Hej! Vattnet i avloppsbrunnen under badkaret står rätt högt. Till saken hör att gallret till brunnen tycks vara fastsvetsat så det går inte att ta bort för att kunna komma åt att rensa bort all skit där. Nu har jag försökt med propplösare (för kök) några vändor, utan större resultat. Har ni nåt tips på kraftigare propplösare eller annan lämplig metod när gallret till brunnen inte går att ta bort?
Mvh
Gustav
Ps. Jag har självklart skruvat bort skruven i mitten så den är inte problemet!
Ds.
Vit cirkulär plastgaller på golv, smutsiga kanter, avloppshål, åldertecken, datumstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klappa till gallret med något hårt när skruven är borta så ska du se att den lossnar , garanterat skit som håller den fast längs kanterna

Ok, så den kan inte vara fastsvetsad då...?

Nej det är den inte , ta en platt skruvmejsel och lätt på kanten och slå till som att du skruvar utt en kork typ. Kommer dock bli små märken men kanske värt de om du måste rensa brunnen

Men slå Inte så de blir hål på plastmattan för gudskelov , då får du större problem

R Rickard.lj skrev:
Nej det är den inte , ta en platt skruvmejsel och lätt på kanten och slå till som att du skruvar utt en kork typ. Kommer dock bli små märken men kanske värt de om du måste rensa brunnen
Ok, känns lite risky! Hade varit bra med nån starkare propplösare...

G Gustav Berming skrev:
Ok, känns lite risky! Hade varit bra med nån starkare propplösare...
Det går inte ens att lätta på kanten, så jag är tyvärr ganska säker på att gallret är fastsvetsat...

Inte en chans att någon skulle svetsa fast ett dylikt galler. Det kan däremot kännas som fastsvetsat av diverse korrosion och mög, det lossar med litet envishet. Mata på med coka cola eller valfri fosforsyrehaltig substans så släpper det, låt det ta tid typ ett dygn.

• Gilla
Gustav Berming
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det inte löstes inatt så testa att hälla på en kastrull kokhett vatten. Då mjuknar plasten något och kanske går lättare att få isär.

Nästa steg är väl silikonspray, brukar göra under för att få isär plast som kärvat ihop med plast.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Det är naturligtvis inte svetsat, då skulle ju svetsen synas isåfall men vad är det för material? Man pratar ju korrosion i tråden som att det är ett metallgaller men det ser ju ut som ett plastgaller och då har det ju antagligen bara fastnat och kanske bara är tajt mot matta eller nåt.

S Stefan1972 skrev:
Det är naturligtvis inte svetsat, då skulle ju svetsen synas isåfall men vad är det för material? Man pratar ju korrosion i tråden som att det är ett metallgaller men det ser ju ut som ett plastgaller och då har det ju antagligen bara fastnat och kanske bara är tajt mot matta eller nåt.
Det är plast..

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det inte löstes inatt så testa att hälla på en kastrull kokhett vatten. Då mjuknar plasten något och kanske går lättare att få isär.

Nästa steg är väl silikonspray, brukar göra under för att få isär plast som kärvat ihop med plast.
Alltså, jag vill ju inte ha sönder gallret, bara få bort det, så det där låter ju också ganska risky. Jag provar nog först cola cola-metoden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.