K Kartsu2024 skrev:
Du får prata med din granne och be honom klippa ner grenarna som hänger innanför din tomtgräns, vill han inte göra det så har du all rätt i världen klippa dom själv om du tycker att dom medför problem för dig och din tomt.
Men attans nu blåste det över igen

J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Se det som gödning till gräsmattan! Jag har pga ålder slutat att krattat löv, jag har märkt att det behövs inte jag bara kör över klipparen och mal sönder löven och det blir så fin och grön gräsmatta året efter! Och har många gånger tänkt att varför har man hållit på med att kratta löv?

• Gilla
Millanmagia och 2 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jodå! Läs vad Miljö- och miljööverdomstolen fastslog i en dom. [länk]
Sen finns det en allmän rekommendation att placera stora träd minst 2 meter från tomtgränsen för att undvika problem som skuggning eller rotintrång. Här är det 1m och rötterna tränger in flera meter på min tomt så att det inte går att köra gräsklipparen där.
Hur gammal är eken?

J JB581 skrev:
Varför ska jag räfsa grannens löv
Men herregud,,,

FÖR ATT DE LIGGER PÅ DIN TOMT...

• Gilla
  • Älska
kortis och 2 till
  • Laddar…
K Kartsu2024 skrev:
Du får prata med din granne och be honom klippa ner grenarna som hänger innanför din tomtgräns, vill han inte göra det så har du all rätt i världen klippa dom själv om du tycker att dom medför problem för dig och din tomt.
Det har man inte alls. Man har rätt att ta bort grenar och rötter som orsakar olägenhet, efter att först ha erbjudit grannen att göra det, men man får inte "skada" trädet så att det dör. Vad man själv "tycker" är inte speciellt betydelsefullt.

• Gilla
kortis och 6 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Njuter av den otroligt vackra höstprakten av dessa träd 😍 har många sådana själv.. och högre plus bokar - de är så otroligt vackra nu!

Jaaa.. man har hela tomten och lite till överbelamrat med löv 🍁🍂🍃.. men så ska det vara (även om jag avskyr att kratta löv .. 😳 och jag är lite kass på det och får ofta lite "snömögel" på gräsmattan till våren året efter.. just pga att jag låtit för mycket/tjockt lager löv ligga kvar över vintern...)

Men ja.. löv och bös från naturen är man ju uppväxt med när man bott i hus (även om man bott i tätare/större städer). Husägarskap har alltid varit associerat (nä. inte bara för mig) med att klippa gräs på sommaren, kratta löv på hösten.. och skotta snö på vintern.

Det är det där med att ge och ta i livet..

Det är alltid ett extra jobb att ha ett hus och trädgård :) det är väl därför många väljer att bo lägenhet (där man bara behöver ringa fastighetskötaren om något är fel istället för att meka isär ett kylskåp.. eller sparka på en dum toalettstol som läcker).. alla passar inte att äga ett hus/fastighet (de har inte intresse av att hålla på med allt som kommer med det.. oavsett om det gäller renoveringar eller trädgårdsarbete). De gillar att "bo i hus" mest och det är ju den lätta delen :) (inget fel med det, jag känner massor som inte fattar hur någon kan välja att bo i hus.. och ännumindre bosätta sig på en gård mitt ute på landet långt ifrån alla och allt - som jag gjorde..)

SÅÅ.. ta några djupa andetag och var glad om du håller dig under 10 st 240 liters soppåsar.. :) har du barn? använd litelöv och pyssla med dem (gör kransar, konstverk.. lövhögar o hoppa i).. odlar du? då är det perfekt att använda i komposten (maskarna älskar det) och peta ner .. behöver du täcka rötter på häckar/blommor/odlingar.. lägg ett tjockt lager över.. vill du mata gräsmattan lite.. lämna ett inte alltför tjockt lager löv och så kör du över med gräsklipparen och låter det ligga till i vår!

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
B
J JB581 skrev:
Vill du inte fortsätta kratta så finns ju alltid möjliheten att flytta. Jag antar att träden stod där när ni flyttade in. Motorsågen är ett big NONO

Pellegnillot71
J JB581 skrev:
Farbror ska kanske flytta till lägenhet!

• Gilla
Befrukta och 6 till
  • Laddar…
T thompabompa skrev:
Men den domen verkar ju ha kommit för mindre än ett år sen? Grannens träd har rimligen stått där längre än så. Kanske lite mycket begärt att alla tidigare gränsnära träd ska flyttas retroaktivt.
Det går ju alltid att göra en fastighetsreglering så att träden står mer än tre meter från gränsen.

Grannar blir kanske jätteglad över att få lite mer mark?

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Man har rätt att ta bort grenar och rötter som orsakar olägenhet, efter att först ha erbjudit grannen att göra det
Precis. Och olägenhet i detta sammanhang är samma sak som "om du tycker att dom medför problem för dig och din tomt".

men man får inte "skada" trädet så att det dör.
Varför tror du det? Var hittar du lagstöd för det? Jag påstår att detta är en utbredd missuppfattning på detta forum och att det inte spelar minsta roll om trädet skadas eller dör så länge du enbart tar bort inträngande växtdelar på din sida fastighetsgränsen.

Vad man själv "tycker" är inte speciellt betydelsefullt.
Jo det är väldigt betydelsefullt för det är ens eget tyckande som avgör om det är en olägenhet eller ej.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag var med om samma sak som du, fast här var jag boven i dramat.
Föregående ägare av mitt hus hade planerat ett träd precis vid tomtgränsen.
Löv blåste in och grenar hängde in på grannen tomt.
Jag gick en gång per år och kapade bort de grenar som hängde in på grannens tomt.
Löven är ju svårt att göra något åt, blåsten styr vi som sagt inte över.
Ett tips är att ni kör över löven med gräsklipparen några varv, så har ni gratis gödsel åt gräsmattan.
Mer ekologiskt än så, går inte att få.

J JB581 skrev:
De är redan borta! Inga problem med dem. Där blev det 5 säckar, men jag vill fasiken inte behöva räfsa grannens löv också, minst 4 säckar till.
Det är stora träd, skriver du.
Då fanns de väl där, när du köpte huset?

• Gilla
pauls och 1 till
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det brukar anses normalt att löv blåser in. Inget som man gör något åt.
Om du ändå vill och du är mer mån om mindre löv än relationen med grannen så kan du få bort det som hänger över på din tomt.

Steg 1) be grannen beskära det som hänger över på din tomt.

Steg 2) om respons dröjer, skicka ett rekommenderat brev med ett datum för när du själv tar ner det som hänger över på din tomt. Tiden får vara rimlig.

Steg 3) om grannen inte gör det själv får du ta ner grenarna.

Det finns också en annan variant där du köper glyfosat och fixar och trixar lite när grannen är bortrest.
J JB581 skrev:
Inte så kul att räfsa när man passerat 70 och har 2 egna lönnar dessutom.😆Fast lövblås sa du. Jag kan alltid skylla på vinden och blåsa in dem till
C Crayo skrev:
Enkelt.
Hyr/köp den mest högljudda lövblåsen du hittar och kör på på nätterna för du har annat att göra på dagtid än att ta hand om grannens löv.
Jag är glad att jag inte har dig som granne. Du verkar vara en otrevlig person

• Gilla
Befrukta och 1 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Flyttar till lägenhet? 🙃

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.