H hempularen skrev:
Finns inga sådana regler.
Jo!

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Kör över dom med gräsklipparen så gödslar du gräsmattan eller samla dom i en kompost

J JB581 skrev:
Ja 5 + 4 säckar=9 och det de senaste 30 åren = 270 säckar.
Men om träden idag är 10 meter de är ju fortfarande små och ger den mängden, aldrig att det har varit så i 30 år. Nu är det något som inte stämmer.😉
Erkänn nu att du letar olika argument för något som egentligen inte är något problem.😇
Och du skrev följande som ett svar:
yonna yonna skrev:
TS kan ju börja ta bort sina egna lönnar så minskas lövhögarna 😉
De är redan borta! Inga problem med dem. Där blev det 5 säckar, men jag vill fasiken inte behöva räfsa grannens löv också, minst 4 säckar till.

R ReMaxBerea skrev:
Har du funderat på att sälja huset och flytta till lägenhet? Då slipper du definitivt grannens träd.
Nej, inte en chans att jag viker ned mej och flyttar till lägenhet.😆😆Jag kapar rötterna som växer in på min tomt, så dör trädet förhoppningsvis eller så väntar jag på grannen inser att det är jobbigt att räfsa löv som pensionär. Andra grannar har kapat sina björkar för att det var för jobbigt för dem att räfsa löv.

• Haha
Intet
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Ja 5 + 4 säckar=9 och det de senaste 30 åren = 270 säckar.
Snart frid i sinnet - 7 månader utan löv på träden.

Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Eken verkar vara ganska stor enligt din beskrivning och då är den sannolikt inte medvetet planterad så nära tomtgränsen. Ekar brukar självså sig tämligen enkelt. Dessutom är de ofta skyddsvärda träd. Är det inte mer än fyra säckar löv per år på din tomt från det trädet, så är det nåt du helt enkelt får leva med. Eller så får du anlita trädgårdsservice en gång per år eller helt enkelt flytta.
Den är medvetet planterad, inga ekar finns i hela kommunen. De som finns är planterade. Om jag ska anlita trädgårdsservice, vem tar då räkningen på flera tusen?

J JB581 skrev:
Den är medvetet planterad, inga ekar finns i hela kommunen. De som finns är planterade. Om jag ska anlita trädgårdsservice, vem tar då räkningen på flera tusen?
Det gör du som en del av trädgårdsskötsel om du pga ålder inte orkar sköta lövräfsande, dina egna gav ju 5 säckar och grannens 4 säckar.

• Gilla
Barrväxt och 1 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Om jag ska anlita trädgårdsservice, vem tar då räkningen på flera tusen?
Den som har något som helst intresse eller skyldighet att sköta din gräsmatta och tomt. Vilka det kan tänkas vara har du nog bättre koll på än vi andra.

• Älska
MONTREAL
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Har aldrig förstått varför folk krattar bort löv. Kör över dem med gräsklippare några gånger så fungerar de som näring istället. Även ekens löv som innehåller garvämnen.

• Gilla
Barrväxt och 1 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Andra grannar har kapat sina björkar för att det var för jobbigt för dem att räfsa löv.
Sina egna träd eller grannarnas träd?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Kör över dom med gräsklipparen så gödslar du gräsmattan samtidigt

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Fel verktyg, räfsan ska det vara😉

Jäkla skogsägare som har ekar i gränsen till en av våra fastigheter hade räckt med egna ek och björklöven.😉
Men här fick Hondan tugga ned i förra veckan med mulchingläge.👍
Höstlandskap med många nedfallna löv på marken vid skogsbryn och en byggnad, en nyklippt yta där löven mulchedes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sofftis och 3 till
  • Laddar…
Andra sidan av huset efter klippning, före och efter men inte lika mycket.
Gräsmatta täckt av höstlöv, omgiven av höstfärgade träd, efter gräsklippning.
Skapa konto
Nyklippt gräsmatta vid sidan av ett hus, omgiven av höstlöv och träd.
Skapa konto

• Gilla
sofftis och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du det? Var hittar du lagstöd för det? Jag påstår att detta är en utbredd missuppfattning på detta forum och att det inte spelar minsta roll om trädet skadas eller dör så länge du enbart tar bort inträngande växtdelar på din sida fastighetsgränsen.
Om det är så att trädet har blivit förstört av åtgärden finns det eventuellt en möjlighet att kräva skadestånd enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen för den skada som du orsakats. Skadestånd för sakskador omfattar enligt 5 kap. 7 § skadeståndslagen ersättning för bland annat sakens värde eller reparationskostnad, samt värdeminskning och annan kostnad till följd av skadan. Något som kan vara problematiskt är att det möjligtvis kan bli svårt att avgöra hur stor sakskada du åsamkats genom avsågningen.

• Gilla
Barrväxt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.