79 745 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Man behöver ju inte bli ironisk i sina förslag att lösa problemet. Löven måste upp än på vilket sätt. Frågan kan vara känslig. Förstår precis problemet. Själv har jag en granne som har ett gigantiskt äppelträd, samt ett krikonträd, där halva träden hänger över staketet på min tomt. Varje år landar ett tusentals äpplen och små plommon som jag plockar upp och lägger i komposttunnan.. Försökte påtala detta i samband med årlig beskärning av mina äppelträd, då sa hen att äppelträdet rör jag inte. Frukten låter grannen ligga på gräsmattan och ruttna. Nyligen fyllde grannen jämt och uppmärksammades i tidningen. Där stod det att hon var intresserad av trädgård.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Man blir mest besviken på människorna som inte fattar. Än så länge orkar jag plocka upp.
Vi får nog betydligt mer löv på höstkanten men också förmånen att kunna njuta av alla trädet under alla årstider. Höstfärgerna är ju underbara och löven får man sedan på köpet.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Så var glad för träden åtminstone under resten av året.
Det har jag redan gjort en gång, men träd växer som sagt och det är inte så lyckat att som 70-åring klättra i träd som man gjorde som liten. En av mina lönnar växte dessutom med sina rötter in i avloppssystemet, varvid vattnet kom upp i spigatterna i hela nedre planet, där ett trägolv för flera hundra tusen höll på att gå åt helsike. Det kostade mej över 9000kr att fräsa bort rötterna i röret. De sa att nu går det bra i c:a 6 år till. Det betyder att jag får kanske göra samma procedur inom 2 år och då är summan kanske uppe i 12000kr. Så jävla snygga är inte lönnar att man kan betala 9000kr vart 6:e år. Jag hade en Pil på tomten som är borta sen 25 år och deras rötter kan bli 25-30m långa enligt expertis.Nissens skrev:
Varken jag eller grannen har behörighet att ta ned träden. Vi kan möjligen ta någon enstaka gren, men här handlar om 2 stora träd som snarare är 15m höga än 10 och om 10-15 st grenar på varje träd. Vi är båda panchisar, så vi bör nog inte klättra i träd, ha,ha.😂😂L L A Axelsson skrev:
Lägg löven runt rosorna och i alla blomrabatter. Hallonlandet kan få en del.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Resten lägger du i kompost så får du fin jord.
Hade gärna tagit löv om jag sluppit grannens 10 meter höga tuija som släpper allt brunt skräp när höststormen kommer.
Desto större anledning att låta träden vara, ett fallfärdigt träd stympat på ena sidan höjer knappast värdet på din fastighet, men en stor lummig ek gör det troligen, och som pensionär börjar de väl bli läge att planera för nästa generation.J JB581 skrev:
Din granne måste blivit lurad av firman.B BFCad skrev:
Ifall det är omöjlig att fälla trädet normalt så är värsta fallet att hyra en skylift och med den skulle jag ensam kunna ta ned trädet på max en dag (säg två om det är extremt jobbigt träd). Sen tar man det som duger till ved. Skulle man kunna göra det för 48k efter rot så skulle man ju kunna leva gott på att ta ner två träd i månaden