulpanträdet och asken.
Så totalt har vi har mera höstlöv utifrån vad du skriver, men inget jag klagar över då jag som "friherre" har gått om tid och behöver motionen.
Redigerat:
Jag tänker att 150 tkr per månad i bruttointäkt räcker både till en anständig lön och till de maskiner som krävs för att fälla två träd per månad. Hur ser din kalkyl ut om du inte tycker att det räcker?B BFCad skrev:
Även om jag tar i så jag kräks gällande utrustning så får jag ut över 50 tkr i månaden med såväl enskild näringsverksamhet som med aktiebolag enligt: https://www.speedledger.se/guider/rakna-ut-lon/#lon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mycket enkelt att räfsa samman stora lönnlöv, och fyra säckar är som sagt inget att bråka om. God motion naturligtvis, och är man gammal och svag så får man be om hjälp.M mollanbrollan00 skrev:
Hälsningar från en jämnårig med stor erfarenhet av lövräfsning (alla sorter).