T turbo100 skrev:
Mmm - det är det jag alltid velat ha - ända sedan 25 år sedan när jag meckade med HD's och skulle ändra rake på en ram.. fick lämna iväg det jobbet..

Kan någon tipsa på billig TIG som kan duga?
Jag är inte fattig men som sagt bara hobby-utövare.. men jag fattar ju oxå att riktig budget kan bli oavändbart..
Får jag något för 4-5 tusen?
En DC tig som är hyfsat bra går ofta köpa en för mellan 5 och 10, viktigt är att det är HF tändning på..
Har du trefas så finns det relativt ofta kemppi mastertig 200/220 och motsvarande oerlikon att köpa.. annars är esab caddytig på 180 och 220 ampere ok svetsar också.

Löda rostfritt hade jag helst undvikit.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag håller med Violina

Dennis CA kom över en Kemppi TIG billigt från någon industri som bytte upp sig. Jag skulle föreslå någonting liknande.

T
Hej och tack.
Jag får hålla ögonen på blocket. Jag har 3-fas framdraget.
Är TIG-svetsar alltid eller vanligen eller bara ibland kombinerade med pinne-funktion?

TIG är en MMA-svets med mer styrelektronik (iaf från 80talet och framåt).
För rostfritt går en DC-TIG bra och det fungerar med de flesta, även "kina", om än att mer kända märken troligen har längre livslängd och är möjliga att reparera utan att vara elektronikexpert.

C corre skrev:
TIG är en MMA-svets med mer styrelektronik (iaf från 80talet och framåt).
För rostfritt går en DC-TIG bra och det fungerar med de flesta, även "kina", om än att mer kända märken troligen har längre livslängd och är möjliga att reparera utan att vara elektronikexpert.
Moderna budgetsvetsar är dock betydligt mer svåranvända än äldre kvalitetsmaskiner, så jag vet vad jag hade satsat på.

Jag brukar spana på https://psauction.se, https://www.klaravik.se och https://tovek.se efter AC/DC TIG. Någon dag landar det en vettig märkesmaskin för 8-10k i verkstan, änsålänge har jag inte brått...

Det gick en fin hög med maskin i Katrineholm i nov något, en pall med maskiner för 30k typ. Det var jag med en stund, men någon annan hade större plånbok... :/

C
Efter att testat TIG-svetsning med proffsmaskiner, bestämde jag mig för att i höstas köpa en ESAB Buddy TIG 160. Var precis lika enkelt att svetsa med den för de ändamål jag behöver (lite liknande dina, dvs klent gods, små mängder).

Tyvärr verkar det inte som att just denna säljs längre, men vad du än köper så ska man ju veta att det är en del kringutrustning som behövs som kanske inte alltid är så enkelt att veta som nybörjare.

I ESAB-paketet följde brännare med (storlek 17 stora Lindesystemet, inkl slangpaket och en enkel volframelektrod). Slang mellan maskin och flaska behövde jag komplettera med, liksom några ytterligare gaskåpor och spännhylsor (alternativt gaslins och kåpa) för att passa de utrymmen och elektroder jag ville jobba med.
Så om du köper ett paket, kolla vad som följer med, storlek på elektrod osv, så du kan komplettera med det som behövs för just dina ändamål. Som hobbysvetsare är det inte alltid superenkelt att bara dra ut på stan och hitta det man behöver, utan vissa saker behöver man beställa med leveranstid som följd.
Tänk också på att du behöver ha ett sätt att slipa volframelektroderna, gärna smidigt sådant när man är nybörjare ;).

Gällande gas hittade jag en ALBee-ÅF nära - kan rekommendera dessa flaskor då du får med allt som behövs (regulator + snabbkoppling):
albee-webshop.airliquide.com/AW2_DistributorMap

Glöm inte heller tillsatsmaterial, vilket säljs i större mängder med viss tyngd som följd (5 kg och uppåt) - bäst är om du hittar det hos en ÅF nära dig.

T
C cffol skrev:
Efter att testat TIG-svetsning med proffsmaskiner, bestämde jag mig för att i höstas köpa en ESAB Buddy TIG 160. Var precis lika enkelt att svetsa med den för de ändamål jag behöver (lite liknande dina, dvs klent gods, små mängder).

Tyvärr verkar det inte som att just denna säljs längre, men vad du än köper så ska man ju veta att det är en del kringutrustning som behövs som kanske inte alltid är så enkelt att veta som nybörjare.

I ESAB-paketet följde brännare med (storlek 17 stora Lindesystemet, inkl slangpaket och en enkel volframelektrod). Slang mellan maskin och flaska behövde jag komplettera med, liksom några ytterligare gaskåpor och spännhylsor (alternativt gaslins och kåpa) för att passa de utrymmen och elektroder jag ville jobba med.
Så om du köper ett paket, kolla vad som följer med, storlek på elektrod osv, så du kan komplettera med det som behövs för just dina ändamål. Som hobbysvetsare är det inte alltid superenkelt att bara dra ut på stan och hitta det man behöver, utan vissa saker behöver man beställa med leveranstid som följd.
Tänk också på att du behöver ha ett sätt att slipa volframelektroderna, gärna smidigt sådant när man är nybörjare ;).

Gällande gas hittade jag en ALBee-ÅF nära - kan rekommendera dessa flaskor då du får med allt som behövs (regulator + snabbkoppling):
albee-webshop.airliquide.com/AW2_DistributorMap

Glöm inte heller tillsatsmaterial, vilket säljs i större mängder med viss tyngd som följd (5 kg och uppåt) - bäst är om du hittar det hos en ÅF nära dig.
Hej och tack för bra information - jag inser mer och mer att det är inte det enklaste att investera i svets som passar ens behov och som man kan avra nöjd med - jag tar till mig tipsen och har lagt ut olika bevakningar på begagnat-fronten.
Igen tack för all input som jag nu får försöka smälta ner till ett vettigt köp.
Tig av beg kvalitetsfabrikat känns som rätt väg..

Jag är själv hembryggare och är i kylbranschen så jag har tillgång till acetylensvets. Jag har dock ingen egen erfarenhet av Map-gasen. Men den fungerar att hårdlöda kopparrör till ca 22mm. Rostfritt lite grövre.

Det enda jag kan säga att det går att göra mycket kul med att hårdlöda med silverlod.

Som nybörjare skulle jag nog nästan lära mig löda med svets först. Men jag skulle nog försöka få tag i en acetylensvets med flaskor på 5 liter.

Jag har ingen erfarenhet av TIG.

C
T turbo100 skrev:
Hej och tack för bra information - jag inser mer och mer att det är inte det enklaste att investera i svets som passar ens behov och som man kan avra nöjd med - jag tar till mig tipsen och har lagt ut olika bevakningar på begagnat-fronten.
Igen tack för all input som jag nu får försöka smälta ner till ett vettigt köp.
Tig av beg kvalitetsfabrikat känns som rätt väg..
Skulle inte säga att det var slutsatsen av mitt inlägg - jag tänkte som du först och letade efter en begagnad, men sen blev det som sagt en Buddy, vilken förvisso är märkt ESAB men som jag skulle säga är en smidig och relativt billig kinamaskin. Det jag ville få sagt är att du kommer klara dig långt på en billig modern maskin, men se till att den har HF-tändning bara. Viktigare att du kommer igång att träna än att vänta på en halvskitig begagnad där du kanske måste jaga nytt slangpaket och fixa innan den funkar som den ska.

Är det inte svårt att TIG svetsa i tunt rostfritt?

Brygger också och fick en firma att svetsa i muffar i grytan och det fick en av de bättre svetsarna lösa sa han jag lämnade till.

Skulle även göra en maltpipa och valde av någon dum anledning 0.7 plåt och det var svårt enl han som var skyldig mig lite jobb, eller om han bara inte orkade fixa det...

Köpte rostfria tunna elsvets elektroder som en på jobbet svetsade med och det brände igenom fort...
Sånna har jag några om du vill köpa och prova

nino nino skrev:

Brygger också och fick en firma att svetsa i muffar i grytan och det fick en av de bättre svetsarna lösa sa han jag lämnade till.

Skulle även göra en maltpipa och valde av någon dum anledning 0.7 plåt och det var svårt enl han som var skyldig mig lite jobb, eller om han bara inte orkade fixa det...

Köpte rostfria tunna elsvets elektroder som en på jobbet svetsade med och det brände igenom fort...
Jo, med en dålig svets är det riktigt svårt :p

Har själv "produktionssvetsat" i 0,7 mm rostfritt och lagt upp till 900 mm långa stumfogar, så jag har en del koll på vad jag pratar om :geek:

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jo, med en dålig svets är det riktigt svårt :p

Har själv "produktionssvetsat" i 0,7 mm rostfritt och lagt upp till 900 mm långa stumfogar, så jag har en del koll på vad jag pratar om :geek:
Ja det tvivlar jag inte på att du gör.
Men jag menar för en som inte har svetsat i 100år, att det kan vara svårt att börja där?

nino nino skrev:

När jag var yngre "sommarjobbade" jag åt farsan och byggde apparater på löpande band, så jag har svetsat många muffar ("mejerikopplingar") i rostfria hinkar och bunkar till mindre degblandare, och det kan jag inte minnas var speciellt svårt. Var ju inga krav på utseendet, men tätt var ju viktigare...

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja det tvivlar jag inte på att du gör.
Men jag menar för en som inte har svetsat i 100år, att det kan vara svårt att börja där?
Om du inte har vettiga grejer, så absolut.

Har du däremot en svets som fungerar vettigt (och några provbitar) är det "superlätt" att svetsa riktigt tunna material, behovet av tillsats är minimalt så allt du "behöver" lära dig är att smälta ihop arbetsstyckena :)

Edit: med tig alltså

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.