31 468 läst ·
93 svar
31k läst
93 svar
Vad gäller vid husköp där kronofogden tagit huset?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det normala, utan tilläggsklausuler är att handpenningen tillhör säljaren så fort det finns ett fullbordat köpeavtal. Dvs. efter att ev. villkor om besiktning osv är över.
Då skall mäklaren betala ut handpenningen till säljaren från sitt klientmedleskonto. Samtidigt får mäklaren rätt till sitt arvode, som han också tar ut av handpenningen.
För en del år sedan (rätt många) uppmärksammade mäklarsamfundet mäklarkåren på risken med detta förfarande i de fall säljaren var överbelånad, eller på annat sätt kunde vara på obestånd. Det aktualiserades på förstasidorna när Erik Olsson mäklarfirman sålde en brf för drygt 5 milj. samtidigt som säljaren satt häktad för bedrägeri i samband med sitt tidigare köp av samma lägenhet. Köparen höll på att bli blåst på sin handpenning, och inte få sin lägenhet. Rekommendationen från samfundet (innan Erik Olsson dabbade sig) var att man i den typen av situationer, när det inte finns fullgod säkerhet för handpenningen, så skall man ha en klausul i kontraktet om att handpenningen utbetalas först vid tillträdet.
Det är tänkbart att en del mäklare nu slentrianmässigt kör med klausul om sen utbetlaning, för att slippa kolla säljarens ekonomi.
I fallet här i tråden vet vi för lite, men det är tänkbart att ev. förluster här faller på mäklaren, om mäklaren inte har upptäckt att fastigheten är utmätt (men dokumentationen om det kan ha tillkommit efter undertecknande), eller om mäklaren inte kontrollerat säljarens ekonomi tillräckligt.
Då skall mäklaren betala ut handpenningen till säljaren från sitt klientmedleskonto. Samtidigt får mäklaren rätt till sitt arvode, som han också tar ut av handpenningen.
För en del år sedan (rätt många) uppmärksammade mäklarsamfundet mäklarkåren på risken med detta förfarande i de fall säljaren var överbelånad, eller på annat sätt kunde vara på obestånd. Det aktualiserades på förstasidorna när Erik Olsson mäklarfirman sålde en brf för drygt 5 milj. samtidigt som säljaren satt häktad för bedrägeri i samband med sitt tidigare köp av samma lägenhet. Köparen höll på att bli blåst på sin handpenning, och inte få sin lägenhet. Rekommendationen från samfundet (innan Erik Olsson dabbade sig) var att man i den typen av situationer, när det inte finns fullgod säkerhet för handpenningen, så skall man ha en klausul i kontraktet om att handpenningen utbetalas först vid tillträdet.
Det är tänkbart att en del mäklare nu slentrianmässigt kör med klausul om sen utbetlaning, för att slippa kolla säljarens ekonomi.
I fallet här i tråden vet vi för lite, men det är tänkbart att ev. förluster här faller på mäklaren, om mäklaren inte har upptäckt att fastigheten är utmätt (men dokumentationen om det kan ha tillkommit efter undertecknande), eller om mäklaren inte kontrollerat säljarens ekonomi tillräckligt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Jag tror det är lite olika. Jag har varit med om att handpenning har betalats ut när alla klausueler gått ut (efter kontrakt är skrivit), men också först iom tillträdelse.ingenmansland skrev:
Denna historia gäller lyckligtvis inte mig, men tyvärr ändå någon i min närhet.
Det som hänt är att huset sålts via mäklare, handpenning har betalats och en vecka innan tillträde så visar det sig att huset inte ägs av säljaren, utan det är kronofogden som tagit över det.
Till kråksången hör ju då att säljaren har problem som troligen för att handpenningen aldrig kommer att kunna betalas av säljaren, även om köparen skulle stämma säljaren.
Finns det något skydd man som privatperson har i ett sådant fall, eller riskerar man att förlora handpenningen?
Vad jag har förstått så ät mäklarens skyldighet att kolla upp vem som är ägare när huset ska säljas och vid tillträde, men de har ingen ersättningsskyldighet.
"Mäklaren håller på handpenningen fram till och med tillträdet då den sista delen av affären görs upp. Det är också vid tillträdet som de resterande 90 % av bostadens pris betalas, och det är då du får nycklarna till din nya bostad."
https://www.sbab.se/1/privat/kundse... vara 10 % av,kontraktet för den nya bostaden.
"När alla eventuella villkor och förbehåll är uppfyllda så betalas handpenning ut till dig, då har mäklaren ofta dragit av det mäklararvode ni kommit överens som. Den slutgiltiga betalningen av den resterande köpeskillingen sker vanligtvis på tillträdesdagen."
https://www.maklarofferter.se/artik...sker vanligtvis,som är avsedd för handpenning.
Men i detta fallet skulle jag (som köpare) ha kollat kontraktet vad som gäller handpenningen, och kontaktat kronofogden för att se till så jag ev inte förlorar pengar (handpenningen - även om den vid strul skall betalas tillbaka så kanske säljaren är på obestånd tex) om den skulle betalas ut, och så dom är medvetna om försäljningen.
Jag kollade upp vad som gällde mig förra året då jag sålde min lägenhet.
Fick min handpenning minus mäklararvode utbetalt 13e juli, 2 månader innan tillträde
o slutbetalning. I det fallet verkar de ha hållt inne handpenningen fram till de nya köparna
blev godkända av bostadsrättsföreningen.
Fick min handpenning minus mäklararvode utbetalt 13e juli, 2 månader innan tillträde
o slutbetalning. I det fallet verkar de ha hållt inne handpenningen fram till de nya köparna
blev godkända av bostadsrättsföreningen.
Hej Andreas!
Jag heter M****a och är R*****s assistent på ********. Jag hjälper till med förberedelserna inför tillträdet på A*****n **B som du säljer via oss.
Köparen har nu blivit godkänd medlem i föreningen. Därav har jag precis betalat ut din del av handpenningen till ditt konto i Handelsbanken. Av totala handpenningen har jag dragit av mäklararvodet och betalat ut resterande del till dig. Se bifogat kvitto!
Jag vill även meddela att tillträdet är inbokat och kommer att äga rum den 2022-09-15 kl 09:00. Vi träffas på vårt kontor på ********** ** i Norrköping.
Inför tillträdet kommer jag mejla dig en kallelse med mer information samt bifoga en preliminär likvidavräkning. Om några frågor dyker upp innan dess får du gärna kontakta mig eller R******!
Önskar dig en fortsatt fin dag!
I övrigt gäller både ur ett skattemässigt och ett civilrättsligt perspektiv att äganderätten och rätten att rättsligt förfoga över fastigheten övergår till köparen redan genom köpeavtalets undertecknande.
Detta gäller även om köpeavtalets bestånd och köparens tillträde är villkorat av olika förhållanden, såsom att köpeskillingen erläggs på tillträdesdagen eller att köpeavtalet godkänns av säljarens respektive köparens styrelse.
Vid sålunda villkorade överlåtelser är äganderätten visserligen svävande och inskränkt (t.ex. kan köparen endast erhålla vilande lagfart), men köparen blir direkt behörig att exempelvis upplåta rättigheter i fastigheten.
Att i köpeavtalet enbart ange att äganderätten övergår till köparen först på tillträdesdagen har här ingen civilrättslig effekt på äganderätten.
https://justly.se/artikelbank/aganderattsovergangen-vid-fastighetsoverlatelse-609
Detta gäller även om köpeavtalets bestånd och köparens tillträde är villkorat av olika förhållanden, såsom att köpeskillingen erläggs på tillträdesdagen eller att köpeavtalet godkänns av säljarens respektive köparens styrelse.
Vid sålunda villkorade överlåtelser är äganderätten visserligen svävande och inskränkt (t.ex. kan köparen endast erhålla vilande lagfart), men köparen blir direkt behörig att exempelvis upplåta rättigheter i fastigheten.
Att i köpeavtalet enbart ange att äganderätten övergår till köparen först på tillträdesdagen har här ingen civilrättslig effekt på äganderätten.
https://justly.se/artikelbank/aganderattsovergangen-vid-fastighetsoverlatelse-609
Frågan är om utmätningen skett före eller efter att köpekontraktet upprättades?D Dilato skrev:
Tack för alla svar. Så som det verkar så var huset fortfarande i säljarens ägo vid kontraktskrivningen, men mellan denna tidpunkt och tillträdet så har kronofogden lagt beslag på det. Möjligen har mäklaren gjort någon miss och inte fått fram att huset hade tagits av KFM.
Vad det gäller kontantinsatsen så verkar det tydligen vara väldigt olika ser jag. Jag fick t.ex. handpenningen ganska direkt efter kontraktet skrevs.
Förhoppningsvis så vill väl inte KFM ha en tull försäljning och kanske nöjer sig med att bara ta den resterande summan.
Men är det någon som har koll på den egentliga juridiken kring detta? Får KFM utmäta ett hus efter kontraktet skrivits?
Vad det gäller kontantinsatsen så verkar det tydligen vara väldigt olika ser jag. Jag fick t.ex. handpenningen ganska direkt efter kontraktet skrevs.
Förhoppningsvis så vill väl inte KFM ha en tull försäljning och kanske nöjer sig med att bara ta den resterande summan.
Men är det någon som har koll på den egentliga juridiken kring detta? Får KFM utmäta ett hus efter kontraktet skrivits?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Utan att veta säkert känns det väldigt osannolikt om det inte rör sig om t.ex. en skenförsäljning.ingenmansland skrev:
Men även för KFM:s del är det ju, som någon nämnde, betydligt enklare att bara lägga vantarna på köpeskillingen än att realisera fastigheten, så jag tänker att det torde gå relativt enkelt att lösa med KFM. I den mån något är enkelt när man har med myndigheter att göra...
Jo men det borde ju vara enkelt att lösa det här om KFM får se köpekontraktet.ingenmansland skrev:
Tack för alla svar. Så som det verkar så var huset fortfarande i säljarens ägo vid kontraktskrivningen, men mellan denna tidpunkt och tillträdet så har kronofogden lagt beslag på det. Möjligen har mäklaren gjort någon miss och inte fått fram att huset hade tagits av KFM.
Sen vill då säkert KFM "bevaka sina intressen" vid tillträdesmötet mellan mäklare, köpare/säljare samt berörda banker.
Alternativt är det en skenförsäljning?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Det finns rätt mycket regler i jordabalken som berör den här typen av situationer, bl.a. 17 kap. om tvesalu (eller dubbelförsäljning om man vill vara sådan). Där gäller först till inskrivning i fastighetsregistret.
Men här är det nog mer en rådighetsfråga, då ju Kronofogden i sig inte tar över fastigheten, utan säljer den för ägarens räkning för att betala dennes skulder. Då skulle man istället kunna tänka att 18 kap. 3 och 4 §§ blir aktuella.
Rådet att ”lawyer up!” från tidigare i tråden synes gott.
Men här är det nog mer en rådighetsfråga, då ju Kronofogden i sig inte tar över fastigheten, utan säljer den för ägarens räkning för att betala dennes skulder. Då skulle man istället kunna tänka att 18 kap. 3 och 4 §§ blir aktuella.
I de allra flesta fall, jag har aldrig varit med om något annat, betalas handpenningen ut till säljaren när köpekontraktet är skrivet i sten, dvs det finns inga klausuler i kontraktet som kan få det att återgå.T TypRätt skrev:
- Eventuell frist för återgång, så kallad besiktningsklausul.
- För bostadsrätt dessutom när köparen godkänts som medlem.
Jo men under tillträdesmötet som då egentligen är två möten via det gemensamma bokningssystemet för mäklare/banker (glömmer jämt bort namnet) så sker ju transaktionerna.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns rätt mycket regler i jordabalken som berör den här typen av situationer, bl.a. 17 kap. om tvesalu (eller dubbelförsäljning om man vill vara sådan). Där gäller först till inskrivning i fastighetsregistret.
1 Köpare/Säljare är överens.
2. Mäklaren går ut och har sitt möte (på distans) med bankerna för alla transaktioner.
3. Köparen får nyckeln.
Jag kan inte tänka mig att man inte kan skicka en kallelse till KFM så clearas allting.
EDIT Tambur heter bokningssystemet
https://www.tambur.se/
Redigerat:
Jo men nu förkortade jag då kraftigt processen.C cpalm skrev:
Under punkt 1 så signeras det då ett antal avtal och då blir det ett till avtal att KFM ska ha x kronor när alla transaktioner utförs. "Take it or leave it" blir det för säljaren.
Bakom Tambur står ju UC och vad jag vet så sker de flesta fastighetsaffärerna via Tambur.
Har själv varit inblandad i två affärer senaste året båda med Tambur.