4 846 läst ·
40 svar
5k läst
40 svar
Vad gäller vid förändring av ägarskap av hus i dödsbo
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Här gäller det ju att försöka få till en uppgörelse. Är båda parter vanliga vettiga människor så löser man det.
Om en skall ta över, så är det bäst ur skattesynpunkt att lösa det i arvskiftet.
OM det är så att en part inte litar på en värdering, utan begär att den skall säljas på öppna marknaden, så finns ju inget som hindrar att man sedan gör "affären" som ett arvskifte, om den som vill ha huset lägger högsta budet.
Om en skall ta över, så är det bäst ur skattesynpunkt att lösa det i arvskiftet.
OM det är så att en part inte litar på en värdering, utan begär att den skall säljas på öppna marknaden, så finns ju inget som hindrar att man sedan gör "affären" som ett arvskifte, om den som vill ha huset lägger högsta budet.
Jag vet exakt vad det är och hur det går till.M marp68 skrev:Det ena syskonet vill alltså varken köpa den andres del eller sälja sin till den andre. Det är skillnad på försäljning som båda parter är med på och sköter tillsammans som en vanlig försäljning. Tvångsförsäljning innebär att den ene vänder sig till tingsrätten som utser en god man som sköter försäljningen.
Om det kommer till tvångsförsäljning kan båda syskonen lägga bud. Det kan finnas olika skäl till att det är aktuellt.
- att köpa tillbaka själv om priset blir lågt med avsikt att själv sälja senare till högre pris. För att tjäna en peng.
- att köpa för att sälja senare och då kunna hindra att det andra syskonet köper.
- att köpa trots att syskonet inte vill att man skall få köpa.
- Det finns säkert fler skäl att köpa av "sitt eget" dödsbo.
Tvångsförsäljning lär kosta. Men kan det vara värt att betala för att få det som man vill. Ibland är det enda sättet.
Om det kommer till att ni skall sälja är det alla gånger bättre att ni själva låter försäljningen gå via en mäklare dödsboet (= ni själva) anlitar. Tvångsförsäljning förlorar ni på.
Redigerat:
Till sist men inte minst:
Tänk igenom vad som är viktigast. Att få ta över huset eller att ha riktigt god relation till det andra syskonet.
Min erfarenhet är att om man inte kan komma överens är det bättre att båda förlorar huset än att en vinner om man värderar syskonrelationen.
I så fall sälj huset. Dela pengarna. Gör något kul tillsammans för en del av det ni får. En semestervecka eller en dagsutflykt bara syskonen. Se framåt!
Tänk igenom vad som är viktigast. Att få ta över huset eller att ha riktigt god relation till det andra syskonet.
Min erfarenhet är att om man inte kan komma överens är det bättre att båda förlorar huset än att en vinner om man värderar syskonrelationen.
I så fall sälj huset. Dela pengarna. Gör något kul tillsammans för en del av det ni får. En semestervecka eller en dagsutflykt bara syskonen. Se framåt!
Mycket möjligt - jag talar från egna upplevelser och då förefaller det märkligt.O skrev:
Handlar det om pengar är det ju en sak, rätt eller fel - det är i alla fall opersonligt.
Gissar att den vanligaste orsaken till trådämnet är att den som vill köpa vill göra det till underpris, och den som vill gå till marknaden tror att det ger bäst utfall.
Är det något annat så kan man utgå från att relationen är kass sedan innan, och då är det bara för den som vill köpa att lägga bud som alla andra.
Du har ju själv tagit upp samäganderättslagen här i tråden?M marp68 skrev:Generellt brukar ju allt gå smidigt när den ene vill köpa ut den andre och denne är med på det. Medan i mitt hypotetiska fall vill den andre varken köpa den andres del eller sälja sin del till den andre. Så fastän den ene inte vill köpa vill den inte heller att den andre får huset, utan tvingar den andre att sälja till utomstående.
Jag tänkte att det fanns någon lag att hänvisa till att om den ene ändå inte vill köpa, så har den andre rätt att göra det.
Jag uppfattade så iallafall, kanske läste fel.
Det juridiska läget är ganska brutalt.
Antingen kommer ni överens, eller så kan vem som helst av dödsboet dra igång en tvångsförsäljning
Så är läget, så nej det finns inget juridiskt som tvingar någon att sälja sin del av dödsboet till någon annan dödsbodelägare.
Om ingen tvingar fram en försäljning så förblir dödsboet oskiftat tills skifte sker.
Redigerat:
Om du vill ha ett klart juridiskt svar varför inte fråga en jurist direkt ?M marp68 skrev:Två syskon äger ett hus via ett dödsbo.
- Om den ene av olika anledningar inte kan/vill köpa ut den andre, och den andre vill köpa hens del, kan den som inte kan/vill köpa ändå tvinga att huset säljs på öppna marknaden bara för att jävlas? Eller är hen tvungen att låta den andre köpa hens del.
- Om båda vill köpa ut den andre, men ingen vill låta sig köpas ut men ändå inte vill samäga, vad händer då? Vilka vägar finns att gå?
- Eller om en vill samäga för att hen inte kan/vill köpa ut den andre, men den andre inte vill samäga, utan antingen vill köpa ut den andre eller sälja huset på öppna marknaden? Vad gäller, händer då? Tangerar kanske första fråga lite.
Du kan få rådgivning gratis 20 min.
Tyvärr är det nog ofta så att en eller flera dödsbodelägare har helt orealistiska uppfattningar om fastighetens värde. De blir då blockerade och kan inte acceptera andra bedömningar, inte ens av mäklare eller andra (förhoppningsvis) neutrala bedömare. I ett sådant fall är enda vägen att faktiskt sälja på öppna marknaden.O skrev:
Klicka här för att svara