79 753 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Köp en 900L big bag och krattor man sätter på händerna för att lasta i säcken (finns på Biltema) så fixar du det på 30 min.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Har själv 3 stora lönnar plus några andra stora träd och krattar ihop 4 big bag och kör bort 3ggr till återvinning så det blir ca10 kbm totalt och det tar 3 timmar.
Ska väl erkänna att det varit ett ekollonår för vår ek och ca 400L har körts iväg i omgångar, det är dessutom tungt men endast hårdyta så det kan enkelt blåsas ihop. Men fungerar inte med säckar då det blir för tungt utan 15-20L hinkar. Löv är mycket enklare att hantera.
Bara en en "liten" notering, löv räfsar man med räfsa, visst kan man kratta med en kratta men det är så jäkla jobbigt.😉
Bara en en "liten" notering, löv räfsar man med räfsa, visst kan man kratta med en kratta men det är så jäkla jobbigt.😉
Hej grannen har 2 almträd som sakta vuxit sig större.1 m fr tomtgräns.4 m fr vårt köksfönster.står ca 10 m fr grannens hus. Det blev sakta men säkert mer o mer löv. Samt mer o mer skugga. Jag bad att få klippa ned grenar , så nu är den beskuren exakt i tomtgräns. Fick låna en annan grannes "långa klippare". Så jag nådde högt upp. Men tillslut blir dom för höga. Måste då anlita en arborist. Jag tycker det är en styggelse att ha träd invid tomtgräns. Om man vill ha fina träd tycker jag dom ska få en plats på egna tomten.Minst 4-5 m fr tomtgräns om det är ett stort trädJ JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Jag med! Går förbi drivor av löv på kommunal mark varje dag nu. Tror absolut man får palla dem! Måste komma ihåg att ta med säckar bara. Löv är ju GULD för en odlare!P Perplexus skrev:
Jag har en lönn som är betydligt större, ca 15-20m hög I nuläget. Kommentarer från grannar och förbipasserande är ofta att den "enorma" lönnen är ett vackert smycke.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
När jag har nämnt att det fins en tanke att såga ned den för att minimera risken att nedfallna delar av lönnen orsakar skador på byggnader protesterar alla, inklusive grannar.
Vissa år hamnar mycket av löven på vår tomt, vissa år hamnar löven hos våra grannar eller som del av gödningen på närliggande odlingsmark.
Det är naturens gång.
Njut av din grannes förmodligen vackra lönn.
Sätt dig i den svalkande skuggan och lyssna på fågellivet och humlor på vårkanten.
Bjud in din granne på en fika eller en öl och planera höststädningen tillsammans.
Lycka till.
Låter mer som att du inte vill ta ansvar för dina egna löv men tycker att grannen borde sköta även din tomt.J JB581 skrev:
I en lägenhet slipper du kratta löv. Bara ett tips.
Du har rätt att ta ner grenarna som hänger över tomtgränsen.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Prata med grannen, vill inte han göra det, så gör du det själv, dock måste han få "skälig tid" att åtgärda och det anses vara 6 månader.
Därefter meddelar du grannen att du tar av grenarna som hänger över på din sida.
Du har lagstöd för detta.
Det står bl.a att tomt skall skötas så att den utgör fara eller olägenhet för omgivningen.
Jag har haft samma problem och det löstes utan prut. Stege eller hyra en släpvagnslift några timmar. Det blir mycket mindre löv att ta hand om,
Men krasst är 4 säckar löv något större problem då ts egna lönnar gav 5 säckar och det är endast EN gång per år som det behöver göras (är vad ts har skrivit i tråden)
"Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. "
"Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. "
Det du gör är att precis på din sida om tomtgräns plantera snabbväxande superfula thujor. Du vattnar och gödslar satan och inom 2-3 år har de vuxit upp och in i trädet och hindrar löven från att nå er. Alla grenar som går in in i din ”häck” måste du ansa så häcken inte förstörs.
Här brukar det inte finnas några ekar som självsår sej, då det inte finns några ekar överhuvudtaget i området, sen vet jag vem som byggde huset på 60-talet och det var han som planterade trädet. Trädet är snarare 15m högt än 10m. Sen är det inte vilka säckar som helst som de flesta använder. Det är 8 st normala sopsäckar proppfulla och sammantryckta löv. Har fått räfsat löv i 3 omgångar och lagt ned bortemot 8-9 timmar totalt. Sen måste jag köra bort dem och det tar några timmar till. Har annat att göra.Ellenkaramellen skrev:
Eken verkar vara ganska stor enligt din beskrivning och då är den sannolikt inte medvetet planterad så nära tomtgränsen. Ekar brukar självså sig tämligen enkelt. Dessutom är de ofta skyddsvärda träd. Är det inte mer än fyra säckar löv per år på din tomt från det trädet, så är det nåt du helt enkelt får leva med. Eller så får du anlita trädgårdsservice en gång per år eller helt enkelt flytta.
Du skrev tidigare:
Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år.
Och att du hade 5 säckar från dina egna lönnar!!
240L säckar är vanligt speciellt för trädgårdsarbete om det inte är för tungt man hanterar, passar utmärkt för löv och framför allt större öppning än de mindre på 120-180L.
Räfsa på det är bra motion när man passerat 70 även om man har något år kvar till det.😉
Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år.
Och att du hade 5 säckar från dina egna lönnar!!
240L säckar är vanligt speciellt för trädgårdsarbete om det inte är för tungt man hanterar, passar utmärkt för löv och framför allt större öppning än de mindre på 120-180L.
Räfsa på det är bra motion när man passerat 70 även om man har något år kvar till det.😉