Hej Vår tomt ligger 1 meter över grannens då de har grävt ner sin tomt för att ha en pool.De satte en 1 meter mur plus ett staket på 180 cm mot vår tomt ej stödmur,nu har den lutat mot deras tomt o nu har de rivit staket o sänkt muren o mot vår tomt lämnat ett dike 15 cm brett o 80 cm djupt o 5 m långt utan att fråga oss om något.Vi har kontaktat kommun o polis men ingen kan hjälpa oss.Jord som var där förut i diket har de slängt upp på min mark o skapat en slänt som inte fanns förut o nu har de skrivet en lapp att vi måste ta hand om vår jord om den rasar in mot deras tomt enl jordabalken p 3 o nån skadeståndslag,hur gör vi det går inte att kommunicera med dessa grannar? Diket är deras tomt o vi kan nu inte gå in o sköta vår thuja häck eller rensa ogräs.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Efter som de är de som har grävt har ni inget ansvar över någon jord som åker ner i deras dike. Jorden som de kastat upp på er tomt är ju lite trixigare men personligen hade jag skyfflat den över staketet (är det verkligen ett staket o inte ett plank? Om det inte har minst 50% luft/genomskinlighet är det antagligen ett plank och kräver om så bygglov). Möjligen lämnat en lapp med något i still ”jag lämnar tillbaka jorden ni glömde hos oss då ni inte verkar tänkt hämta den själva”.
Vad det gäller er möjlighet att underhålla er häck är det ju lite ert eget fel att ni satt den i tomtgräns utan egen yta att gå på. Det kan ni ju inte lasta grannen för.
Men jag undrar ju spontant om ni inte haft tidigare konflikter då det verkar onödigt att sätta upp ett plank om ni redan har en thujahäck där.
Vad det gäller er möjlighet att underhålla er häck är det ju lite ert eget fel att ni satt den i tomtgräns utan egen yta att gå på. Det kan ni ju inte lasta grannen för.
Men jag undrar ju spontant om ni inte haft tidigare konflikter då det verkar onödigt att sätta upp ett plank om ni redan har en thujahäck där.
Enklast är att inte göra någonting. Sådana här grannar som skapar elände för grannskapet hanteras bäst genom att inte dras med i deras virvel av kaos och konflikter. De skiljer sig och flyttar snart, ingen gillar sådana här människor och då drar de vidare till nya marker.
Gissningsvis tänker sig grannen gjuta eller fylla den där "rännan" med något för att stabilisera muren. Kanske ett dräneringslager.
Grannen måste ha bygglov för att bygga plank.
Gissningsvis tänker sig grannen gjuta eller fylla den där "rännan" med något för att stabilisera muren. Kanske ett dräneringslager.
De satte upp sitt staket före vi satte thujorna.vi har haft 1.30 cm att gå på bakom vår häck.För de provocerar oss genom att ha många kameror vända mot oss o vi kände oss inte bekväma med det.T TypRätt skrev:Efter som de är de som har grävt har ni inget ansvar över någon jord som åker ner i deras dike. Jorden som de kastat upp på er tomt är ju lite trixigare men personligen hade jag skyfflat den över staketet (är det verkligen ett staket o inte ett plank? Om det inte har minst 50% luft/genomskinlighet är det antagligen ett plank och kräver om så bygglov). Möjligen lämnat en lapp med något i still ”jag lämnar tillbaka jorden ni glömde hos oss då ni inte verkar tänkt hämta den själva”.
Skickar med en bild på en lapp de satt upp mot oss på nya armeringsjärn en de satt upp framför sin pool.
Nej det finns/fanns inget bygglov och nu är det ju armeringsjärn i ram kvar o de har kameror där så vi blir filmade när vi är näraDE73 skrev:
Hittills har vi ignorerat dem för dem på nåt sätt vill att min man tar en diskussion vid staketet o vi har inte rört nåt bakom där för vår egen skull.Denna lapp satt laminerad på nya arneringsjärnet som ett meddelande till oss.Claes Sörmland skrev:
Enklast är att inte göra någonting. Sådana här grannar som skapar elände för grannskapet hanteras bäst genom att inte dras med i deras virvel av kaos och konflikter. De skiljer sig och flyttar snart, ingen gillar sådana här människor och då drar de vidare till nya marker.
Grannen har i sak fel. Det är grannen som har schaktat och sänkt marken på sin fastighet och byggt muren. Ni är inte ansvariga för att vidta åtgärder för den förändringen av marken, det är grannen som ansvarar för att säkra marken för att hantera förändringen. T ex genom att bygga en stödmur.
Det enklaste är att göra ingenting, sådana här personer går inte att vinna mot de lever på konflikter med sin omgivning. Lämna dem ifred. Hälsa trevligt och avböj alla konversationer vänligt. Strunta i deras lappar. Låt dem inte ta energi, de har ingen makt om de inte får någon att käfta emot.
Det enklaste är att göra ingenting, sådana här personer går inte att vinna mot de lever på konflikter med sin omgivning. Lämna dem ifred. Hälsa trevligt och avböj alla konversationer vänligt. Strunta i deras lappar. Låt dem inte ta energi, de har ingen makt om de inte får någon att käfta emot.
Det är så lite vi tänkt,vi hälsar inte ens på dem men så får det vara tack för din stöttningClaes Sörmland skrev:
Grannen har i sak fel. Det är grannen som har schaktat och sänkt marken på sin fastighet och byggt muren. Ni är inte ansvariga för att vidta åtgärder för den förändringen av marken, det är grannen som ansvarar för att säkra marken för att hantera förändringen. T ex genom att bygga en stödmur.
Från 1 dec får ni bygga ett 1,2 m helt tätt plank på er mark utan bygglov om ni önskar avskärma mot grannen. Plankets höjd mäts från markens höjd där det byggs. Med tanke på att grannens mark är sänkt, kanske 1,2 m räcker för att slippa se dem? Eller så räcker tujahäcken?
Om ni har tillfört jord på er tomt när ni planterade thujorna så att er tomt blivit högre så har ni ansvar för att den jorden ej rasar in på grannens tomt. Annars är det grannen som sänkt sin tomt som ansvarar för att material från er tomt inte rasar ner
Folk är inte helt kloka
Den räcker till ä närmare 3 meter hög förutom på ca 2 meter där de öppnat för de ligger o solar bakom där.Claes Sörmland skrev:
När man laminerar arga lappen har man passerat gränsen för rimlighet för länge sen.
Jag hade bara ignorerat grannen helt. Det spelar ingen roll för dig om grannen har stödmur, dekorationsmur eller gräver ett hål till Kina, om de har skapat en miljö på sin tomt som inte håller så är det deras problem. Om det dessutom som du säger varit problem med att deras kameror övervakar dig så är det ytterligare bevis på att det här människor som inte förtjänar din tid och energi. Lägg den på något kul i stället.
Jag hade bara ignorerat grannen helt. Det spelar ingen roll för dig om grannen har stödmur, dekorationsmur eller gräver ett hål till Kina, om de har skapat en miljö på sin tomt som inte håller så är det deras problem. Om det dessutom som du säger varit problem med att deras kameror övervakar dig så är det ytterligare bevis på att det här människor som inte förtjänar din tid och energi. Lägg den på något kul i stället.
Problemet är ju med deras dike att vi ska plocka upp de har gjort det medvetet gör att jävlas till o med lantmäteriet ville inte gå in o sätta tråd där vid tomtgräns eftersom de kan halka ner men nu har de tydligen gjort det själva o lappen tog dem ner efter 2 dagar insåg nog att de sköt sig i benet själva där!S Smed242 skrev:När man laminerar arga lappen har man passerat gränsen för rimlighet för länge sen.