P PHPersson skrev:
Något som kan vara problematiskt är att det möjligtvis kan bli svårt att avgöra hur stor sakskada du åsamkats genom avsågningen.
Det du glömmer är att man har rätt att skada trädet i de fall man, efter det att trädägaren getts möjlighet att själv utföra åtgärden, avlägsnar växtdelar som tränger in på sin fastighet.

Alfredo Alfredo skrev:
Det du glömmer är att man har rätt att skada trädet i de fall man, efter det att trädägaren getts möjlighet att själv utföra åtgärden, avlägsnar växtdelar som tränger in på sin fastighet.
Nejdå, läs hela texten. Jag säger inte att juristen har rätt men jag tror heller inte att det är så solklart att det du skriver är rätt.

https://www.familjensjurist.se/frag...min-granne-ratt-att-kapa-grenar-pa-mitt-trad/

Speciellt denna texten är intressant:
”Något som är viktigt att notera är att det i lagen talas om rot och gren – en stam får man inte röra även om den sträcker sig över till ens tomt. Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av det, eftersom det går att likställa med att ta bort trädet helt.”

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag säger inte att juristen har rätt men jag tror heller inte att det är så solklart att det du skriver är rätt.
Så du menar att om grannens träd dör för att jag gräver en grop för källaren i det hus jag bygger på min fastighet så kan jag bli skadeståndsskyldig? Låter det inte rätt orimligt?

"Din" jurist skriver "Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av det". Jag ser dock inte vad han stöder sin "gissning" på.

J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Äganderätten är viktig, när löven sitter på trädet är det grannens löv, men när de fallit ner på din tomt är de dina....
enkel hantering är samla upp med gräsklippare...

• Gilla
  • Haha
Ellenkaramellen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar att om grannens träd dör för att jag gräver en grop för källaren i det hus jag bygger på min fastighet så kan jag bli skadeståndsskyldig? Låter det inte rätt orimligt?

"Din" jurist skriver "Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av det". Jag ser dock inte vad han stöder sin "gissning" på.
Jag menar inget utan läser bara en källa… och naivt nog så litar jag mer på Sveriges största juristbyrå än ditt inlägg ;).
Har rätt så mycket erfarenhet av andra juridiska saker och skall jag översätta hur man dömer är det stor skillnad på att skada trädet direkt eller indirekt via ett misstag även om effekten kan vara det samma.

P PHPersson skrev:
Har rätt så mycket erfarenhet av andra juridiska saker och skall jag översätta hur man dömer är det stor skillnad på att skada trädet direkt eller indirekt via ett misstag även om effekten kan vara det samma.
Hittar du något exempel på någon som dömts till skadestånd är jag mycket nyfiken. Fram till dess är min inställning att trädets välbefinnande är egalt så länge man utnyttjar den rätt man har enligt jordabalken att freda sin fastighet från inträngande växtdelar på ett korrekt sätt.

För mig är det självklart att en fastighetsägares rätt att fritt nyttja sin fastighet trumfar en annan fastighetsägares rätt att låta sin växtlighet breda ut sig på andras fastigheter.

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Bliv väl bra gödning till gräsmattan inför nästa år.

A AndersS skrev:
Det gör du som en del av trädgårdsskötsel om du pga ålder inte orkar sköta lövräfsande, dina egna gav ju 5 säckar och grannens 4 säckar.
Jag hör att du inte vet hur mycket löv det är, ha,ha. Bor du i lägenhet?😆😆😂 Jag kör nog lövblåsen så han får dem tillbaks.😂

S Sigge1960 skrev:
Har aldrig förstått varför folk krattar bort löv. Kör över dem med gräsklippare några gånger så fungerar de som näring istället. Även ekens löv som innehåller garvämnen.
Jag har redan kört över dem en gång, men nu senast blev det för tjockt för att klipparen skulle ta sej igenom dem. Den stannade.😂

• Gilla
Raycan
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det har man inte alls. Man har rätt att ta bort grenar och rötter som orsakar olägenhet, efter att först ha erbjudit grannen att göra det, men man får inte "skada" trädet så att det dör. Vad man själv "tycker" är inte speciellt betydelsefullt.
Det är väl ingen som har tänkt skada trädet, trädet dör väl inte för klippning av grenar. Detta är just OLÄGENHET för tomtägarn som inte vill kratta grannens felplacerade stora trädets stora löv som ramlar på hans gräsmatta och kan kväva in gräsmattan om man inte hålla någorlunda rent så det ären olägenhet för tomtägaren. Enligt svensk lag har jag rätt och såga ned grenarna som växer över min tomtgräns om inte grannen gör det efter påpekande.

Nissens
J JB581 skrev:
De är redan borta! Inga problem med dem. Där blev det 5 säckar, men jag vill fasiken inte behöva räfsa grannens löv också, minst 4 säckar till.
Du kan ju såga ner dina egna träd, så blir det ju mycket mindre jobb. 😊

Nissens
J JB581 skrev:
Jag har redan kört över dem en gång, men nu senast blev det för tjockt för att klipparen skulle ta sej igenom dem. Den stannade.😂
Skaffar du robot så kör den kontinuerligt. 😊

Alfredo Alfredo skrev:
Hittar du något exempel på någon som dömts till skadestånd är jag mycket nyfiken. Fram till dess är min inställning att trädets välbefinnande är egalt så länge man utnyttjar den rätt man har enligt jordabalken att freda sin fastighet från inträngande växtdelar på ett korrekt sätt.

För mig är det självklart att en fastighetsägares rätt att fritt nyttja sin fastighet trumfar en annan fastighetsägares rätt att låta sin växtlighet breda ut sig på andras fastigheter.
Så är det! Har kollat detta nu. Jag har rätt att ta bort rötter och grenar som kommer in över min tomt, detta enligt en dom i Mark & Miljödomstolen. Finns även en lagparagraf i Jordabalken https://lagen.nu/1970:994#K3P2S1

J JB581 skrev:
Så är det! Har kollat detta nu. Jag har rätt att ta bort rötter och grenar som kommer in över min tomt, detta enligt en dom i Mark & Miljödomstolen. Finns även en lagparagraf i Jordabalken [länk]
Den domen hade varit väldigt intressant att ta del av eftersom det motsäger det juristen skriver.

• Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Vad gör man? Tja kan ju prata med grannen och erbjuda sig att stå för kostnaden att ta bort hans/hennes trä, grannen som tog bort ett träd betalade 50 000kr (då flisade dom också detta tack o lov) efter rot så valet är ditt ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.