79 803 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Kör över dom med gräsklipparen så gödslar du gräsmattan eller samla dom i en kompostJ JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Men om träden idag är 10 meter de är ju fortfarande små och ger den mängden, aldrig att det har varit så i 30 år. Nu är det något som inte stämmer.😉J JB581 skrev:
Erkänn nu att du letar olika argument för något som egentligen inte är något problem.😇
Och du skrev följande som ett svar:
De är redan borta! Inga problem med dem. Där blev det 5 säckar, men jag vill fasiken inte behöva räfsa grannens löv också, minst 4 säckar till.yonna skrev:
Nej, inte en chans att jag viker ned mej och flyttar till lägenhet.😆😆Jag kapar rötterna som växer in på min tomt, så dör trädet förhoppningsvis eller så väntar jag på grannen inser att det är jobbigt att räfsa löv som pensionär. Andra grannar har kapat sina björkar för att det var för jobbigt för dem att räfsa löv.R ReMaxBerea skrev:
Den är medvetet planterad, inga ekar finns i hela kommunen. De som finns är planterade. Om jag ska anlita trädgårdsservice, vem tar då räkningen på flera tusen?Ellenkaramellen skrev:
Eken verkar vara ganska stor enligt din beskrivning och då är den sannolikt inte medvetet planterad så nära tomtgränsen. Ekar brukar självså sig tämligen enkelt. Dessutom är de ofta skyddsvärda träd. Är det inte mer än fyra säckar löv per år på din tomt från det trädet, så är det nåt du helt enkelt får leva med. Eller så får du anlita trädgårdsservice en gång per år eller helt enkelt flytta.
Det gör du som en del av trädgårdsskötsel om du pga ålder inte orkar sköta lövräfsande, dina egna gav ju 5 säckar och grannens 4 säckar.J JB581 skrev:
Har aldrig förstått varför folk krattar bort löv. Kör över dem med gräsklippare några gånger så fungerar de som näring istället. Även ekens löv som innehåller garvämnen.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Kör över dom med gräsklipparen så gödslar du gräsmattan samtidigtJ JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Fel verktyg, räfsan ska det vara😉J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Om det är så att trädet har blivit förstört av åtgärden finns det eventuellt en möjlighet att kräva skadestånd enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen för den skada som du orsakats. Skadestånd för sakskador omfattar enligt 5 kap. 7 § skadeståndslagen ersättning för bland annat sakens värde eller reparationskostnad, samt värdeminskning och annan kostnad till följd av skadan. Något som kan vara problematiskt är att det möjligtvis kan bli svårt att avgöra hur stor sakskada du åsamkats genom avsågningen.Alfredo skrev: